Forhandler vs Køber

Jeg har købt en lille Golf 3, 1.4 fra 1994 hos en brugtvognsforhandler. Jeg kunne godt se at der var en smule rust i skærm kanter - men det kunne man godt forvente på en bil af den alder og det har jeg forberedt mig pengemæssigt på at lave på et værksted. Efter handlen var afsluttet, kørte jeg bilen direkte på værkstedet.
Værkstedet kunne umiddelbart oplyse mig om at
- Der skulle laves rust for 4000-5000 kr i bunden af bilen alene, skærm kanter kommer oven i.
- Højre forskærm sku nok skiftes, fra 1000,-
- De kunne ikke finde info om hvornår tandremmen er sidst skiftet. Det koster så også 2000-3000,-
- Bilen trækker meget til venstre når man bremser (det havde jeg også lagt mærke til da jeg kørte hjem)
Der valgt jeg at tage kontakt til tidligere ejer.
Tidligere ejer har oplyst mig om:
- Bilen har tidliger været med i en ulykke og ejeren måtte afskaffe sig af med den (det mente hans forsikring).
- Tandstangen skal skiftes før den kunne gå gennem syn (ny del koster ca fra 4000 + montering)
- Tandremmen skulle skiftes med det samme - det var decidered dumt at køre videre med den, mente han, da den kørte langt over hvad den er beregnet at holde til.
Efter jeg fandt ud af at bilen har været med i en ulykke kunne jeg sammen med værkstedet konstantere at kofangeren sidder ikke på / hænger ikke sammen med venstre forskærm; motorhjelmen buler lidt op ved venstre side; venstre forlygte lyser forkert og kan ummidelbart ikke justeres på plads; kølegitter foran sidder lidt løs og den del af den der skal under forlygter er der ikke plads til; som sagt bilen rækker til venstre under nedbremsning (men det kan være andre ting også)
Så nu står jeg med for reparationer for godt omkring 15.000 bare for at den kan gå gennem syn, men det er ikke sikkert at den kan det, hvis fronten er blevet skæv.

Hvad gør jeg så nu? Jeg har haft bilen i 19 dage nu.
Jeg har købt en lille Golf 3, 1.4 fra 1994 hos en... Vis hele indlægget
77 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
du kan sku bare sammel ind til de 500 jeg vil godt give et tilskud bare for at se a1 komme ned med nakken der er alt for mange svin der sælger biler
ft4... du har fuldstændig ret....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Nå, men jeg har snakket med min advokat, jeg har sendt ham kopier af slutsedlen, udtalelse fra min værksted osv... Vi starter med at lave en reklamations brev, som vi så sender til A1 Biler. Brevet bliver sendt som anbefalet, så vi har en kvittering på at de har modtaget min reklamation.

I reklamationen oplyser jeg om alle fejl og mangler, som jeg er ikke blevet oplyst om og som står ikke på slutsedlen (det eneste der står der er at bilen solgt uden garanti, men det kan skrive lige så mange gange som han vil, iflg købeloven har jeg jo stadigt 2 år at reklamere over fejlene), bl.a.

at bilen har været med i en uheld (en væsentlig manglen som har indflydelse på min vurdering af bilen),

hvornår tandrem er sidst skiftet (det stod hellere ikke på tandremmens skjold),
rust i bunden af bilen for over 5000 kr (alene pga rust i bunden, ville jeg ikke købe bilen hvis jeg vidste),

defekt sporstang ved venstre forhjul (det kan være den er defekt pga tidliger ulykke, hvem ved? her ville jeg også lige overveje om jeg skulle have bilen),

utætheder med gasspjældet (som gjorde at bilen havde svært med at holde sig kørende i tomgang; hvis man tog fat i det og begyndt at hive mod sig, kunne man høre luft sive ud/ind)

og allersidste - motor laver ikke olietryk nok (olie og filter skiftet, tryk målere skiftet; motoren kørte lidt uden målere for at se om der kom noget gennem hullere - nada; min værksted sagde at ny motor ville være billigere end at reparere på den her).

Og til sidst skriver vi at forhandler skal trække købet tilbage iflg købeloven. Hvis han ikke gør det, sagsøger vi ham via småsagt process, som jbr linkede til.

Lads håbe at de er stadigt en smule fornuftige der ved A1 Biler og bliver skræmte af advokat logo. Hans er trods alt en af danmarks store advokater, med sit eget firma i 27 år...
Jeg tror faktisk, at når han bliver indkaldt til at møde i retten, så vælger han at trække sig.

Det er det fede ved småsagsprocessen... så kan svindlere som ham ikke længere nyde godt af, at "normale" mennesker ikke har råd til at føre en retsag.

Desværre er der ikke så mange der er klar over denne mulighed endnu.

Held og lykke med sagen....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg ville blive forundret hvis i får et svar - men hold os informeret
Jeg vil da virkelig håbe, at det kan lade sig gøre. Jeg har aldrig hørt om den "småsags" ordning, men det virker da fornuftigt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det virker fint... en svindlerkarl, der fuppede mig med 50kvm herregårdssten, (han leverede ikke, og kom med syge undskyldninger for ikke at levere, gennem længere tid), fik kolde fødder, da han blev bekendt med, at jeg havde i sinde, at starte en småsagsproces op mod hans "firma". 

2 dage efter var de betalte penge tilbage på min konto.

Det er ganske simpelt. Man fremlægger sagen for retten, betaler 500 Kr. og de klarer stort set resten.

Og selv ikke en bilforhandler kan sætte sig ud over landets love.... og retsvæsen.... så ja, jeg tror på at det vil virke.

Skulle det mod forventning ikke virke, ja så koster det max. 500 Kr.
Og så har man da forsøgt.
I stedet for bare at give efter.....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Dvs at man i princippet springer alt det med advokater over? De nøjes jo bestemt ikke med kr. 500 i salær!
Det må jeg af ren og skær nysgerrighed kigge nærmere på, hvis en dag man skulle være uheldig. Ellers skyr jeg retsvæsenet og deres lakajer som den onde pest, selv jeg ligefrem har virket en del inden for det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også