Kæmpe fjernvarmeforbrug, ingen varme.

Hej,

Mit fjernevarmeanlæg driller. Vi er lige flyttet i et hus fra 42 på 200 m2 bolig og 100 m2 kælder. I følge energideklarationen er der ikke noget at komme efter med hensyn til isolering osv.

Jeg har pt. et forbrug på ca 5500 kwh pr måned og jeg kan ikke få temperaturen over 18 grader i huset. - HER ER PISSE KOLDT!

Mint fremløb er på 100 grader og min returvarme er på 53 grader.
Temperaturen lige efter cirkulationspumpen viser nu 42 grader og temperaturen på den gamle beholder fra 1970 er 65 grader.

MVP nålen er helt i bund og står på +20

Hvad skal jeg ændre????
Hej, Mit fjernevarmeanlæg driller. Vi er lige... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal lige understrege at jeg ikke er ekspert på området, så mine tips er bare ud fra gæt/erfaringer.

Kan du se hvor pumpen sidder i kredsløbet? Stiger fremløbstemperaturen til 100C, hvis du sluker for pumpen? Nu ved jeg ikke om man bygger noget sikkerhed ind der samtidig lukker for fjernvarmen, hvis pumpen slukkes. Prøv at følge strengen fra pumpen og se om ikke der sidder en blandeventil (med tre rør på) på een af siderne fra pumpen. Prøv at se om der er muligt at justere på den.

Du har jo sikkert masser af flow i dine radiatorer, hvis de ser trykket fra fjernvarmen og radiatorventilerne stå helt åbne. Så hvis du får fremløbstemperaturen lidt højere op end de 42C, så skule radiatorne nok begynde at afgive lidt mere varme.

Men med hensyn til dit varmeregnskab, så vil dit forbrug stige, når du får varme på hytten. Men med et forbrug på 5500 kWh i den koldeste måned, så tror jeg heller ikke du nå meget over de 25000 kWh på et år.
Pumpen sidder lige over det gamle oliefyr. Fremløbstemperaturen er altid på 100 grader

Alle knapper sidder lige over det gamle oliefyr. Først en knap der justerer trykket i eksansionsbeholderen, så shunt ventilen, så kommer pumpen. lige efter pumpen er der et termometer der viser 42 grader. Lige bag ved pumpen i de rør der går ned i det gamle olie fyr er der en knap der står temp. på sammen med en sikkerhedsventil. Mit gæt er jo at den regulerer temperaruren, men der sker intet når jeg justerer på den.

Under oliefyret er der endnu en justering. Det er den man kun justerer meget lidt på af gangen.. Noget med trykket? Den kan give lidt mere varme, men justerer jeg på den får jeg et månedsforbrug på 8000-10000 Kwh hvis jeg skal holde 20 grader i huset.

Med de maks 18 grader jeg holder nu, bruger jeg ca 45000 kwh på årsbasis.
Du kan ikke varme huset op med en fremløbstemperatur på 42 grader (hvis der ikke er kæmperadiatorer eller gulvvarme over det hele)
Fremløbet skal være mindst 60 grader her i vinter, vi kører med 72 grader ind til radiatorerne.

Der må i anlægget være en blandeshunt der blander returvand fra radiatorerne med det varme vand fra varmeværket, jeg tror du skal regulere på den, og så se hvordan det påvirker forbruget.

Hvis I havde en fornuftig varme ville 5500 kW ikke være urimeligt i et ældre hus på den størrelse, vi brugte i januar i år ca. 4000 kW i et hus fra 1974 som har 350 mm isolering på loftet og nye lavenergivinduer.

Hejsa..
Har du målt tryk på dit frem/ returløb og hvad er det ???
Syntes din afkøling på næsten 50g lyder rigtig, så hvorhen forsvinder din varme ??
En skriver, om du evt har en lækage, syntes det er noget du burde få checket.. det kunne godt være dit problem. En lille lækage kunne sagtens skabe de problemer du står med..
Prøv evt at anskaffe en trykmåler (den koster ikke alverden, og er et rigtig godt stykke værktøj), sæt trykmåleren på og luk for dine forsygningsventiler.. hvis du ikke har en lækage, og dine forsygningsventiler er tætte, vil trykket være det samme efter en tid.. hvis ikke, er det ventiler, eller læk..
Men som sagt.. får du 100g ind og afleverer det med ca. 50.. er der ingen grund til at "skrue" i dit anlæg, på betingelse af at du har den vanddækning du skal have, hvilket det lyder til..
Mvh Jan J
Efter at jeg har skruet lidt mere på det er min returvarme på 45 og fremløb på 98 grader .Hvis jeg bruger den tryk måler der er på selve maskineriet. så viser den at med lukkede haner, så har jeg et tryk på0.002 m3 i timen.
Når hanerne er åbne, så har jeg 0,224 m3 i timen

Effekten er på 13,2 kW

Jeg har ikke haft shuntventilen oppe på 10 endnu, så det prøver jeg. Service de forgangende år viser nu at den kun skal stå på 6..
Annonce
Skrevet af pjedsted på 07 feb 2010 13:37
Efter at jeg har skruet lidt mere på det er min returvarme på 45 og fremløb på 98 grader .Hvis jeg bruger den tryk måler der er på selve maskineriet. så viser den at med lukkede haner, så har jeg et tryk på0.002 m3 i timen.
Når hanerne er åbne, så har jeg 0,224 m3 i timen

Effekten er på 13,2 kW

Jeg har ikke haft shuntventilen oppe på 10 endnu, så det prøver jeg. Service de forgangende år viser nu at den kun skal stå på 6..
hejsa..
Det du måler er ikke tryk men forbrug.. Hvis du har et forbrug med lukkede haner, er der noget galt.. tryk måles fx i bar.. Tror ikke din shunt skal op på 10... sikkert den anden vej, 6 lyder rigtig +-... Men med lukkede haner skal dit forbrug være nul.... hvis dine haner er tætte ;-)
Mvh Jan
Ah ja det er klart.. Så kan jeg ikke lige umiddelbaret selv måle det.

Der sidder en justering i bunden af beholderen. Den går fra 0-5 og er ekstremt følsom. Har det noget med gennemstrømning at gøre? - Jeg kan høre at det suser i rørene når jeg skruer op på den. Den står på 2 nu skal vel drejes 200 gange for at komme op på 5..
Hvis du har fundet noget der kan få dit forbrug i vejret, så har du fundet ud af hvordan du får varme i huset. Hvis du skal have varmen, så skal dit forbrug op. Når du har fjernvarme og afregner efter dit energiforbrug, så får du lige præcis den opvarmning af huset som du betaler for, med mindre de har en strafafgift for af at have for høj temperatur på returvand.
Hvis du har besluttet dig for at holde 21C i hytten, så er isoleringen af huset det eneste du kan justere på, for at påvirke dit forbrug.
I følge denne side: http://www.seas-nve.dk/Privat/Energiraadgivning/Opvarmning/VarmeforbrugMdr.aspx vil dit årsforbrug komme til at blive 37000 kWh. Men da Januar, som anvendes i beregningen, har været koldere end normalt vil dit årsforbrug nok blive lavere.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis