Kæmpe fjernvarmeforbrug, ingen varme.

Hej,

Mit fjernevarmeanlæg driller. Vi er lige flyttet i et hus fra 42 på 200 m2 bolig og 100 m2 kælder. I følge energideklarationen er der ikke noget at komme efter med hensyn til isolering osv.

Jeg har pt. et forbrug på ca 5500 kwh pr måned og jeg kan ikke få temperaturen over 18 grader i huset. - HER ER PISSE KOLDT!

Mint fremløb er på 100 grader og min returvarme er på 53 grader.
Temperaturen lige efter cirkulationspumpen viser nu 42 grader og temperaturen på den gamle beholder fra 1970 er 65 grader.

MVP nålen er helt i bund og står på +20

Hvad skal jeg ændre????
Hej, Mit fjernevarmeanlæg driller. Vi er lige... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Hans123456789 på 14 feb 2010 08:53
Fik du varme på huset?


Jeg er kommet op på 18.5 ved at skrue shunt ventilen op på 8. Mit forbrug er steget voldsomt efter det, så nu venter jeg på at fjernvarmeværket har tid til at lave et eftersyn.

Skrevet af Hans123456789 på 16 feb 2010 07:08
Hvis jeg forstod dig korrekt før, så kom der 42C varmt vand ud til radiatorerne før. Hvor varmt er det nu?

Det er korrekt. Vandet til radiatorerne står nu på 62 grader og de er blevet en smule varmere.


Hvis du får 100C fjernvarme ind og det er fjernvarmevand du har i radiatorerne, burde alt op til 100C være muligt. Kan man ikke lukke helt, så der ikke blandes returvand i fremløb til radiator?
Skrevet af Hans123456789 på 16 feb 2010 13:05
Hvis du får 100C fjernvarme ind og det er fjernvarmevand du har i radiatorerne, burde alt op til 100C være muligt. Kan man ikke lukke helt, så der ikke blandes returvand i fremløb til radiator?

Er det ikke det jeg bruger shunt ventilen til??

Men kommer jeg op på 100 grader til radiatorne har jeg jo et varmeforbrug på 10.000 kwh timer i måneden..


Annonce
jamen, det forbrug tror jeg også jeg har lige i øjeblikket. Start med at få temperaturen helt op, så du er sikker på at du kan holde 21C i huset. Så du så bagefter kan prøve at se hvor langt du kan sætte den ned igen.

Hvis der skal bruges 13,8 kW (10.000 kWh/måned) for at opvarme huset med 100C til Radiatorerne, så skal du også 13,8 kW (10.000 kWh/måned) med en lavere temperatur på radiatorvandet. Eneste grund til at du kan have et lavere forbrug, er at du kun har 18C. Du kunne sikkert godt opvarme huset, med de 62C på radiatorvandet, hvis øgede dit radiator areal, men det vil ikke ændre på det faktum, at du skal bruge 13,8 kW for at holde huset varm lige nu.
Hvis i lige er flyttet ind må der være en historik på værket for fjernvarmeforbrug samt en energimærkerapport - var der i jeres materiale fra mægleren ikke en kopi af sidste årsopgørelse fra værket?

Som Hans123456789 skriver er du nødt til at finde ud af hvor meget effekt du skal pumpe ind i huset for at få den ønskede rumtemperatur, det er i den sammenhæng ligegyldigt hvad frem og retur temperaturen er! -Det vil tage et par dage før forbruget stabiliserer sig da der i et 200m2 stort hus et meget materiale der kan absorbere varmen. Herefter tager du et tjek med historikken fra værket for at se om sælger har holdt jer for nar eller han var en pingvin - dernæst tager du din energimærkerapport og læser hvad du nemmest kan gøre for at få jeres hus til at isolere bedre.

Jeg selv har 350m2 i 2 plan og havde højere forbrug end dit nuværende inden jeg begyndte at efterisolere.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis