Udnyttelse af energien i afløbsvandet

Jeg håber ikke jeg har opbrugt min kvote, men synes at dette emne fortjener en separat tråd.

http://www.energysavers.gov/your_home/water_heating/index.cfm/mytopic=13040

Jeg havde faktisk selv tænkt på dette her og er seriøst igang med at indarbejde det i min plan. Så søgte jeg lige på Google og fandt at det allerede findes. Meget simpelt: Sno et kobberrør rundt om afløbet/faldstammen, så det kolde vand fra jorden forvarmes inden det opvarmes til brugsvand. Bemærk at jeg ikke skal have varmtvandsbeholder, men gennemstrømningsvarme, så på intet tidspunkt vil vandet ende i en tank hvor det kvulper rundt, men kun i slanger/rør. For hver grad jeg kan forvarme vandet, sparer jeg energi til selv opvarmningen. Om jeg så kun hæver det fra 8 til 18 grader, så er der vundet meget. Og systemet er så simpelt, det er BARE ET RØR der skal trækkes, og så lidt isolering udenom. Når det først er installeret er der ikke noget vedligehold, ingen pumper eller ventiler, og det drives af trykket der allerede er på vandet. Røret skal være tykt nok til at der ikke er for meget tryktab, især da det splittes i to, den ene gren går til gennemstrømningsvarmen, den anden direkte til batterierne i badeværelset. Hvis hele badeværelse drives af denne vandkilde har man dog ikke længere "koldt, frisk vand" mere men lidt lunkent vand. Man kunne gøre det samme før vaskemaskine og opvaskemaskine. I virkeligheden burde alle huse have 3 vandkilder: Koldt, varmt og lunkent. I køkkenet burde man have mulighed for helt koldt vand.

Er der nogen der har bygget noget lignende? Der skal nok være nogen der siger at den smule varme er det ikke noget at gøre ud af, men tænk hvor alt den varme bliver af fra varmtvandsbeholderen? Noget af den varmer din krop, givetvis, og noget går ud i luften som damp (kan genvindes ved Genvex/Nilan udluftningssystem). Resten går i afløbet, afsættes i gulvet men også videre ned. Prøv at se ned i kloakken efter et bad, specielt her om vinteren kan man mærke varmen dernede fra (og det er IKKE kun jordvarme)

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg håber ikke jeg har opbrugt min kvote, men... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af 777 på 13 jun 2010 14:12
Stor respekt for dine tiltag for at spare på energien. Men, jeg syntes du bruger mange penge på noget der ikke rigtigt batter. Man, vil ikke spare ret meget energi ved det. Og tilbagebetalingstiden på investeringen bliver uendelig lang. Men, jeg syntes det er fint at eksperimentere med det. Syntes måske du skulle bygge et lille solvarmeanlæg og have gratis varmt vand hele sommeren. Sådan et selvbygger anlæg kan laves for småpenge. Jeg har også set på ideen med stort solvarmeareal og en form for sand/vand lager så sæsonen for solvarme kan forlænges måske til december. Det er også rigtigt fint. Men, det er jo også en kæmpe investering og vinteren og kulden kommer først for alvor i jan, feb, marts.

Du skriver det er en firser rækkehus..Hvis du lægger ekstra 100 mm isolering ud på loftet og skifter glasset ud med energiglas får du meget sparet energi for pengene... Eller det har du måske allerede gjort.. Du virker jo meget energi bevidst.

Men, syntes det er fint med ildsjæle som dig. Men, pas på ikke at fokuser på på det afløbsvand. Det er opvarmningen af huset der koster. Der er det efterisolering der skal til.. Så, får man noget for pengene, hver eneste dag i hele fyringssæsonen..

mvh
777


Jeg er også igang med at lave et mindre solvarme og solcelle anlæg. Selvbyg, well, det er mig der er bygherre, og jeg laver så meget af det jeg kan selv, men en stor del af det går til dem der har forstand på det, for jeg vil ikke at det skal lide af dårligt håndværk! Hvordan kan du sige at der ikke er noget at spare i det, og at tilbagebetalingstiden vil blive uendeligt lang? Der er utroligt meget at spare her. Det er rigtigt at den primære energiforbruger i et hus (i et land som Danmark) er opvarmning, men derefter kommer brugsvand. Det er ikke bare et sandlager jeg har, men rør der er skudt ind under huset, for at gemme varmen fra sommer og starten af efteråret, til ind over vinteren. Og ja, det kan godt lade sig gøre, og det kan godt betale sig. Projektet er så stort, at jeg ikke lige vil begynde at beskrive det hele igen her. Jeg har andre tråde her hvor en del af systemet er beskrevet. Solfangerne er en ny slags hybrid type der både laver strøm og varme, i samme panel, på en helt ny og meget økonomisk måde. 12 paneler på tilsammet ca 26 m2 netto (aperturareal) kommer til at give en maks ydelse på 18kWp varme og 3,6kWp strøm - til 70000 kr med moms (uden montering, og uden resten af systemet). I et konventionelt system med både strøm og varme kræver det meget mere plads og mange flere penge at få samme ydelse. Se evt www.solarus.se, produkter, hybrid ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hej
Det må du undskylde. Jeg har blandet indlæggene sammen. Mindes bare at der indgik en vandhane til 5000 kr. i dit projekt.
Men, det med kobberfaldstammen og de omviklede kobberrør, er jo nok og det er begrænset hvad det er løbet op i..uden jeg kender prisen på faldstammen. Du kan lave en ion fælde på pexrøret. Noget med en løkke på pexrøret efter kobberrøret i vandløbsretningen.
Jeg kan ikke helt følge den måde du regner energiforbrug ud på. Det er rigtig nok at der skal 1 kcal til at hæve 1 liter vand med 1 grad. Der skal 860 kcal til 1kw(1000 watt) Omregnet : 1,16watt til at hæve 1 liter vand med 1 grad.
Bruger man 20 liter 40 grader varmt vand til et bad. Ca. 3 minutter under bruseren . Vil det for dit vedkommende hvor det kolde vand er 5 grader skulle løftes 35 grader for at blive 40 grader. 35 grader x 20 liter er 700 x 1,16 = 812 watt til et bad.

Og med dit nye system. kun skal løftes med 20 grader. 20 grader x 20 liter er 400 x 1,16 = 464 watt - 812 watt = 348 watt

Altså en besparelse på 348 watt eller en go 1/3 del kw pr. bad. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl..

Men, der går jo mange bad til fremover. Så ideen er ikke så tosset endda.

mvh
777
Nå. kan se jeg har skrevet kcal. mener selvf. cal.
Men, det trick du har lavet med at lave et stykke af faldstammen i kobber og omvikle den med kobberrør, så det bliver en veksler, får ihvertefald en tommeltop op herfra. Det er ret begrænset hvad det har kostet at lave og kan man spare en lille halv kilowatt hver gang man er i bad, så er det da meget godt. Det er jo en gang at lave det og det kan holde i mange år og til uendelig mange bad. Er der fire i husstanden er det jo næsten 2 kilowatt dagligt. Og dem går der jo 10 af til en liter olie...Har man elvandvarmer vil gevinsten blive større, grundet den meget højere pris. Ved fjernvarme nok noget mindre..Men olie og el vil sandsynligvis stige en del i de kommende år.Så din investering vil hurtigere tjene sig hjem. Og er v.vandsbeh. i et rum med 20grader . er der jo ingen varmetab. 
Men, det ene med det andet. Mange bække små..

mvh
777
Hvis man ser på et af de topmoderne og nybyggede lavenergi eller nulenergi huse vil de oftest bestå af nogle enormt tykke isolerede vægge. Der er normalt gjort en del ud af at hive varmen ud af luften før man ventilerer den ud, for at opvarme den luft der kommer ind ("genvex" / "nilan" etc).

Men alt den energi der opvarmer kloaken, det har jeg ikke hørt så meget om ifb med lavenergi byggeri i Danmark. Specielt finder jeg det interessant i etagebyggeri, hvor flowet ind og ud af varmt vand er mere konstant. For at opretholde tilstrækkeligt flow kan man om nødvendigt dele faldstammen i flere grene, og sætte flere varmevekslere i parallel.

Især kunne det så være smart hvis man på den måde kunne fange varmt vand også fra køkken f.eks., tænk bare på hvor meget energi der ryger i kloakken når man hælder vandet af kartoflerne eller pastaen. Da det er sjældent at man hælder isterninger i vasken, behøver man ikke sortere i afløbsvandet - det værste der kan ske er at der ikke sker nogen forvarmning af vandet.

Hvis jeg skulle bygge et helt nyt hus lige nu ville det i grove træk bestå af:

1) Solvarme / solceller hybrid paneler fra Solarus i stort nok areal til at føde huset med strøm og varme

2) Kæmpe "lagertank" under huset, som man laver FØR man bygger huset selvfølgelig. "Tank" forstået på den måde, at det er den bestående jord/ler/sand man varmer op - den skal bare isoleres på siden et godt stykke ned, evt skråt udad. Der skal laves flere lag man kan afsætte varmen i, sådan så man sent forår og sommer, afsætter den længst nede, mens man inde i efteråret afsætter den lidt længere oppe, og sent efterår og over vinteren helt øverst.

3) Genvex type anlæg til konstant ventilation og filtering af indeluften, og sammen med varmelageret ovenfor holder det huset på en behagelig temperatur året rundt. Evt kan en aircondition skyde overskudsvarmen ned i gulvet (i stedet for udenfor) så det gemmes i langtidslageret til når det bliver koldt.

4) "Genvex" på afløbet/kloaken, så det indkommende kolde vand forvarmes med det varme vand man ellers ville godte rotterne med (som det der er nævnt i den her tråd f.eks.)

5) Regnvandstank til havevanding, toiletskyl og vaskemaskine. Evt kunne man se på om man kunne filtrere vandet endnu bedre, og bruge det flere steder i huset, f.eks. bad og opvaskemaskine

6) I de tilfælde hvor der IKKE er varme nok, vil en varmepumpe tage af den varme der er tilbage i bunden af tanken under huset, og bare lige knibe temperaturen nok op til at kunne opvarme gulvet og/eller genvex luften til at kunne varme huset op. Alternativt kunne varmepumpen sidde direkte i forbindelse med genvex systemet (luft/luft måske luft/vand)

... og så er det lige før man er helt selvforsynende. Der mangler bare et par småting, som f.eks. egen behandling af spildevand, men det er nok noget man helst skal bruge hvis man har en ødegård!

Hvis man har lagertank kapacitet nok, og solvarme/celle kapacitet nok, skal det nok være muligt at lave et nulenergi hus på den her måde.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

jeg vil som det vist også er påpeget tidligere nævne at du trækker en masse energi ud af den omgivende luft når du nu ikke har isoleret din varmeveksler udvendigt fra.

Dette vil i sidste ende betyde en mer opvarmning af huset, og mit gæt er at det vil gå i 0 eller i hvert fald tæt på, har du lavet forsøget hvor brugtvandet ikke ledes igennem varmeveksleren ?
Annonce
Skrevet af ziwe på 17 jun 2010 14:51
jeg vil som det vist også er påpeget tidligere nævne at du trækker en masse energi ud af den omgivende luft når du nu ikke har isoleret din varmeveksler udvendigt fra.

Dette vil i sidste ende betyde en mer opvarmning af huset, og mit gæt er at det vil gå i 0 eller i hvert fald tæt på, har du lavet forsøget hvor brugtvandet ikke ledes igennem varmeveksleren ?


Den er ikke isoleret endnu, men det bliver den i forbindelse med at toilettet (nr 2 toilet) ændres til lille WC og resten til garderobe. Men uanset om der isoleres eller ej, så vil det stadig spare energi. I DIT hus går de kolde rør igennem vægge og gulve og andre steder, og kræver også opvarmning. Ideen er at tage energien ud af det vand man har opvarmet, FØR det forlader huset igen. Det er sjovt der er flere der er så skråsikre på at det IKKE virker, selvom det for mig er indlysende. Det er ikke et apparat jeg selv har bygget, men jeg havde ideen til det. Før jeg selv ville bygge det, tænkte jeg at det findes nok allerede. Og det gjorde det. I USA og Canada er det meget udbredt, og der er flere instandser derovre der har testet det grundigt. Hvis alle havde den holdning ville vi hverken have glødetrådspærer, flyvning, radio/TV, internet mm idag

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

ja du må undskylde min pessimisme. jeg er ikke i tvivl om at man smider en del energi ud i afløbet i forbindelse med bad. men er da spændt på hvordan dine resultater er med f.eks. 50 mm rockwool omkring eller lignende.

jeg ser ikke mig selv som specielt reaktionær, men vil gerne have at ting bliver testet korrekt inden resultater bliver postuleret, så vil glæde mig til at høre om resultaterne incl et godt lag isolering. Jeg håber jeg tager fejl og at det rent faktisk giver en god effekt. men vil bare tro at den faldstamme/veksler er lige lovligt overdimensioneret, for at få det meste ud af vandet er det min tese at man skulle lave et længere forløb med en mindre dimension der kun lige kan kapere det flow der er også gerne et langsommere flow, f.eks. ved at ændre hældningen på veksleren..

Det kunne faktisk være interessant at måle på brugtvandet i toppen og i bunden af væksleren, da det ville give et mere reelt billede at hvor meget energi man har trukket ud af vandet = overført til varme i hus + vand.
Skrevet af ziwe på 17 jun 2010 20:16
ja du må undskylde min pessimisme. jeg er ikke i tvivl om at man smider en del energi ud i afløbet i forbindelse med bad. men er da spændt på hvordan dine resultater er med f.eks. 50 mm rockwool omkring eller lignende.

jeg ser ikke mig selv som specielt reaktionær, men vil gerne have at ting bliver testet korrekt inden resultater bliver postuleret, så vil glæde mig til at høre om resultaterne incl et godt lag isolering. Jeg håber jeg tager fejl og at det rent faktisk giver en god effekt. men vil bare tro at den faldstamme/veksler er lige lovligt overdimensioneret, for at få det meste ud af vandet er det min tese at man skulle lave et længere forløb med en mindre dimension der kun lige kan kapere det flow der er også gerne et langsommere flow, f.eks. ved at ændre hældningen på veksleren..

Det kunne faktisk være interessant at måle på brugtvandet i toppen og i bunden af væksleren, da det ville give et mere reelt billede at hvor meget energi man har trukket ud af vandet = overført til varme i hus + vand.


Jamen det er jo lige det jeg har gjort, hvis du læser ovenfor! Da jeg monterede den, var det tidligt forår, og vandet der kom ind i huset var ca 5 grader. Før det var igennem varmeveksleren var det 20 eller mere, alt efter hvilken temperatur man hældte i afløbet. I badet var der ca 35 grader, dvs ... 5 til 20 grader = genvundet 20 til 35 grader = normalt opvarmet Det er faktisk halvdelen af varmen man får igen, alt efter hvordan man regner på det. For den varme der kommer ud af bruseren, kommer igen i afløbet, og sådan kører det i ring. Uanset hvad, så virker det, så jeg behøver ikke bevise det mere sådan set. Og der er ingen drift af systemet, det passer sig selv. Hvis du vil læse mere om det, så søg på "drainwater heat recovery" f.eks., eller se www.renewability.com som er der hvor mit apparat er fra.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg mener at måle på vandet der kommer ud af bruseren fra det rammer risten/afløbet/toppen af faldstammen og til det rammer bunden af faldstammen/kloarken. ikke vandtilførslen. dette setup ville fjerne usikkerheden omkring eksterne varmekilder. (men er måske praktisk besværligt at udføre)

og nej du behøver ikke nogetsomhelst, men det kunne da være fedt med et bæredygtigt bevis på den fungere, så ville jeg da selv overveje den løsning .
Skulle jeg så sætte en dyksensor ind i faldstammen? Jeg måler jo allerede bunder af faldstammen (koldt vand ind) og toppen af den (koldt vand ud). Jeg kunne også måle vandet ved afløbet i brusebadet, og det nede i kloaken - men det vil så inkludere både den del af varmen jeg genvinder, samt det der afsættes i gulv, afløb, resten af faldstammen og kloaken - så det kan jeg ikke rigtigt bruge til noget. Hvis det kolde vand ind - før varmeveksler - er 5 grader - og det kolde vand mellem varmeveksler og varmtvandsbuffer er 20 grader, så er vandet varmet op 15 grader. Hvor meget mere er der at bevise i den forbindelse?

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis