Udnyttelse af energien i afløbsvandet

Jeg håber ikke jeg har opbrugt min kvote, men synes at dette emne fortjener en separat tråd.

http://www.energysavers.gov/your_home/water_heating/index.cfm/mytopic=13040

Jeg havde faktisk selv tænkt på dette her og er seriøst igang med at indarbejde det i min plan. Så søgte jeg lige på Google og fandt at det allerede findes. Meget simpelt: Sno et kobberrør rundt om afløbet/faldstammen, så det kolde vand fra jorden forvarmes inden det opvarmes til brugsvand. Bemærk at jeg ikke skal have varmtvandsbeholder, men gennemstrømningsvarme, så på intet tidspunkt vil vandet ende i en tank hvor det kvulper rundt, men kun i slanger/rør. For hver grad jeg kan forvarme vandet, sparer jeg energi til selv opvarmningen. Om jeg så kun hæver det fra 8 til 18 grader, så er der vundet meget. Og systemet er så simpelt, det er BARE ET RØR der skal trækkes, og så lidt isolering udenom. Når det først er installeret er der ikke noget vedligehold, ingen pumper eller ventiler, og det drives af trykket der allerede er på vandet. Røret skal være tykt nok til at der ikke er for meget tryktab, især da det splittes i to, den ene gren går til gennemstrømningsvarmen, den anden direkte til batterierne i badeværelset. Hvis hele badeværelse drives af denne vandkilde har man dog ikke længere "koldt, frisk vand" mere men lidt lunkent vand. Man kunne gøre det samme før vaskemaskine og opvaskemaskine. I virkeligheden burde alle huse have 3 vandkilder: Koldt, varmt og lunkent. I køkkenet burde man have mulighed for helt koldt vand.

Er der nogen der har bygget noget lignende? Der skal nok være nogen der siger at den smule varme er det ikke noget at gøre ud af, men tænk hvor alt den varme bliver af fra varmtvandsbeholderen? Noget af den varmer din krop, givetvis, og noget går ud i luften som damp (kan genvindes ved Genvex/Nilan udluftningssystem). Resten går i afløbet, afsættes i gulvet men også videre ned. Prøv at se ned i kloakken efter et bad, specielt her om vinteren kan man mærke varmen dernede fra (og det er IKKE kun jordvarme)

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg håber ikke jeg har opbrugt min kvote, men... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja men alt den energi der er afsat i disse dele vil jo også spare på din varmeregning. ved at måle på afløbsvandet har du en mere sikker beskrivelse af hvor meget varme der bliver returneret til omgivelserne. problemet med at måle på brugsvandet er at det ikke kun er faldstammen varmer det det op, f.eks. den omgivende luft. I sådanne tilfælde vil man så skulle modregne den energi der bliver trukket ud af luften da det ville betyde en mer opvarmning af rummet.
Da ikke når der er isoleret rundt om varmeveksleren? Uanset, så vil vand-vand vekslingen optager meget mere varme, end luften kan nå at afsætte alligvel, over de par minutter et brusebad tager.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

jo uanset. med mindre du finder en perfekt isolator. men selvf vil isolering af varmeveksleren minimere dette, jo mere isolering jo bedre.
Jeg er heælt med Ziwe her. Hvis dette skal virke overbevisende så skal øvrige varmekilder udelukkes. Du ved jo ikke hvor stor en andel rummets varme faktisk har i opvarmningen af fremløbet.
Du kan isolerer eller du kan bypas'e returvandet i et forsøg. Ville også være interessant at se temp ind og ud hvis du udelukkende bruger koldt vand i badet!
Mit gæt er at du hæver temperaturen 10 grader alene ved at det cirkuleres i huset. Uanset hvad, skal denne effekt regnes ind, iden du regner på din energieffektivitet.

For mig at se anvendes samme logik som, hvis man lægger 50 meter havelange ud i solen en sommerdag og lader det iskolde vand løbe. I udløbet vil man opleve måske 20 gr. varmt vand, hvorefter man proglamerer at Gardena laver hammer-fed-energigummi! 

Jeg er selv besnæretaf ideen dog. Har, nu du refererer til at at systemet er udbredt i USA, talt med mine kolleger derovre. Skal sige at vi er i energibranchen. Af de 6 jeg har talt med, kendte INGEN til systemet. Betyder ikke at ideen er dårlig, men vel snarere at ord, specielt i markedsføring, er taknemmelige.
Det undrer mig MEGET at du ikke udfører solide, statiske forsøg med disse ting, men vælger at se det hele fra en lidt naiv positiv vinkel, uden synderlig kritik. Det er selvfølgelig dit valg, men det virker ikke overbevisende. Undskyld.
Jan
Fra det varmre vand går fra bruseren til det når gulvafløbet optager det intet af varmen i rummet. Næsten ikke målbart.( Luft leder 25 gange dårligere end vand) Jeg ved ikke hvad i vil have Osolomio til at bevise. Kik dog på hans termometre..
Hvis han får faldstammen isoleret vil differensen på termometrene jo bare blive større. forudsat at faldstammen står i et uisoleret rum... Så kan man snakke om solvarme . Men, osolomios, badevarme genbrug virker, hverdag,hele året rundt. Det gør solvarme jo ikke.
Annonce
777,
Hvis du haler 5 gr, vand ind i en veksler som står uisoleret i luft ved f,x, 20 gr, er der en drivende temperaturgradient på 15K som skal modregnes. Jeg er bedøvende ligeglad med hvad Osolomio beviser eller ej, men jeg kunne godt tænke mig at se realistiske tal på det system, inden jeg selv kaster mig udi tilsvarende. At se på to termometre er overhovedet ikke nok til at lave en energiballance.
Jeg er stadig i gang med at bygge, og har rimeligt travlt med det - samtidigt med at jeg skal passe mit normale arbejde, og da rummet ikke er færdigt endnu er jeg ikke kommet til at isolere systemet endnu.

Jeg kan forstå at i er bekymrede for, at opvarmningen kommer fra luften i rummet, og ikke fra afløbsvandet. I de få minutter bruseren kører mener i dermed, at varmen som vandet forvarmes med bliver overført via luften? Well, når der IKKE kommer varmt vand ovenfra, så er varmeveksleren kold. Jeg kan jo prøve at lade det kolde vand løbe i f.eks. 5 minutter, uden at der kommer vand fra anden sal. Hvis jeres bekymringer holder stik, så skulle vandet stadig forvarmes i det tilfælde.

Jeg kan stadig ikke se hvad i vil bevise ved at måle temperaturforskel mellem vandet fra bruseren og kloakken. Fra vandet forlader bruserhovedet til det når ned i kloakken er det helt sikkert at temperaturen falder, men det beviser jo ikke at energien er genvundet eller ej.

Fra bruserhovedet og ud i luften forsvinder noget af varmen ved fordampning i luften (kræver energi), noget afsættes i gulv og vægge i brusekabinen, dernæst i den del af afløbet før det når varmeveksleren. Det meste af denne energi indgår dog i husets energiregnskab, bortset fra den energi som afsættes i luften og trækkes ud med ventilatoren (uden varmeveksler på luften pt).

Efter varmeveksleren forsvinder der mere energi i rør og fundament, før vandet når kloakken. Så hvis vandet falder fra 35 grader til 5 grader i kloakken, vil det så være bevis for jer, at det virker? For mig at se ser regnestykket således ud:

Vandet kommer ind i huset ved f.eks. 5 grader.

Forvarmes ved varmeveksler på afløbet til ca 20 grader.

Opvarmes til 60 grader (men blandes derefter med det 20 grader vand igen, for at opnå 35 grader).

Vandets temperatur er i sidste ende hævet fra 5 til 35 grader, heraf er 15 grader genvundet ved at det kolde vand der løber ind i huset møder det varme vand som løber ud af huset.

I stiller spørgsmål ved om varmen til forvarmning er taget ud af luften i det rum hvor varmeveksleren står, eller om det er varmen fra afløbsvandet. Det vand der løber ind i huset løber i en kobber vand-vand varmeveksler. Kobber leder varmen rigtigt godt, derfor bruges dette materiale f.eks. i jeres computer til at lede varmen væk fra f.eks. CPU'en. Vand har også en rigtig god varmeledningsevne, mens luft ikke leder varmen særligt godt.

Hvis jeg som ovenfor nævnt lader det kolde vand løbe, uden at der løber vand i afløbet hvor varmeveksleren sidder på, indtil temperaturen stabiliserer sig, mon så ikke det er bevis nok for jer (at det kolde vand nu er stort set samme temperatur når det løber ind hhv ud af varmeveksleren) ?

Det er samme princip som en luft-luft varmeveksler, bare med vand i stedet for.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hvis jeg som ovenfor nævnt lader det kolde vand løbe, uden at der løber vand i afløbet hvor varmeveksleren sidder på, indtil temperaturen stabiliserer sig, mon så ikke det er bevis nok for jer (at det kolde vand nu er stort set samme temperatur når det løber ind hhv ud af varmeveksleren) ?


Hej, er jo for Sørensen netop det, som mangler!! Se mit indlæg.
Dernæst: Skal vi regne lidt på ballancen, så må vi vide lidt mere om flows, men det kan jeg selv sjusse mig til udfra de temperaturer du giver. Så kan man jo regne i energi og ikke temperaturer (som er en pseudo-enhed! Det er meningsløst at tale om 15 gr. varmegenvinding).

Tak for forklaring af varmeveksler-principper. Dem har jeg skam så fint present, selvom det er en rum tid side jeg gik ud af den skole.

J

Skrevet af Skoven på 29 jun 2010 22:53


Hej, er jo for Sørensen netop det, som mangler!! Se mit indlæg.
 
PLUS et forsøg, hvor du bare lader det kolde vand cirkulere via badet og tilbage i afløbet. Det ville giver de helt rigtige tal på "baggrundseffekten".

Dernæst: Skal vi regne lidt på ballancen, så må vi vide lidt mere om flows, men det kan jeg selv sjusse mig til udfra de temperaturer du giver. Så kan man jo regne i energi og ikke temperaturer (som er en pseudo-enhed! Det er meningsløst at tale om 15 gr. varmegenvinding).  Udfra det du skriver er virkningsgraden 45%, og effekten er ved 10L vand pr. minut i badet ca. 1500W, og det skurrer altså fælt i mine ører. Beklager!

Vil lige indskyde, at mine indlæg ikke er til for at udfordre dig eller tale systemet ned. Det interesserer mig bare at få de rigtige tal i spil.

Tak for forklaring af varmeveksler-principper. Dem har jeg skam så fint present, selvom det er en rum tid side jeg gik ud af den skole.

J



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis