Erfaringer med Adeso selvklæbende tagpap ?

hejsa folkens, er der nogen som har erfaringer med denne type fuldklæbende tagpap ?? producenten skriver at den kan anvendes på paracelhuse.. hvilket undre mig lidt da fx Icopal kun beskriver deres selvklæbende produkt som værende til hobby-brug.. og så anbefaler svejsepap til rigtige huse. Se evt linket her: http://www.olt.dk/Katalog/Tjaere/brugervejledning/PolySide2.pdf
hejsa folkens, er der nogen som har erfaringer med... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil også lave et garagetag med selvklæbende pap fra Adeso, taget er 8x5 meter, og lige nu pandekage fladt.. jeg har tænkt mig at klodse lægterne op inde på midten af taget, så jeg får ca 10 cm fald på 4 meter (altså taget får en "rygning" og 4 meter med let fald i begge retninger)
Men når nu banerne er 10 meter lange, ligger jeg dem så bare ud i 8 meter længder så de går ubrudte ind over min "rygning" ? eller skal de op af to omgange altså 2x4 meter? eller skal jeg hellere ligge det på tværs af taget?

Og jeg går ud fra jeg skal have et fodblik på ved tagrenderne og så trekantlister ude ved siderne.. sættes det på efter underpappen? eller inden man starter med pap?

Ja lige et ekstra spørgsmål, man skal vel købe en under og en over pap? de fleste steder jeg kan finde Adeso på nettet sælger de kun top-pap'en.. men det er måske fordi man også kan nøjes med et lag hvis man føler sig heldig? :-) 

jeg har fundet det her til 750kr rullen, er der nogen der har haft held til at finde det billigere? 



Deles i midten også monteres der en bane i rygningen.

Ja, kan både bruges som 1 lag og 2 lags dækning.

Trekantlister monteres inden toplaget.

På langs eller på tværs er en smagssag, men på langs med tagfladet er det mest almindelige.
Okay den bane i rygningen, skal man bare skrabe stenene af der hvor den bliver lagt ovenpå de andre?
For den har jo så ikke de lim-samlinger man ellers bruger i overlægene.

Medhensyn til konstruktionen vil 15mm tag krydsfiner med 40cm lægte afstand ikke være meget passende?
Jeg har næsten 1 meter imellem spærene..

Hvordan afslutter man sine trekant lister over til sternbrædtet? Er det med en aluprofil som ligger på trekantlisten inden pappet kommer på ?
Nej, den klæbes med den rette klæber.

Jep, 15mm tagkrydsfiner er okay.

Jeg ville overveje at bruge vindskedeprofiler frem for trekantlister og stern alukapsler.

Hvis du benytter trekant lister, så hæves vindskeder / stern så disse lægger ca. 2.5 - 3 cm over trekanten listen, og på toppen af disse monteres så alukapsler.

nu har jeg set på Icopals vindskedeprofiler her:

http://www.icopal.dk/upload/Products/C4787A9E9AC1408FC125723000423C37/Nyt%20tag_1002.pdf

Men jeg kan ikke rigtig se hvordan man afslutter dem ved brædtet, skal brædtet så sidde under profilen? og skal profilen ikke sømmes til brædtet?
Annonce
Nej, dette monteres så den render ud over en vindskede eller stern, som laves i samme højde som overkant underlaget for tagpappe.

Den rette klæber til Adeso pap (i rygnings-banen), er det en de selv producerer? eller bruger man bare fx Icopals tagklæber? 

Ja, eller den type de forskriver i forbindelse med deres tagpap.

Skulle gerne stå i deres lægge vejledning.

Nu har jeg lige monteret min underpap, og er blevet i tvivl om man skal pille det tynde lag plast-folie af som sidder på overfladen af underpappen? - jeg håber ikke det er noget man skal afmontere, for det sidder jævnt godt fast og gider kun slippe lidt i hjørnerne..
Nogen der har brugt deres underpap og lige kan give mig ro i sindet med hensyn til at lade det sidde?
Hvis du mener stykket hvor klæberen til overlægget sidder så skal det selvfølgelig af da det er klæberen til overlægget for næste rulle, men fjernes først når næste rulle er placeret.
Har du læst monteringsvejledningen? Ellers check på gds' hjemmeside - de har en artikel med Koluda i aktion med produktet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også