SWEDOL...Godt til gamle biler?

Hey Har en ældre...Nå, ja gammel Reneault 19 , som bruges frem og tilbage på arbejde... Udover mit problem med støddæmperne, er det ligeledes ved at være tiden til olieskift.. så var det jeg kom i tanke om at min eks-svigerfar altid hældte SWEDOL på i motoren på hans gamle Opel hvert andet år. Kan det stadig betale sig?
Hey Har en ældre...Nå, ja gammel Reneault 19... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
den siges jo at lægge en hinde som skulle være mere glat men den lukker også for de slup der kan være hist og pist..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg vil stadigvæk foretrække en kvalitets olie.

På min gamle corolla kneb den med synkronoseringen til 2 gear, ved nedgearing.
Så prøvede jeg med noget Grå Abcon tilsætningsmidel, sammen med skift til Devcon ll olie, som fabrikanten af Abcon foreskriver, (også manuelle gearkasser)
Der er ingen ende på alle de fortræffeligheder som Abcon' en skulle give, dog ifølge fabrikanten.

Men ak og ve det blev ikke bedre, tværtimod efter 5000 km synes jeg det var værre.

Så fik jeg anbefalet noget Castrol TAF fuldsyntetisk gearolie, allerede ved første køretur mærkbar forbedring, og efter en uge køre den perfekt.
Ingen knasen ved nedgearing til 2 gear, samt et betydelig lettere gearskifte.
Godtnok koster olien omkring 200 kr. pr liter, men er alle pengene værd.

mvh jens

Jeg har brugt swedol på min gamle Ford Fiesta op til feler gange med håb på det hjælper bedre motorgang og benzinøkonomi ,men forgæves.

Så længe kører man med den ,man kan godt mærke forskellen ,de hele kører blødere,men så snart man taber swedolen og kommer ren olie så kan ikke mærkes forkel.

Jeg har også brugt special olie til gearkasse som skulle afhjælpe mislyd,men uden resultat,en lille tube på 30ml som koster over kr:400.

Hej!

Se olie er noget man pumper op af jorden rundt om i verden. Ved raffinering får man alle de komponenter vi bruger hver dag, dieselolie, benzin, asfalt til vejen o.s.v. En af fraktionerne hedder basissmøreolie og bruges stort set kun til smørebrug med det største forbrug indenfor automobiler.
Men der er ikke samme sammensætning i basissmøreolien fra alle oliekilder selv om olien opfylder alle krav. Men basissmøreolen starter med at koste 2 kroner literen ligesom alle andre råolieprodukter. Basissmøreolie indeholder flere hundrede forskellige molekyle sammensætninger og den procentvise fordeling giver olien forskellige egenskaber men den grovfil man måler med giver ikke et rigtigt billede af oliers formåen.
Der er dog visse oliekilder, et par i USA og en enkelt i Austrlien og en på New Zealand hvor basisolien en endog meget anderledes. Den er nemlig på parrafinbasis, hvorimod al anden basissmøreole er på naftabasis.
Parrafinbaseolie kaldes også alkene baseret olie (der findes alkener og alkaner alt efter sammensætning).
Parrafinbaseolien er væsenligt dyrere at rense og efterraffinere end naftabaseret olier og kommer kun få steder fra, derfor den er dyrere, men hvis i går ind på www.le.inc.com/productID=38 kan i se hvad de skriver.
Andet sted skriver de sådan her : 160.000 km i dieselmotor og 40.000 km i benzinmotor, og hvorfor nu den store forskel.
En benzinmotor producerer syre under forbrændingen det gør en diesel ikke i nær samme grad, for at neutralisere denne syre kommer man en base i olien (kalk og magnesium) som så omdannes til metalsalte. Når denne funktion er opbrugt smører olien stadig bare ikke egnet til en motor, for den tærer.
Swedol er et gammel middel der gør få gode ting i en motor og mange dårlige. Derfor bruger man kun swedol som en lille hjælp for kommer man for meget i, for tit går det galt, det stopper mange kanaler og de små fine ridser der hedder honeriller i cylindervæggen, men som er dem olien aflejres i hvergang stemplet kører ned ellers er der ikke smøring når det kører op.
Nu om dage bruger man helt andre produkter prøv at se på www.nano-energizer.dk der er en moderne løsning.
Brugte man en rigtig olie ville motorer ikke slides, vel!!!

Men der skal jo bruges det vi nu engang har og der skal jo også tjenes nemme penge en gang i mellem, bare ikke mine.


Benny Bomstærk

også i forbindelse med nano-energizerville det jo være rart med en form for uafhængig test til at bekræfte produktets kvaliteter.
prøv lige at læs benny´s sidste linie grandoldman igen

og det desuden syntes jeg det var et indlæg der var værd at tænke
over da det var særdeles informativ omkring det med hvor olie kom
fra og hvad man kan forvente fra forskellige oliekilder
og vi ved godt alle sammen at vores egen nordsø olie er væsentlig
anderledes når det pumpes op end det fra f.eks saudi arabien
eller for den sags skyld for at gå i den anden grøft det de skovler
op i alaska

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af Høvlebænk på 02 mar 2010 11:31
prøv lige at læs benny´s sidste linie grandoldman igen

og det desuden syntes jeg det var et indlæg der var værd at tænke
over da det var særdeles informativ omkring det med hvor olie kom
fra og hvad man kan forvente fra forskellige oliekilder
og vi ved godt alle sammen at vores egen nordsø olie er væsentlig
anderledes når det pumpes op end det fra f.eks saudi arabien
eller for den sags skyld for at gå i den anden grøft det de skovler
op i alaska

Har jeg læst. Men den der forskønnelse af et produkt og så er internetbutikken og Bennys postnummer det samme.. så mon ikke det også er sammen mand??

Uanset hvor olien kommer fra, så betaler du 3 ting når du køber olie..
1. selve olien eller råolien hvis man kan kalde det for det.
2. additiver som giver olien forskellige egenskaber
3. reklameandelen.

Kunsten er så at finde den gode olie med de gode additiver uden at skulle betale ret meget i reklameandelen. Og så samtidig er optimal til præcis min motor.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

ja de argumenter kan jeg ikke være uenig i

var dog ikke klar over den mulige forbindelse

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af Høvlebænk på 02 mar 2010 11:31 
 og vi ved godt alle sammen at vores egen nordsø olie er væsentlig
anderledes når det pumpes op end det fra f.eks saudi arabien
eller for den sags skyld for at gå i den anden grøft det de skovler
op i alaska
 
Det smager også væsentligt bedre.
René


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis