Forhandler vs Køber

Jeg har købt en lille Golf 3, 1.4 fra 1994 hos en brugtvognsforhandler. Jeg kunne godt se at der var en smule rust i skærm kanter - men det kunne man godt forvente på en bil af den alder og det har jeg forberedt mig pengemæssigt på at lave på et værksted. Efter handlen var afsluttet, kørte jeg bilen direkte på værkstedet.
Værkstedet kunne umiddelbart oplyse mig om at
- Der skulle laves rust for 4000-5000 kr i bunden af bilen alene, skærm kanter kommer oven i.
- Højre forskærm sku nok skiftes, fra 1000,-
- De kunne ikke finde info om hvornår tandremmen er sidst skiftet. Det koster så også 2000-3000,-
- Bilen trækker meget til venstre når man bremser (det havde jeg også lagt mærke til da jeg kørte hjem)
Der valgt jeg at tage kontakt til tidligere ejer.
Tidligere ejer har oplyst mig om:
- Bilen har tidliger været med i en ulykke og ejeren måtte afskaffe sig af med den (det mente hans forsikring).
- Tandstangen skal skiftes før den kunne gå gennem syn (ny del koster ca fra 4000 + montering)
- Tandremmen skulle skiftes med det samme - det var decidered dumt at køre videre med den, mente han, da den kørte langt over hvad den er beregnet at holde til.
Efter jeg fandt ud af at bilen har været med i en ulykke kunne jeg sammen med værkstedet konstantere at kofangeren sidder ikke på / hænger ikke sammen med venstre forskærm; motorhjelmen buler lidt op ved venstre side; venstre forlygte lyser forkert og kan ummidelbart ikke justeres på plads; kølegitter foran sidder lidt løs og den del af den der skal under forlygter er der ikke plads til; som sagt bilen rækker til venstre under nedbremsning (men det kan være andre ting også)
Så nu står jeg med for reparationer for godt omkring 15.000 bare for at den kan gå gennem syn, men det er ikke sikkert at den kan det, hvis fronten er blevet skæv.

Hvad gør jeg så nu? Jeg har haft bilen i 19 dage nu.
Jeg har købt en lille Golf 3, 1.4 fra 1994 hos en... Vis hele indlægget
77 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil da også mene at man meget sagtens kan finde rigtig gode biler til langt under 30.000 kr.

Jeg har meget svært ved at komme ud med så mange penge til en skide bil. Er det en hobbybil er det noget helt, helt andet.

F.eks. har jeg lige synet min gamle Range Rover, som jeg for 8 år siden gav 25.000 kr. for.
Jeg gjorde mig en del umage denne gang, og fik klaret nogle gammelkendte rustproblemer, så nu kan den da med stor sikkerhed klare mindst 2 syn mere, før jeg skal igang med svejseren igen.
Kald det så en afskrivning på kr. 2500 årligt. Så er der langt op til det, jeg ser mange må vinke farvel til hvert år, i afskrivning, på almindelige borgergryder.
Og jo, den er pålidelig. For halvandet år siden trak den en middelstor campingvogn 6000 km rundt i Europa. Eneste problem var, at jeg på en tankstation fik noget beskidt diesel, som stoppede brændstoffilteret. Det kostede så 200 kr og vi spildte 1 time. Det levede jeg fint med

Til konen købte jeg for kr. 25.000,- en Mondeo 2,0 stc. 1995 for nogle år siden. Den har stort set alt i mærkeligt, moderne udstyr og kører helt uproblematisk, når jeg ellers ikke sætter forkerte tændrør i osv!
Den fik et par nye bagskærmskanter, som blev penselmalet rimeligt, og er nu en ganske anstændig bil at se til. Jeg bliver desværre nødt til at rense fordamperventilen i AC-systemet, hvis ellers jeg kan finde ud af, hvor den sidder.
Den kan hun da snildt køre i længe.

Med undres ser jeg at ganske almindelige lønmodtagere rask væk køber bil til 3-400.000 og sælger disse til den halve pris efter 4-5 år til det halve. Dvs. man smider 30-50.000 kr. ud til årlig afskrivning. Det kan der dælme repareres meget for på en brugt bil!
Tilmed må jeg lægge øren til, at mange nybilsejere også får, undertiden meget store, regninger til rep. og tvungne services.

Køber man en bil til 350.000 skal der tjenes 1.000.000 kr. for at betale den. Det synes jeg er voldsomt for en skide bil, der få dage efter købet, er en brugt bil!!

Kan man bare en lille smule med det, der sidder for enden af armene, kommer man selvfølgelig meget nemmere igennem tilværelsen med biler.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skal da i øvrigt lige pointere, at den bil jeg købte som ny, blev købt fordi jeg over 6½ år skulle arbejde i udlandet og derfor kunne få den til 1/3 af prisen i DK....

Og lige et godt råd til ktm (synes jeg selv).... de biler jeg har/har haft med AC/klimaautomatik , har alle altid haft denne tændt, sommer og vinter. Det giver et fantastisk behageligt indeklima, og der bliver aldrig vrøvl med anlæget....

Ja, ja det koster lidt ekstra fuel... men det gør det jo alligevel, når man ligger på den rigtige side af 2.0 liter, ikk´?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Brugt bil = så risikere man heller ikke en speeder der sidder fast eller at den bryder i brand som der har været med nogle af de nye på det seneste

Det er da også meget sjovt, at komme i sin 15 år gammel bil på motorvejen, og så se de de dyre borgergryder, som en så smukt sagde holde inde i nødsporet

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg mente selvfølgelig ikke 30.000kr men der imod 20.000kr

jeg har for store finger til det her tastetur...

Jeg køber altid biler privat og det har kun gået galt en gang...

Noget med toppakning jeg ikke lige havde opdaget...
Annonce
Jamens så må jeg jo sige jeg har vundet i lotto... 2 gange....

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Er en af de mennesker, der aldrig kunne finde på at lægge 20.000 for en brugt bil. Købte min anden ved en forhandler til 15000 og blev snydt, så det er slut med forhandlere. Har pt handlet over 20 biler privat og giver ikke over 8000 for bil, der er synet i 2 år. Og alle biler har kørt den tid de skulle uden problemer..

Hos min tid som medhjælper hos en lokal anerkendt bilforhandler, har jeg selv været til at sminke lig, der aldrig skulle have været på vejene.. Det var typisk de biler 20-30.000 kr, stort set alle mrk,der blev fusket med.. Og der kan man godt sige, at flere af bilerne var et lotterispil at købe.. Har i dag det lidt dårligt over at have været med til at snyde uvidende mennesker.

Men der er jo nogen der skal vinde i Lotto. :-)
Ja, og det er jo så åbenbart dem der handler privat der vinder

Du kan jo lette din samvittighed ved at lufte, hvilken forhandler der i dit postnummer sælger sminkede lig... dem der ikke gør, vil sikkert blive glade.

Med et indkøb af nysynet bil til under 8000 Kr. er det da helt sikkert at der ikke kan være tale om et sminket lig... nok bare et lig

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 08 apr 2010 16:21

Med et indkøb af nysynet bil til under 8000 Kr. er det da helt sikkert at der ikke kan være tale om et sminket lig... nok bare et lig

Jeg ville også helle ha et lig end en sminket lig....
Skrevet af Kent A på 08 apr 2010 20:39

Jeg ville også helle ha et lig end en sminket lig....


Helt enig, Kent!!
Jeg er en gris med mine brugsbiler, og det ville da være total skørt at give flere tusinde mere for en gryde, der er poleret og salgsklargjort. Når jeg har haft den et par måneder flyder der gods og værktøj af alle arter i hele bilen over alt!
Jeg fatter ikke hvorfor 99% af befolkningen løber skrigende væk, blot de ser en lille rustboble på en bil med gammel lak. Alle ved jo, at står en gammel bør og er nylakeret, er det fordi den er pilrådden inde under den nye lak
Og den med at tro, at man som køber er klogere en den flinke bilsælger, er nærmest livsfarligt!
Jeg kendte en bilkrejler, der havde den forunderlige evne, at han kunne optræde så inderlig naiv og dum, at ganske mange købere mente, at de havde taget røven på ham, når de kørte afsted med deres elendige gryder!  Hvad han slap godt afsted med, er ganske enkelt ubegribeligt, og der findes mange andre end ham, der har lagt op.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også