Forhandler vs Køber

Jeg har købt en lille Golf 3, 1.4 fra 1994 hos en brugtvognsforhandler. Jeg kunne godt se at der var en smule rust i skærm kanter - men det kunne man godt forvente på en bil af den alder og det har jeg forberedt mig pengemæssigt på at lave på et værksted. Efter handlen var afsluttet, kørte jeg bilen direkte på værkstedet.
Værkstedet kunne umiddelbart oplyse mig om at
- Der skulle laves rust for 4000-5000 kr i bunden af bilen alene, skærm kanter kommer oven i.
- Højre forskærm sku nok skiftes, fra 1000,-
- De kunne ikke finde info om hvornår tandremmen er sidst skiftet. Det koster så også 2000-3000,-
- Bilen trækker meget til venstre når man bremser (det havde jeg også lagt mærke til da jeg kørte hjem)
Der valgt jeg at tage kontakt til tidligere ejer.
Tidligere ejer har oplyst mig om:
- Bilen har tidliger været med i en ulykke og ejeren måtte afskaffe sig af med den (det mente hans forsikring).
- Tandstangen skal skiftes før den kunne gå gennem syn (ny del koster ca fra 4000 + montering)
- Tandremmen skulle skiftes med det samme - det var decidered dumt at køre videre med den, mente han, da den kørte langt over hvad den er beregnet at holde til.
Efter jeg fandt ud af at bilen har været med i en ulykke kunne jeg sammen med værkstedet konstantere at kofangeren sidder ikke på / hænger ikke sammen med venstre forskærm; motorhjelmen buler lidt op ved venstre side; venstre forlygte lyser forkert og kan ummidelbart ikke justeres på plads; kølegitter foran sidder lidt løs og den del af den der skal under forlygter er der ikke plads til; som sagt bilen rækker til venstre under nedbremsning (men det kan være andre ting også)
Så nu står jeg med for reparationer for godt omkring 15.000 bare for at den kan gå gennem syn, men det er ikke sikkert at den kan det, hvis fronten er blevet skæv.

Hvad gør jeg så nu? Jeg har haft bilen i 19 dage nu.
Jeg har købt en lille Golf 3, 1.4 fra 1994 hos en... Vis hele indlægget
77 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og så gror træerne ikke ind i himlen,en +15 år gammel slæde kræver af og til nogle stumper og skal du ud i byen og have den lavet løber det hurtigt op.
Overvej en ny(ere)fokuser på den månedlige ydelse og ikke så meget prisen.
René
Der skrives "kør en sag", "sælg bilen", "byt den" osv.

Problemet med at køre en sag, er at du er "låst" for så vidt angår, hvad du kan gøre med bilen. Du kan ikke sælge, bytte eller reparere på den. Dette fordi der i forbindelse med sagen skal laves syn og skøn på den. Og inden der i sagen kan udmeldes en syns- og skønsmand (som begge parter iøvrigt skal være enige om) er der gået rigtigt mange måneder. Så det er ikke bare så ligetil med "kør en sag".

Det bedste håb er nok at truslerne og de første skrivelser fra f.eks. en advokat eller FDM er nok. Men er han selv inde i procesgangen i en sag, så skræmmer det ham nok ikke - desværre.

Alternativt "cut our losses" = sælg den for det bedste du kan, og kom videre i livet.
Hold da op hvor er du klog Morten....

Et indlæg der virkelig kan bruges.... manden har købt en VW!!

Har selv haft Fiat, Ford og japaner.... og den sidste var dyrere end du aner... i reservedele!

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hvis nogle har set, så har jeg en anden tråd her, ang min golf - det der med olielampen. Jeg har lige snakket med værkstedet, de sagde at motoren er stået helt af. Den skal skiftes. Så nu kan jeg ikk engang sælge bilen. Øv øv.
Men nu er det helt sikkert at jeg kører en sag så.
Kan vi blive enige om, at du skal have en anden bil? Jeps. Du har altså indstillet dig på, at dine kr. 9.100, er tabt. Lad det så blive ved det.
De penge du nu vil bruge på en retssag, ville jeg i dit sted hellere bruge på at få undersøgt den "nye" bil grundigt, inden du køber noget som helst, INDEN du overhovedet skriver under på noget som helst eller indgår nogen som helst bindende aftale.

Du kan få den undersøgt for en formue ved FDM, eller du kan få en fornuftigt mekaniker til at gå den igennem ved at ofre en times arbejde hos denne mekaniker.
Glem alt overhovedet med retssag. Det kommer til at koste dig meget, meget mere i omkostninger end du overhovedet kan drømme om at få ud af en sådan dødfødt sag.
Det første tab er altid det mindste og man skal ikke kaste gode penge efter dårlige. Det er gammel visdom som vi er mange, der har lært at leve efter, trist men sandt.
Glem sagen og kom videre i dit liv. Jeg taler af bitter erfaring.
Man skal være meget, meget velhavende for at føre principretssager.
At købe en bil til kr. 9.100, uden at kende til biler, er fuldstændig det samme som at købe en lodseddel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Principielt er jeg enig med ktm...

Hvis ikke man har pengene til at køre en retsag, og gør det af principielle grunde, skal du nok ikke kaste dig ud i det.
Som det skrives, kan det koste mange penge.

Ikke desto mindre, ville jeg personligt, køre sagen videre...men det er noget med mit temperament.

Er i øvrigt lige nu i en situation, hvor jeg skal have fat i en brugt bil... men der bliver naturligvis IKKE kigget i A1´s annoncer... så om ikke andet, så får du da det ud af det, at nogle potentielle bilkøbere, hopper hurtigt hen over annoncer, fra ham der har svindlet dig


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Min barndoms vens far er advokat. Så jeg kører sagen, fordi jeg vil gerne have mine penge tilbage. Og så handler det også om principper og moral.
Held og lykke med det sålænge du er klar med penge til retsafgift, syns og skønsmanden samt modpartens omkostninger hvis du taber(og historien viser at det er muligt at tabe selv sager som man syntes er sikre at vinde).
Hvis ikke det var for postnummeret, kunne man tro, at ft4 var ansat hos A1

Nå, spøg til side... naturligvis er der en risiko for at tabe... men også en for at vinde.

Måske er det ikke rentabelt... at køre en retsag....

Men husk så lige på småsagsprocessen... den kender jeg erfaringsmæssigt til... det koster  500 Kr. at køre en sag... og det kan enhver vel tåle at tabe

Så på med vanten:
http://www.domstol.dk/om/reform/Ind...fault.aspx

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 47 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også