Bundmaling.

Hej, jeg skal have malet min galsfiber båd her inden sommer.
jeg har højtrykspulet bunden for tang, skaller og hvad nu ellers der sætter sig.
Den er helt ren men det gamle maling sidder godt nok tilbage. kan man bare male nyt lag maling oven på det eller skal den slipes helt ned?
Hvis den skal slipes helt ned, skal den så ha andet end maling?
 
Mvh Nikolaj.

Hej, jeg skal have malet min galsfiber båd her... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er der vægtmæssigt også stor forskel på en Solus og en S.Senior, de har også to forskellige bundkonstruktioner. Solus har en flad rundspant hvor SS-eren har knækspant.
Og selvfølgelig kan snart sagt alt med en klud komme op på en anselig fart under de rigtige forhold. Men nu er en Solus en elendig letvejs sejler, så her gælder det om af have så glat en bund som muligt. De fleste sejlere af i dag, bliver jo i tryg havn lige så snart vinden er lidt frisk (over 15 sekm.) Da jeg havde Katamaran var det den vind der gjorde det extra sjovt
Håndværker: Bliver gerne i havn ved 15 sek/m og derover - med nuværende storsejl og den iøvrigt ranke båd - ville vi sandsynligvis drive ganske betragteligt :-) dog sejles der i Fjordens beskyttende vande i de vindstyrker - skal jo lære båden ordentligt at kende.
Forbliver i trådens ånd: Er der nogen forskel på de såkaldte hårde og bløde bundsmørrelser ?? Har ladet mig fortælle at man kan smørre blød på hård men ikke omvendt

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Aha ! Så har du haft friske batterier i lytte apparatet den dag, for det er da rigtigt nok. Jeg mener iøvrigt at den hårde bundmaling ikke har noget at gøre på en sejlbåd, den er til de menesker der forpester vore vande med deres larm og bølgeskvulp, en fredelig Søndag eftermiddag på "havet"
hov hov håndværker er du nu blevet motorbådshader og dig som kører mspjæt som både larmer og lugter det havde jeg ikke ventet

der er altid solskin bag skyerne

Hårde bundmalinger bruges i stor udstrækning af de sejlere, som vil vinde kapsejladser, da de ret før en sejlads ta'r båden op og vandsliber bunden til max glathed. Ses f.eks. i Bogense før Fyn rundt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Skrevet af optimisten på 09 jan 2010 13:10
hov hov håndværker er du nu blevet motorbådshader og dig som kører mspjæt som både larmer og lugter det havde jeg ikke ventet
  Jeg har intet imod motorbåde, men mod speedbåde.
Så må min spjæt være noget særligt, for den hverken oser eller larmer, nu er hun jo en af de mere moderne der selv dosere olie forbruget så der kommer ikke mere i end højst nødvendigt. Og jeg har det med motorcykler som med Børn, de skal ses, ikke høres

Og ja Lynæs, det er alle sejltosserne der går lidt for meget op i at vinde Fyn rundt. Jeg havde på et tidspunkt en halvpart i en Spækhugger, som jeg sejlede hygge turer i og min makker sejlede kapsejlads. På et tidspunkt var vi med på sådan en kapsejlads, og da han begyndte at råbe og skrige af os, gik jeg ned i kahytten og hentede hækflaget som jeg gik op og satte i hækken, hvorefter jeg medelte makkeren at nu ville jeg af.
Har aldrig helt forstået værdien af råberiet ved kapsejladser - forsøger pågældende at råbe mere vind i sejlene ? Eller er det blot den generelle bedrevidende attitude som driver båden frem ? Kapsejlere - generelt - minder mig om bilister, altid retten på deres side og den evige legen politibetjent overfor andre.. Er "sportsmanship" helt uddødt ved kapsejladser...

Tilbage til tråden - skal slibe mine stakkels arme om til gorilla-lignende - altså - en del :-) - hvad bør jeg gøre mht bunden, efter slibning ? - Primer - én eller to komponent ? I så fald hvilken slags når jeg senere bruger en blød bundsmørrelse ?

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Et bevis på at sportsmandsship ikke er helt uddød fik man jo ved Olypiaden da danskerne mistede masten, men ellers er det mit generelle indtryk at det kører på lavt blus, og jeg tror det bliver værre, når man ser, selv børn, opildnet at forældre gå helt i ekstase over f.eks. et scoret mål. En hyldest til egoisme, selv ved en typisk holdsport. Det virker efterhånden, som om forældre, lever deres liv gennem børnene, som må få den opfattelse at de er helt fantastiske, og hvad fører det mon til ?. Med hensyn til din bund, hvorfor ikke følge din foretrukne leverandørs anvisninger, så skulle det gerne gå godt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak lynæs - har rekvireret hempel's cd ang emnet... Sejlede i sin tid meget med i de 24-timers kapsejladser som blev afholdt af klubberne omkring Svanemølle havn. Kræver selvdisiplin og sportsånd, at notérer tidspunkter ved runding af mærker og ved møde af andre deltagere, så sejladsen kunne afvikles i en fair ånd. I disse sejladser er den enkelte foruden at være skipper, også navigatør, meteolog, spåmand og taktiker.. Længste distance med behørigt hensyn til handicap, vandt sejladsen. Savner den form for kapsejlads..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Det siges at vil du have mere vind milady skal du bare stille dig foran masten og fløjte !
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også