Absolut billigste opvarmningsmetode?

Nogen som kender den?

Har ikke fjernvarme i nærheden, eller mulighed for jordvarme

Med billigste skal også indregnes el forbrug osv.

Mvh

B. Nielsen

Nogen som kender den? Har ikke fjernvarme i... Vis hele indlægget
58 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ktm
Kender det alt for godt, skidtet går ud og det bliver hurtigt koldt.

Jeg er ikke så kendt med de forskelligebegræber, stoker fyr er også til piller ikke?

Vi har i dag et lille oliefyr købt fra nyt i april 2008, med lamborghini brænder, samt et gasogen fyr købt brugt i julen 2008.
Buffertank på 1200 ltr.
Vandvarmer på 200 ltr. Som kører over på strøm når vores fyr går ud, dermed dyr en strøm, ville vi også gerne undgå, derfor skal pillefyret skulle kunne benyttes om sommeren også, kun til dette, uden det er for dyrt.
Desuden er der brændeovn i begge boliger.

Hvilke brændere ville i anbefale?
Hvordan er strømforbruget?
Hvor meget plads kræves der?
Hvad vil i skyde på forbruget vil være i piller? (nuværende forbrug i egetræ er ca. 1 rm. i ugen.)

Vores hus er delt i 2 boliger, som begge har dårlige vinduer og døre som engang skal skiftes, samt uisollerede gulve.

Hovedhuset er på ca. 250M2 (2 plan)
Lejligheden på ca. 100 M2.

Mvh

B. Nielsen

Det er nemlig lige det med at skidtet går ud, eller også sætter der sig noget i klemme i luftspjældet og lortet koger vildt over med megen dramatik til følge, beklagelser fra konen og anden misnøje.
Stokerfyr er naturligt ifm træoiller men kan bruges til rigtig meget andet. Det meget andet er som regel ledsaget af rigtig meget bøvl, hvor man skal være meget besat at lyst til at tumle med det, og have en vis evne til at fortrænge reelle problemer.

Kan du evt. sætte en pillebrænder på din kedel? Jeg aner ikke hvad det er for noget du der har.
Jeg har en faldstoker/pillebrænder sat på en ældre Salamander, en kombination som er meget ulovlig at etablere i dag under indtryk af politisk korrekte lovgivning, der i dag hersker på området.

Min erfaring mht VVB er, at den skal du pille strømmen fra lige pr. omgående, hvis ikke du vil bevæge dig på kanten af økonomisk ruin.
Jeg kører med mit pillefyr hver 2. 3. dag om sommeren og koger lige min VVB på 160 liter op, så vi har varmt vand i nogle dage. Vi er 2 i husholdningen og vasker os hver dag, men ikke på teenagervis.
Jeg har lavet rørføringen i huset, så jeg kan lukke for alle andre strenge og kun køre på VVB og 2 gulvvarmer på de i nærheden liggende badeværelser. Så får jeg i tilgift tilført gulvene varme og tørrer dem ud.
Det koster mig så ca. 500 kg piller à kr. 2,- pr. kg. for en sommer. Stræmforbruget er beskedent, så beskedent at jeg ikke gider måle det.

Jeg varmer huset på 300m2, 2 plan,  og værkstedet på 112 m2 for ca 10 tons piller eller ca. kr. 20.000, men der ryger nok et par tons mere i denne modbydelige fimbulvinter. Det er slet ikke isoleret iht dagens regler og værkstedet lider også under, at der er 3 porte med behersket isolering. Der er rimelige vinduer uden de nye specialglas og der er nogle gammeldags staldvinduer, som ikke er kendetegnet ved stor isoleringsevne.

Mht. valg af fyr, skal jeg ikke klåge, idet vi her bevæger os ind på et religøst område.
Jeg kan ikke få det jeg vil have inden for godkendte anlæg, idet jeg ikke tør beflitte mig med pladejernskedler foruden at jeg ikke tror på de lovede herligheder mht økonomi.
Det behøver ikke at fylde alverden med et sådant anlæg.

Jeg ville i dit sted dog vælge, som jeg har gjort, at bevare olifyret til back up, idet et pillefyr ikke er helt så driftsikkert som et oliefyr.
Du kan finde mange flere oplysninger på   http://www.stokerpro.dk/

Men ellers kom igen her!

Med venlig hilsen
ktm

 

Til KTM: Men jeg har så delvis ret i af de lover af stoker fyr kan fyre men flis, korn, og træpiller, hvor i mod en pillebrænder kun er til piller.. for det er rimelig væsenligt for mig hvad jeg skal skifte til når tid kommer. regnede selv med af jeg ville have en stoker fætter monteret på min olie kedel når pengene tilader det. som en slags back up på fast brænde kedlen.
Ja jeg roder lidt rundt i at skrive om den ene og anden form for pillemaskiner.
Faldstokere, som sidder foran på kedler som en oliefyrsbrænder, kan sjældent brænde andet end træpiller. Nogle vil hævde at det også går med korn, men så skal man vist nok være ihærdig.
Rigtige stokeranlæg, som er meget dyrere i anskaffelse, kan tumle mange flere typer brændsler, herunder flis, men det er lidt af en videnskab, som jeg ikke skal klåge i. Det er der mange flere, der ved meget mere om her: http://www.stokerpro.dk/

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
KTM: Tak for den lange gode forklaring
Det er nemlig lige det med at skidtet går ud, eller også sætter der sig noget i klemme i luftspjældet og lortet koger vildt over med megen dramatik til følge, beklagelser fra konen


Jeg har så ikke problemer med overkogning, da der er termostatstyrret blæser på. (Vigas fyr)

Vores oliefyr er en meget lille ting, som vores gamle Salamander blev udskiftet med. Jeg aner ikke hvad den hedder, vi gav 4000 kr. for det hos VVS Grosisten i 2008.

Tror jeg ikke skal have stoker, hvis det er vanskeligt at benytte og meget dyrt ville jo gerne spare lidt penge.
Hvis jeg tager strømmen fra VVB har jeg ingen varmt vand om morgenen, så tror jeg de unge mennesker (mine) bliver temmelig negative.

Vi kan købe træpiller til omkring 1,5 kr. kg. så jeg håber at det kan være nogenlunde samme pris for piller som for det træ jeg pt. bruger, og meget gerne billigere.

Mvh

B. Nielsen

Skrevet af NJL gulvservice på 23 feb 2010 17:41
Han skrev han ikke havde mulighed for selv skovning. så der er vist ikke meget færdig brænde til den pris.
ved det godt, men er det ikke muligt og købe hele stammer og så selv dele det op. Og der ved spare en del penge.


ejer og driver www.altona-bioenergi.dk

Salg af scotte pillefyr, Benekov stokerfyr og Atmos brændefyr.

Til danmarks billigste pris. kr. 5000 så er anlægget tilsluttet eksisternede system.

http://www.altona-bioenergi.dk/SCOTTE%20PILLEFYR.html

Der er yderligere 38 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis