Plasma skære

Hej
Jeg har nettop købt en Kineser plasmaskære på 40 ampere, på QXL.
Umidelbart ser selve maskinen fin nok ud, men selve skærehåndtaget og slangen ligner noget skrammel. (man får hvad betaler for)

Fint at den er til 220 volt, men knap så smart det kræver, over 20 Ampere på højeste ydelse!
Jeg har kun lige prøvet i noget 5 mm jernplade, det gik fint, indtil den lige skulle have lidt mere power så røg der en sikring, det var en 10 ampere så røg der en 13 i så kørte det.
Så i dag skal jeg lige have koblet den til et kraftstik på 16 ampere (stadig 220 volt)

Er der nogle af jer gæve LDS'ere der har erfaringer, og fiduser i brugen af plasmaskære.

mvh jens
Hej Jeg har nettop købt en Kineser plasmaskære på... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være en god ide at sætte sig ind i ting inden man svarer, så prøv at kikke her.   http://www.at.dk/REGLER/At-vejledni...sc_lang=da .  Men almindelig trykluft er udmærket til det meste, og det er nok også en kende dyrt med brint.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 06 feb 2010 08:40
Det kan være en god ide at sætte sig ind i ting inden man svarer, så prøv at kikke her.   http://www.at.dk/REGLER/At-vejledni...sc_lang=da .  Men almindelig trykluft er udmærket til det meste, og det er nok også en kende dyrt med brint.


Ja ja.... godt ord igen. Sagde jo netop at jeg ikke anede et klap.... om plasmaskæring... Troede det drejede sig om en beskyttelses-gas.  Derfor svaret.
Men tak linket. Nu ved jeg så en lille smule..... om plasmaskæring.......

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det er jo forcen ved LDS, vi kan alle lære nyt indimellem.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så blev der koblet til et kraftstik, en prøve i noget 10mm, med håndholdt skæring, kunne lade sig gøre, men kønt blev det da overhovedet ikke.
Jeg lavede så et intermistisk cirkelslag, det var en del bedre, stadig i 10 mm plade, det gik fint med at skære, en rondel på ø 180 mm ...
Men det man forstår ved, plasmakvalitet er det langt fra...

Så fik jeg selv fremstillet en skæredyse, og elektrode, det fungere aldeles fremragende, ingen forskel fra de orginale.
Så som forventet, var det ikke den helt store udfordring, på drejebænken.
Annonce

Det ville værefantastisk at seet billede afplasmaskæring. Enplasmacuttergiver en hurtig, renmetodetil skæringaf metal, meget let at bruge ogen præcisfinish. Hos http://Autogen.dk  har de det, det er desværre ikke særligt mange steder der bruger det.

Det er godt nok en gammel tråd, men jeg prøver alligevel.Har tænkt mig at købe en plasmaskærer Giant Cut 40 fra svejtseværk til pris af 2500kr, men så var der jo lige også en scheppach plc 40 til 2100kr. Nogen der har erfaring med disse modeller.Det er kun til hobbybrug og højst til 10-12 mm tykkelse ,hvad siger i på forhånd tak Johnny

J.J.Larsen
Ja gammel tråd, ulempen med de små plasmaskære der køre på 230 volt, er at de bruger en del ampere, den plasmacut 40 jeg havde brugte godt 25 ampere på 230 volt, når den kørte på max.
Jeg har efterfølgende købt en der køre på 3x400 volt så er der ingen problemer selv om den er på 60 ampere.
Så skal du købe en med pilottænding, så skal du ikke ned og røre emnet, det er en kæmpe fordel.
Det er sådan en jeg har, så har den en super godt håndtag og slange i forhold til de billigere. Det er et Tysk firma der får lavet maskinerne i Kina, de giver 7 års garanti, og har en god support. Den koster 3315 kr  LINK PLASMASKÆRE

Her et snit jeg lavede i en 24 mm stålplade, det er max tykkelse den kan klare.


Vi prøver igen, i morgen --
Den lyder som om at den fra Tyskland er bedre,men den er desværre udsolgt og porto kommer oven i tak for svar vh Johnny

J.J.Larsen
Johnny jørgen larsen skrev den 08-02-2023 13:43:19

Den lyder som om at den fra Tyskland er bedre,men den er desværre udsolgt og porto kommer oven i tak for svar vh Johnny

 Du kan jo prøve at skrive til dem, hvornår den kommer på lager.

Porto det kommer der vel også på hvis du køber andre steder?
Som jeg husker kostede den 14 EURO i porto, så det er ikke så slemt.



Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis