Kæmpe fjernvarmeforbrug, ingen varme.

Hej,

Mit fjernevarmeanlæg driller. Vi er lige flyttet i et hus fra 42 på 200 m2 bolig og 100 m2 kælder. I følge energideklarationen er der ikke noget at komme efter med hensyn til isolering osv.

Jeg har pt. et forbrug på ca 5500 kwh pr måned og jeg kan ikke få temperaturen over 18 grader i huset. - HER ER PISSE KOLDT!

Mint fremløb er på 100 grader og min returvarme er på 53 grader.
Temperaturen lige efter cirkulationspumpen viser nu 42 grader og temperaturen på den gamle beholder fra 1970 er 65 grader.

MVP nålen er helt i bund og står på +20

Hvad skal jeg ændre????
Hej, Mit fjernevarmeanlæg driller. Vi er lige... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg sammenligner med andre lign huse i området.. Her hvor jeg bor har det ikke været en unormal kold vinter. Jeg skal sikkert op på 10000 kwh for at få det lige så varmt som du har det i dit hus.
Umiddelbart synes jeg da heller ikke at dit forbrug lyder så voldsomt. Jeg har et gammelt1½ plan hus på 216m2, som ikke er så energirigtig. Jeg har ingen energimåler, så jeg kan kun se hvor meget energi jeg bruger, på at producere den varme huset bruger og jeg kender ikke virkningsgraden på mit gamle ikke så moderne pillefyr. Husets forbrug på en typisk vinterdag er 300 kWh * virkningsgrad på fyret. Men i perioden for nyligt, med kulde og kraftig østenvind lå forbruget per dag på 500 kWh * virkningsgraden. Virkningsgraden er nok lidt lavere på disse dage.
De tal du har fra de andre huse, er det målt over den samme periode eller er det deres typiske årsforbrug/12?
Det er samme periode. Husk på at jeg kan maks komme op på en rumtemperatur på 18 grader og det er når ovn og alt lys kører for fuld tryk. Jeg burde ligge på lige omkring 25000 kwh timer for dette hus.

Det har ikke været koldere end -5 grader her hvor jeg bor.
Var det en slåfejl med et "0" for meget i sidste indlæg eller er det for et årsforbrug du mener?
Hvis ikke du kan se en varmeveksler og du har fjernvarmevand i radiatorerne, gætter jeg på at pumpen sidder der for at kunne blande noget returvand i så du kan holde fremløbstemperaturen lidt nede. Ellers var der jo ikke behov for en pumpe, når der er masse af tryk fra fjernvarmeværket? Hvis der er sådan, kunne jeg have en mistanke om at du blander for meget returvand i, og derfor har for lav temperatur på dine radiatorer og derfor ikke kan få varmen. Har du gulvvarme, så er sagen en anden. Efter hvad jeg har hørt, så er 42C i den høje ende af hvad den må være.
Annonce
det lyder ikke godt
mit forslag er få en vvs til tjecke
og så få et uvildig firma til at tjecke din bolig
med hensyn til isolering og utætheder
for ti år siden købte jeg et hus fra 54 og det
kostede 8500 liter olie om året og 10000kr til varmeblæser
da vores vinduer var utætte i mellem mur og yderramme ,yderramme og ramme, ramme og glas
så det mindste vindpust sendte en iskold vind igennem hele huset så vi ikke kunne holde mere
end de 17-18grader det var hårdt når man har et lille barn
men efter jeg isolerede og fik skiftet til nye vinduer bruger vi kun ca. 2500liter olie og ingen strøm til blæser

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Nu går jeg ud fra at både flowet ind fra og ud til fjernvarmeværket måles og der gives en alarm, hvis der ikke kommer lige så meget retur. Men hvis det ikke er sådan og der kun er een flowmåler på indgangen, ville jeg også overveje den mulighed at der er en utæthed og noget af vandet går i jorden i stedet for i radiatorerne. Her tænker jeg mest på at dit forbrug er væsentlig højere end du forventer, samtidigt med at der ikke er varme på huset. Men om det er en realistisk fejlmulighed, uden at det vil være synligt ved jeg ikke. Det må være en hel del vand, der skulle gå i jorden.

Hvis ikke der er utætheder og der måles korrekt, så afsættes alt den energi der måles, mellem de to steder energimåleren måler temperatur og alt dette går jeg ud fra er inde i huset.
Smut lige rundt og få luftet ud i alle radiatorerne.
Er der lufr i dem skvatter vandet uafkølet ned i bunden til returen og så koster det, da vandet ikke er afkølet.
Der stiger lidt varme op i radiatoren så man tror det kører.
Jeg har nu fået lavet en aftale med fjernvarmeselskabet om at de tjekker mit anlæg en gang i året. Så må vi se om der er nogen uregelmæssigheder.

Mine vinduer er fra 95 og det vil ikke rigtig betyde noget at udskifte dem siger de kloge. Jeg kan efterisolere loftet med 200 mm og spare 3000 kwh om året på fjernvarmen.

Vil det hjælpe hvis jeg skruer lidt op for shunt ventilen.? Jeg har den til at stå på 7 nu.

Skrevet af Hans123456789 på 06 feb 2010 22:48
Var det en slåfejl med et "0" for meget i sidste indlæg eller er det for et årsforbrug du mener?
Hvis ikke du kan se en varmeveksler og du har fjernvarmevand i radiatorerne, gætter jeg på at pumpen sidder der for at kunne blande noget returvand i så du kan holde fremløbstemperaturen lidt nede. Ellers var der jo ikke behov for en pumpe, når der er masse af tryk fra fjernvarmeværket? Hvis der er sådan, kunne jeg have en mistanke om at du blander for meget returvand i, og derfor har for lav temperatur på dine radiatorer og derfor ikke kan få varmen. Har du gulvvarme, så er sagen en anden. Efter hvad jeg har hørt, så er 42C i den høje ende af hvad den må være.
Det var årsforbrug jeg mente.

Hvis det er tilfældet, ved du så hvor jeg stiller på blandingsforholdet med returvand? - Der er ingen gulvvarme.

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis