Fase og nul, højre og venstre...?

Hey LDS'ere -
Jeg skal til at udskifte en udendørs stikkontakt, og er i den forbindelse blevet i tvivl om hvordan "L" og "N" skal læses på den nye stikkontakt.

Set fra fronten:


Set fra bagsiden:



Mit spørgsmål går på, om den lille tegning skal læses, set fra fronten, eller set fra bagsiden?
Jeg ville umiddelbart tro, at tegningen skal læses, set fra fronten, således at fase er til højre, og nul er til venstre, når man kigger ind i stikkontakten forfra.

Men kigger jeg på en af de eksisterende stikkontakter her i huset, så sidder fasen til venstre, og nul til højre, ligesom hvis man "læste tegningen bagfra"... nogen der kan svare mig på dette?
Hey LDS'ere - Jeg skal til at udskifte en... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så skal den da lige rundes af på behørig vis: Udendørs stikkontakter - hvad enten det er med eller uden jord er forbeholdt el-installatøren. Indendørs stikkontakter med jord må udskiftes af alle og enhver såfremt de er beskyttet med HFI/HPFI.
Må man egentlig have en udendørs stikkontakt uden jord?
Udendørs stik skal være tilsluttet Jord. JR
Brug VVS-mandens huskeregel: Varmt Vand til Venstre.
Gælder også når man kigger _ind_ i en stikkontakt.
Skrevet af vile på 26 jan 2010 12:45
Brug VVS-mandens huskeregel: Varmt Vand til Venstre.
Gælder også når man kigger _ind_ i en stikkontakt.

hmmm jeg vil nu hverken hælde varmt eller koldt vand i mine stikkontaker
fase til venstre, set forfra.... altid!

Hej.

Der blivet godt nok skrivet lidt forkert her og der.

1. Udendørs stikkontakt skal skiftes af. Autoriseret el-installatør
2. I en 1 faset inst. er det fuldstændigt lige meget hvor du setter fasen og nullen så længen de sidder i klæmmer for sig selv og at jord ledningen sidder rigtigt. da det er det allervigtigtste i en el-installation.
3. rent hypotetisk! så sker der heller ikke nået hvis du montere faserne i omvent rækkefølge i en 3 faset inst. Så længe det ikke er til en motor.

Mvh. Solrød Montage

Velkommen til SM.

Hvis vi nu lige tager nr. 2 og sammenholder den med at man altid skal følge producentens anvisninger. Så er jeg altså meget sikker på at LK mener at rød er en form for sammenligning med den brune. Og at det L der er på den fine lille tegning betyder Leder.
Så dermed er det IKKE ligemeget hvor du sætter din Fase og din Nul!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis