Trægulv med matlak vs. olie?

Vi står snart og skal vælge trægulv til hele huset. Vi har besluttet os for et ét-stavs parketgulv i eg, men vi er i tvivl om, hvorvidt det skal være med hvid matlak eller hvidolieret (det skal i hvert fald være lyst).

Nogle snakker om, at olierede gulve bliver trist og gråt, der hvor det bliver brugt mest. Andre siger, at lakerede gulve bliver meget grimme med tiden. Vi er klar over, at begge typer gulve skal plejes i ny og næ, men hvad er lettest at holde, og hvad holder sig pænest?

Og er der nogen, som har erfaring med trægulv i køkkenet? Vi har indrettet huset således, at køkken, alrum og stue er ud i ét. Derfor skal der enten være samme gulv i hele rummet eller klinker i køkkenet. Jeg hælder mest til trægulv i køkkenet, så der er samme gulv i hele det store rum. Men hvis det er svært at holde, må vi lægge klinker istedet og lave en pæn overgang til trægulvet.

Hilsen Henriette

 

Vi står snart og skal vælge trægulv til hele... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Alternativt kunne der lægges et linoleum click gulv, det er også nemt at holde som fliser.

Også føles det ikke helt så koldt som klinker, hvis ikke der er gulvvarme i gulvet.
Jamen, så ville jeg også vælge klinkegulvene.
lakeret trægulv til køkkenet er det rigtige valg.... alternativt laminat hvis det skal være stærkere.

hvis du fx taber en kniv/gaffel på et lakeret trægulv, så har du et hak... på et laminat sker der intet.

Olieret er udelukket!
Og hvis du taber noget spidst/tungt på et laminat gulv får du også et hak,, har selv et stue gulv i laminat, godt med hakker, og fuldstændig smadret af gulv varmen. så der er kun fliser/klinker tilbage, så skal det holde er det det jeg vil vælge,,
Annonce
Det laminat gulv jeg hentyder til er pergo. Der sker hvert fald intet når vi taber noget på det.
Mit spørgsmål gik på, hvorvidt vi skulle vælge trægulv matlak eller olieret (eller klinker). Laminat er helt og aldeles udelukket. Så hvis I vil diskutere laminat, må I oprette en tråd dertil. Tak :-)

Hilsen Henriette

 

At du synes det kommer ud på et om du skal slibe og lakere eller vaske og oliere, er underligt. Der er en verden til forskel i arbejde. Du skal vel også vaske et lakeret gulv? Og arbejde er der med et trægulv! Gulv i køkken=Klinker med varme

 

Ja, selvfølgelig skal et lakeret gulv også vaskes. Til daglig. Men når det skal vedligeholdes, så skal det slibes og lakeres. Et olieret gulv skal vaskes og olieres. Tror du misforstår. Og jeg ved godt, at der er arbejde med et trægulv. Har haft trægulve før, men det var fyrretræsplanker. Klinker i køkkenet er der taget beslutning om. Hovedspørgsmålet går på, om vi skal vælge et trægulv med matlak eller olie. Meget tyder på, at vi skal vælge et lakeret gulv.

Hilsen Henriette

 

matlak er klart at foretrække, olierede gulve har større tendens til at smuds og snavs sætter sig i det.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også