Fase og nul, højre og venstre...?

Hey LDS'ere -
Jeg skal til at udskifte en udendørs stikkontakt, og er i den forbindelse blevet i tvivl om hvordan "L" og "N" skal læses på den nye stikkontakt.

Set fra fronten:


Set fra bagsiden:



Mit spørgsmål går på, om den lille tegning skal læses, set fra fronten, eller set fra bagsiden?
Jeg ville umiddelbart tro, at tegningen skal læses, set fra fronten, således at fase er til højre, og nul er til venstre, når man kigger ind i stikkontakten forfra.

Men kigger jeg på en af de eksisterende stikkontakter her i huset, så sidder fasen til venstre, og nul til højre, ligesom hvis man "læste tegningen bagfra"... nogen der kan svare mig på dette?
Hey LDS'ere - Jeg skal til at udskifte en... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
L for leder - det er da vist nyt.. L er internationalt for 'Live' - altså det en eller anden i fordums tid har oversat til fase på dansk.
N er så tilsvarende internationalt for 'Neutral', som vi på dansk kalder Nul.


/ Claus

Er vi ude i at Næstformanden tog fejl - IGEN her i 2010

/ Claus

når vi nu er ude i lidt navle pillerri:

kilde:http://cubus-adsl.dk

"Betegnelsen Load kan da kun være relevant på en mellemledning."

Enig, jeg ved ikke rigtig hvad cubus-adsl har røget. "L" er og bliver "Live".
Men det stod på Interwebbet, så det må jo være rigtigt. /Sarcasm.

Bent.

Ok... i 87 og så en led fejl i '10;-)
Men det ændrer jo ikke på at fasen skal være i den rette klemme. Spøgeren starter med at spørge om det er til højre eller venstre. Det har jeg svaret på. Uanset om det hedder Leder/Load eller Live.


God weekend fra Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Skrevet af ClausHillker på 06 feb 2010 11:45
Er vi ude i at Næstformanden tog fejl - IGEN her i 2010

Hvor tog han fejl?

Rød=brun =leder.
Blå=blå=nul

Men har vi gang i at der er nogle der ikke kan lide næstformanden så sig det. For så kan alle sove godt.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af Solrød Montage på 06 feb 2010 11:34
Det er det jeg mener. Lad vær med at udtale sig hvis ikke man ved nået om det. specielt hvis det har med el at gøre. Strømmen er ligeglad med om den leder den løber i er blå eller brun eller om der er lilla prikker på!
Tjaa Strømmen er nok også ligeglad om man bytter rundt på fase og jord (hvis det også er det i stikproppen) og om fasen er i gul/grøn farve

Men mon ikke det er bedst at lave det efter reglerne, så er det ligesom lidt lettere at finde rundt i...

Jeg er ikke ude efter næstformanden. men hvis jeg ikke skriver nået der passer vil jeg meget gerne rettes. mest for spørerens skyld!

Solrød Montage
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis