SWEDOL...Godt til gamle biler?

Hey Har en ældre...Nå, ja gammel Reneault 19 , som bruges frem og tilbage på arbejde... Udover mit problem med støddæmperne, er det ligeledes ved at være tiden til olieskift.. så var det jeg kom i tanke om at min eks-svigerfar altid hældte SWEDOL på i motoren på hans gamle Opel hvert andet år. Kan det stadig betale sig?
Hey Har en ældre...Nå, ja gammel Reneault 19... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Både ja og nej.. Du kan stadig finde olie til næsten ingen penge... men du kan også købe olie hvor du betaler en stor del til et reklamebudget..
Måske er det kun mig, men når en sælger står og fortæller om olie der nærmest udfører mirakler har jeg ingen tiltro til dem.
Jeg syntes også at den pris swedol koster kan man lige så godt bruge ekstra på en god semi olie, men det er fordi jeg nogle gange på ældre motorer har prøvet swedol og ikke kunne mærke forskel.. den ene var en gammel Mercedes 307 kassevogn.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har selv afprøvet midlet på et par gamle biler, men blev ikke overbevist om virkningen, eller om der var nogen.
Og jeg husker en artikel skrevet af motorjournalistikkens Grand Old Man, redaktør og ejer af Skandinavisk Motorjournal (Virkelig godt seriøst blad), og senere medarbejder på FDM's Motor, hvori han beskrev Swedol og lignende produkter.
Det gavnlige indhold af stadset er Teflon, i form af mikroskopiske kugler. Det har dog sin bedste virkning hvis man affedter overfladen af de maskindele man ønsker skal køre med mindre friktion, - og så gnider man midlet grundigt ind i lejepanden, eller hvad det nu er.
Dermed er det muligt at få disse teflonkugler til at hæfte til metallet og forbedre glideegenskaberne. Men når man bare pøser det ned i motorolien kommer partiklerne ikke i funktion på samme måde.
Så hvis man vil sikre sig bedst mulig virkning må man altså skille maskineriet ad og foretage nævnte behandling.
Lidt ligesom man gør (gjorde) når man samler en motor efter renovering. Her er det rigtig godt at smøre lejepander mm. ind i et middel indeholdende molybdænsulfid, f.eks. Molykote. Men det er muligvis gået af mode.

Som sagt, jeg kom det på en ny motor, og motorstøjen dæmpedes betragteligt

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Brugererfaringen som Lynæs' er jo kernen i LDS og bestemt brugbare.

Jeg undrer mig bare lidt over, at jeg ikke kan finde uafhængige/troværdige tests, der på professionel vis kan supplere brugererfaringer med at dokumentere virkningen. Jeg kan kun finde producenternes egne anbefalinger og "beviser" for effektiviteten af Swedol og andre PTFE produkter.

Man kunne jo få den ide, som vile refererer til  herover, at produktet for så vidt virker, men at forudsætningen for at opnå virkningen gør at produktet i praksis kun givet en marginal virkning om nogen. 

Er der nogen, der har et godt link til en uafhængig test af Swedol eller et af de andre PTFE produkter?

Jeg har også eksperimenteret med div. tilsætningsmidler før i tiden på især Jaguarmotorer. Disse er som følge af deres natur med 106 mm slaglængde og op 5-6000 omdr. meget krævende mht. smøring i cylindrene, samtidig med at de glimrer ved at være en del besværlige og til det kostbare grænsende at hovedreparere.

De motorer der fik disse tilsætningsmidler blev smadret ganske lige så let som de, der ikke fik stadset.

Min religon inden for motorolier er at jeg sværger til Duckhams 20/50 til den ovnnævnte type antikverede motorer, herunder min amerikanske V8. Den sidste gik 350 km/l olie da jeg fik hjem fra USA. Efter jeg hældte Duckhams 20/50 går den mindst 3500 km/l, og jeg slap for de triste blå skyer bagud, når jeg startede den. Dermed ikke påstået, at Duckhams er en bedre olie generelt, men den egner sig bedre til gammeldags motorer end moderne syntetiske. Den dur slet ikke i f.eks. en Mondeo med hyd. ventilløftere, idet disse ikke kan tumle den tykke olie, her bør man bruge moderne olier.

Det med at udnævne den ene eller anden olie eller tilsætningsmiddel som verdens 8. vidunder, er nok at tage munden lige rigelig meget fuld.
Forskellige typer motorer kræver forskellige typer olier.
Mht om der er pengene værd at skifte motorolie skal jeg ikke kloge i, men hvis man har et præcist oliemanometer på sin motor, vil man se, at olietrykket falder hen ad vejen, specielt ved meget varm drift. Det har altid inspireret mig til at skifte olie idet jeg har for vane, undertiden, at bruge mine motorer meget brutalt.
Men vil man spare, har jeg altid rådet til i det mindste at skifte oliefilteret jævnligt, og det ud fra, hvad man kan finde i et sådant gammelt oliefilter.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af lynæs på 26 feb 2010 10:00
Som sagt, jeg kom det på en ny motor, og motorstøjen dæmpedes betragteligt

og hvis jeg har forstået det ret, så må man ikke komme det på en ny motor?? kan ikke huske om det står på dunken eller ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg husker ikke præcist om den skulle ha kørt 20 eller 30000 inden man hældte det på, men det var efter brugsanvisningen og i 1985, såååhh alt står jo ikke lysende klart i husken.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ja.. Hvis vores nye Citroen C1 får fuldsyntetisk 5/40 olie bruger den olie og det smed de på hos Citroen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Min første erfaring med Swedol var fra min gamle Mercedes 230 Benzin med kaburator (123 serie). Med knap 300.000 km på ryggen fik den en Swedol tur - og vi kunne tydelig mærke/høre forskel på motoren til det bedre.
Prøvede også på min gamle BUKH bådmotor(ferskvandskølet) og der blev motorlyden også noget mere sprød.
Havde en rest Swedol tilbage som jeg kom på plæneklipper og havetraktor -begge med briggs & Stratton motorer-og et pænt antal timer bag sig med godt resultat -specielt plæneklipperen blev nemmere at starte -min overbevisning er at det var Swedolen der gjorde forskellen.
Men nogen videnskabelig bevis har jeg ikke...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis