Bundmaling.

Hej, jeg skal have malet min galsfiber båd her inden sommer.
jeg har højtrykspulet bunden for tang, skaller og hvad nu ellers der sætter sig.
Den er helt ren men det gamle maling sidder godt nok tilbage. kan man bare male nyt lag maling oven på det eller skal den slipes helt ned?
Hvis den skal slipes helt ned, skal den så ha andet end maling?
 
Mvh Nikolaj.

Hej, jeg skal have malet min galsfiber båd her... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis jeg sliber den glat som en bæbi så vil den synke det er en klinkbygget og den har en top hastighed på 8-10 knob alt efter vinden
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Min Solus 24 har jo nok det, som Håndværkeren kalder et månelandskab.
Jeg er enig i, at jeg meget gerne ville have bunden til at være glat... men det tager jo en frygtelig tid, at få sådan en bund jævn....

Hvordan gør man det egentligt?

Har hørt at man kan smøre brun sæbe på, under vandlinien, dække det hele af med plastfolie, lade det sidde i 2-3 dage, og så, så let som ingenting, skrabe det hele af... er det rigtigt?

Sidste år skrabede jeg bunden med en spartel og malede over med ny bundmaling. Det har egentlig virket fint. Ingen rurer eller andet snask på bunden. Men bunden er altså noget ujævn.

Hvis man vælger at afrense helt, og derefter bundmale, hvor meget giver det så i hastighed??

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

I dit tilfælde vil jeg vove den påstan at du vil få mindst 1,5 knob mere ud af båden for sejl.
Jeg har ikke selv prøvet den med brun sæbe på bundmaling, men har afprøvet den på en malet dør og der hjalp det ganske godt. Dog er Kaustisk soda endnu bedre, men det er noget farligt stads. Her er opskriften at men blander soda og tapet klister i tør tilstand og så kun bruger en lille mængde af gangen, blandet med koldt vand til en tynd gelé ! men husk at beskytte hele ansigtet med en skærm og hav regntøj på der er vådt.
Skrevet af jbr på 07 jan 2010 20:54
Min Solus 24 har jo nok det, som Håndværkeren kalder et månelandskab.
Jeg er enig i, at jeg meget gerne ville have bunden til at være glat... men det tager jo en frygtelig tid, at få sådan en bund jævn....

Hvordan gør man det egentligt?

Hej jbr prøv at kigge dette indlæg

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af...afv/topic/


Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Tak for svarene... det må jeg så lige overveje... 1.5 knob ekstra, lyder jo besnærende.
Men kan det nu også passe.... min Solus 24 går ca. 6.5 knob i frisk vind, med storsejl og genoa III. Er der 8.0 knob i sådan en konstellation, ved "glat røv"?
Kan man overhovedet få en Solus 24 til at sejle 8.0 knob, uden at hænge en 50 HK´s motor på hækken?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Så er jeg bange for, du kommer ud over din båds vandlinielængdes fartmuligheder, men i let vind kunne du måske opnå lidt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja det kan du da, jeg har da surfet med 10 knob på bølgerne i Katagat på en go agten for tværs i en Solus 24.
Ja, lynæs... det var det jeg var bange for.... men det med let vind, kan du helt bestemt godt have ret i. Solus 24 elsker vind. I let vind, er den en doven hund!
Så det kunne da godt være en inspiration til lidt slibearbejde...

Håndværker... de 10 knob kom vel, fordi det svarer lidt til at slå smut med flade sten på vandet....

Eller "ned ad bakke" måske ?

Du har stadig ikke fortalt hele historien om din tur til Norge i en Solus 24... hvornår får jeg den?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Naturligvis ned ad bakke i en go kuling fra NV, men har da også prøvet det på Oslo turen, faktisk kun på riggen i en brandstorm lige først i Fjorden.
Min svendborg senior opnåede iflg. min gps 11,47 mil surfende ned af en sø for en lille fok på vej ind i "tragten" ind til rødvig en mørk nat...... Den placerede sig også godt på kapsejladser i let luft, både under dh og lystal, altsammen med månelandskab i bunden.

Dr_Lyn
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også