Styrhus. Hjemmelavet..

Efter nogen skiven frem og tilbage med bredgaard har jeg besluttet mig for at lave et styrhus selv. I østenfiner som ikke er beklædt med glasfiber.

Bredgaard står fast på at de vil have 50.000 eks moms for et styrhus og det synes jeg nu alligevel er for meget.

Jeg lægger lige nogen billeder ind .
De første er af båden nu.
Det næste er af båden som jeg kunne tænke mig det kom til at se ud når jeg er færdig.
De sidste er 3D tegninger jeg har lavet med Google SketchUp 7.1.

Jeg bygger styrhuset oven på reglingen og så lukker jeg det af i bag med en stor plade.

Første spørgsmål :
Jeg har tænkt mig at bruge 15mm østen finer uden at bygge et skelet op indvendig. Men kan det holde. Jeg skal ikke stå oven på det men for at komme ud på snuden skal jeg støtte på af det. Og skruerne skal jo skrues ind i limningen af træet.

Andet spørgsmål : (Det vigtigste)
Hvordan hulen sætter man vinduer i krydsfiner. Jeg har søgt og søgt men jeg har ikke fundet noget svar. Det foreste ville jeg gerne have så det kunne åbnes. Helst med hængsler i toppen. Så jeg kan skyde ud af det når jeg er på jagt og ikke kommer til at svinge geværet ind i ruden og smadre den. Kan det laves så man ikke smadre det hele første gang man kommer ud i noget sø.

Treide spørgsmål:
Er der nogen der har en ide til en dør der kan lukkes nogenlunde tæt. Kan man godt lave det som en almindelig skur dør med hængsel på så den kan låses. Og få det bare sådan tilnærmelsesvis tæt.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Efter nogen skiven frem og tilbage med bredgaard... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lynæs der findes altså rigtig mange både med en lignende front. Desuden skal der en KÆMPE bølge til både at skylle ind over snuden over forhøjningen og stadig have kraft nok til at smadre ruderne.

Nu er det godt nok ikke samme bådtybe. Men den er ihvertfald ikke mere sødygtig end en LM´er. http://www.dba.dk/asp/vispopup/billedBrowser.asp?BilledType=1&BilledNr=1&Annonceid=64876022&Rubrikid=37000

Der må da være noget i vejen med dit syn, fronten på denne båd er da ikke flad, der er da tydeligvis flere knæk, og der er ingen, med bare den mindste sans for bådebygning, som ville lave en hel flad front. Lissom man heller ikke laver ruftag og lign. fladt. Men det er da din båd, så egentlig !!!!!!

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
har lige været nede at se på en lokal fiskebåd her i Marstal
med sammenbygget forkahyt og telefonbox
der er front ruder på styre hus delt i tre hvor
de to yderste er vinklet ca 22½ grad i forhold
til det miderste og taget der går 15cm ud over
og har en  20cm høj kant er der lavet den samme
vinkling vilket ser godt ud

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Ja det er en meget traditionelt styrhus design. Men jeg skal ikke have sofa/soverum på. Det skal bare være sådan jeg kan side tørt og godt under sejlas. Og jeg skal bruge alt pladsen på dækket til fiskeri. Det vil du hurtigt lække mærke til at det mangler på de fleste af dem med frembygget styrhus. Med sofa/soverum. Og jeg har aldrig haft brug for det.

Med hensyn til den båd Lynæs så var det designet jeg tænkte på. Og mit syn er fint tak !

Man undres.. når der bliver svaret på nogle spørgsmål og man så ikke lytter, men kun vil tale for ens egen idé, hvorfor så spørge??
Styrhus i front er den mest urolige plads i båden.. og den flade på det styrhus kan ikke holde til en bølge.. og nu er det styrhus jo i den ende hvor bølger slår ind i de fleste tilfælde.
Der må da være en grund til at alle andre laver knæk på fronten og de fleste af dem der står op og sejler, vælger at stå i agterenden.
Jeg har da selv tit undret mig over at man så ofte ser skipper i agter af båden med stævnen oppe, men okay det gyngeri der er der kan jeg da godt forstå det..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Jeg har aldrig udtalt mig om at der ikke skal være et knæk i fronten af styrhuset. Jeg har sagt jeg ikke skal have sofa sove rum.

Og så vil jeg lige slå fast at det er med fuldt overlæg jeg har valt at sætte styrhuset i fronten af båden. Jeg har taget alle ting til overvejelse også at det er den mes urolige plads på båden. Også inden jeg skrev her inde. Jeg er bare blevet lidt klogere på de tekniske udfordringer. Feks med ruden.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også