Nyt tag for/imod beton tagsten

Hej.

Vi gåt med tanken om at ligge nyt tag på huset når det engang bliver forår(så der kommer nok en masse spørgsmål til den tid). Har flere steder set reklamer med Benders Betontagsten til ca 50-60 kr kvm inkl lægter og undertag.
Nogen der har nogle gode dårlig erfaringer med Benders, de giver 30 års garanti, og jeg mener der er 25 års garanti på den undertag de levere med.

Hvad er fordelen/ulemperne ved henholdvis Betonsten kontra Teglsten.

Ståltag er helt og aldeles udelukket, jeg har dummet mig og lagt det på vores nye garage og er ikek helt tilfreds.
Hej. Vi gåt med tanken om at ligge nyt tag på... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja eternit og ståltag er absolut ikke på ønskelisten, ståltag kan være pænt nok men ellers er der ikk eret meget positivt at sige.

Hvad siger Koluda om benders, du er trods alt vores tag ekspert her inde

undskyld jeg også lige blander mig med et side spørgsmål i denne diskussion, :-)

jeg har eternit på mit hus (fra 1970, så det holder stadig perfekt) men skal så bygge garage, og overvejer hvad tag der skal på den så prisen bliver holdt på et rimeligt leje og så det ser pænt ud på en bygning med et 30 grader valmet tag..
det oplagte ville jo være at vælge det samme som på huset, eternit, men men men de nye plader holder jo ikke 40 år som dem jeg har på huset har gjort.. jeg overvejer lertegl men syntes lidt det virker som overkill når nu huset står med eternit og mindre kan vel også sagtens gøre det på en garage.
Betontegl er muligvis en favorit, ellers er eternit-skiffer, tagpap og ståltag med i mine overvejelser.. hvorfor hader folk egentlig stål-løsningen? pga kondens problemer? for den er vel mere holdbar end eternit fx ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Kondens er et problem med ståltage, og du kommer ikke uden om et undertag. Der ud over kan man se på lang afstand om det er et ståltag. Det er faktisk ikke ret meget billigere end et alm tag(Betonsten), når du vel og mærket selv kan lave det hele, undertag og lægter koster nu engang det det koster. Men når det er sagt så er det nemt at ligge, og det holder nok rimeligt godt. Men jeg vælger ikke stålplader igen, lige nu hælder jeg mest til Betonsten.

Skrevet af Bai7200 på 12 jan 2010 09:46

Hvad siger Koluda om benders, du er trods alt vores tag ekspert her inde
Det er jo mit levebrød, og derfor ville jeg heller ikke blande mig alt for meget i denne snak, da jeg måske er lidt farvet af at jeg lever af at ligge nyt tegltag, men nu spurgte du mig jo, så vil jeg da også gerne svare...

Jeg ville personligt ikke vælge betontegl igen på hvis jeg skulle have nyt tag på mit eget hus.

Det lagde jeg faktisk her, da jeg købte huset mens jeg stadig var i lære som tømrer, var det jo begrænset hvor mange penge jeg kunne låne, og havde godt 400 m2 tag der skulle lægges, så valget blev et billigere alternativ nemlig en speciel sort B&C dobbelt S betontagsten, men fortrød det allerede godt 3 år efter, da taget begyndte af få grønt skær af alger.

Det får så nu en algebehandling en gang om året, og det kan holde det nogenlunde rent for alger.

Betontagsten er et billigere alternativ i forhold til tegl, dette er nok den største grund til at betontagsten er så udbredt herhjemme, men når vi snakker levetid er der altså langt fra en kvalitet lertegl til levetiden på feks. B&C dobbelt S betontagsten, hvor garanti nu faktisk er helt nede på 15 år.

Et tegl af god kvalitet her en levetid på helt op til 100 år, som feks. Creaton tegl med hele 50 års garanti.

De mest kendte betontagsten herhjemme er B&C doebbelt S tagstenen, IBF og Benders.

B&C dobbelt S tagstenen og IBF er meget ens både i facon og tykkelse, eneste man kan se forskel på dem er at IBF er skarpkantet, hvor B&C har en rundet forkant, ellers er de mere eller mindre identiske.

Benders derimod er en lettere tagsten, men en meget bølget facon mod dobbelt S tagstenen som har en mere markant kant, benders tagstenen er af tyndere godstykkelse, og derfor ikke helt så holdbar som B&C eller IBF tagstenen, dette ses også tydeligt i det antal tegl der går i stykker når man lægger dem, eller befærdes på taget.

Om levetiden på benders er som B&C - IBF eller bedre vides ikke endnu, men jeg mener ikke selv den holder bedre end de 2 tagsten, hvilket jeg mener er ca. ½ så langt tid om levetiden på et kvalitets tegl.

Men prisforskellen er også ca. dobbelt op på kvalitets tegl i forhold betontagstenen, så nogen mener måske at dette opvejer dette, her er jeg dog ikke enig, da det jo også har omkostninger at udskifte taget, og denne udskiftning er større end prisforskellen mellem tegl og betontagsten.

Derfor mener jeg at man skal vælge tagsten udfra hvad man kan lide, og ikke prisen på tegl vs. betontagsten, at skifte taget er en rimelig stor udskrivning, og man bør derfor tænke holdbarhed frem for besparelser.

Man bør jo også overveje evt. prisforskel i husets værdi ved evt. salg, og her er et ægte tegltag altså i højere kurs, specielt hvis det er et tegltag med en restgaranti på 40 år, mod 5 år hvis det feks. var et 10 år gammel B&C betontegltag med 15 år produktgaranti.

Har ville der jo være en kæmpe forskel i slagsprisen på ejendommen, hvis udsigten på en evt. udskiftning af taget er en forskel på 35 år eller mere.

Men back to the point, til prisen på 30,- pr. m2, er der intet bedre valg end Benders betontagstenen set udfra prisen , jeg ville dog personligt vælge at betale 3 gange så meget for et ægte tegltag, hvis det var mit eget hus.

Var det god en gammel lade, hvor økonomien ikke var til ægte tegl, havde jeg dog helt klart hellere lagt Benders betontagstenen, i forhold til eternit eller gud forbyde et ståltag.

Er det feks. 200 m2 tag, så er det jo kun en prisforskel på 12.000 - 15.000,- i materialer for et ægte tegltag i god kvalitet, som feks. Creaton, Brandenburger, Nibra eller Meyer Holsen tegl som jeg generelt anbefaler, mod en benders betontegltag, denne pris mener jeg er meget lille i forhold til 20 år ekstra garanti, samt dobbelt så lang levetid på noget så dyrt som et nyt tag.
Skrevet af Prodigy på 12 jan 2010 20:50

Betontegl er muligvis en favorit, ellers er eternit-skiffer, tagpap og ståltag med i mine overvejelser.. hvorfor hader folk egentlig stål-løsningen? pga kondens problemer? for den er vel mere holdbar end eternit fx ?
Både eternitskiffer og tagpap er da en fornuftig løsning, dog er eternitskiffer en rimelig dyr tagbeklædning, i forhold til betontegl eller tagpap.

Umiddelbart ville jeg nok vælge tagpap hvis du vil have bygningen til at stå lidt for sig "selv", tagpap udført som liste tækning ser altså godt ud på bla. en garage bygning syntes jeg.

Alternativt kunne du jo faktisk vælge tegl, hvid dette er valget til den nye tagdækning når huset senere hen skal have nyt tag.

Skal man vælge ståltag, så ville jeg anbefale at lægge panplader, det er efter min mening flottere, end et ståltag der skal ligne tegl der dog falmer og giver problemer med støj og kondens.

Men som sagt så er et ståltag med undertag, altså ikke billigere en et betontegltag, så hvorfor skulle man vælge ståltag hvis bygningen faktisk kan bære et tegltag.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ang understrygning så ser jeg ikke tit men altid hvor det er gjort med mørtel/beton at skidtet drysser ned. det sker ikke hvis man lægger det i bitumen. Hvad prisen er aner jeg ikke. og det første år vil det i kraftig solskin lugte lidt af tjære.

Jacob

okay så er der nok blevet begrænset til enten betontegl eller tagpap til min garage.. bygningen kommer til at stå over 10 meter fra huset så det behøver død og pine ikke at være ens, hvad vil i mene er nemmest at lave for gør-det-selv manden uden at have lavet tag før (jeg regner med at få en med erfaring til at hjælpe lidt undervejs) ?

Nu har jeg læst en del op på montagevejledningerne for betonsten, tagpap og lindabs ståltag... jeg må indrømme at som gør-det-selv projekt uden tidligere tag erfaring under bæltet lyder stål taget helt sikkert som en mere overkommelig opgave.

Kan sådan et ståltag ikke være fint nok til en garage? støj er fuldstændig lige meget og kondensen kan vel klares med et ordentligt undertag? og medhensyn til brand-fælde faren som jo ofte bliver nævnt så er det begrænset hvor ofte man overnatter i garagen :-)

Jeg vil da mene at tagpap må være det nemmeste, det fåes jo i selvsvejsende 1 lags pap.

Men jo da, ståltag kan da godt bruges også, jeg ville så nok vælge uden undertag, og i stedet benytte plader med antikondens.
Det var også lidt derfor jeg valgte det til garagen.
Men tagfod og undertag er stort set det samme. Du ligge lægterne på samme måde, og de skal altså ligge lige så nøjagtigt. Prisen er pr færdig lagt kvm tag ikke billigere med stål plader frem for f.eks betontegl.

Der ud over er taget rigtig træls at skulle gå på da det ikke er særlig nemt uden at lave buler og ridser.

Den med brandfaren er vist noget med de tage der er lagt oven på det gamle, f.eks stålplader på eternit, men om der noget i det vil jeg mene er tvivlsomt.
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også