Trægulv med matlak vs. olie?

Vi står snart og skal vælge trægulv til hele huset. Vi har besluttet os for et ét-stavs parketgulv i eg, men vi er i tvivl om, hvorvidt det skal være med hvid matlak eller hvidolieret (det skal i hvert fald være lyst).

Nogle snakker om, at olierede gulve bliver trist og gråt, der hvor det bliver brugt mest. Andre siger, at lakerede gulve bliver meget grimme med tiden. Vi er klar over, at begge typer gulve skal plejes i ny og næ, men hvad er lettest at holde, og hvad holder sig pænest?

Og er der nogen, som har erfaring med trægulv i køkkenet? Vi har indrettet huset således, at køkken, alrum og stue er ud i ét. Derfor skal der enten være samme gulv i hele rummet eller klinker i køkkenet. Jeg hælder mest til trægulv i køkkenet, så der er samme gulv i hele det store rum. Men hvis det er svært at holde, må vi lægge klinker istedet og lave en pæn overgang til trægulvet.

Hilsen Henriette

 

Vi står snart og skal vælge trægulv til hele... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som du kan se kære Henriette, har du nærmest stukket hovedet ind i en hvepse rede.
Håndværkeren: Kan se du også er fra Sydals. Arbejder du som håndværker eller er du "fritids-håndværker"? Det er rart at få rådgivning og inspiration fra alle herinde, men håndværkere har jo en teknisk indgang til tingene, hvilket jo også er ret brugbart :-)

 

Skrevet af Juncher på 07 jan 2010 12:21
Håndværkeren: Kan se du også er fra Sydals. Arbejder du som håndværker eller er du "fritids-håndværker"? Det er rart at få rådgivning og inspiration fra alle herinde, men håndværkere har jo en teknisk indgang til tingene, hvilket jo også er ret brugbart :-)
Hej Junker. Jeg har arbejdet som håndværker, er pensionist nu

Aha :-) Jeg er selvlært fritids-håndværker. Det bliver man jo, når man kaster sig ud i et renoveringsprojekt. Vi er i gang med at renovere et hus fra A-Z i Vibøge. Kors, for et arbejde da. Men det bliver jo godt, når det bliver færdigt.

 

Annonce
Nå det grå hus lidt tibage fra krydset, ja det en større omgang du har sat dig for der. Jeg bor nede ved Sarup.
Ja, det er det grå hus :-) Ja, det er en enorm omgang. Alt bliver faktisk som nyt. Nyt "indmad", tag, døre og vinduer, og så skal der etableres jordvarme. Vi har været i gang siden efteråret 2008 og forventer at blive færdige her til sommer.

Vi har nogle venner, som har købt en lille ejendom i Sarup. Det røde med værksted/malerværksted ved krydset ud for Saruphav.

 

Nu skal man jo også tænke over, hvor meget slid der er på et normalt boliggulv. Der skal meget til, for at man slider igennem lakken - og så længe man ikke gør det, er det simpelt at lakere igen.

De fleste, jeg kender med olierede gulve, får jo ikke behandlet dem ofte nok (undertegnede inklusive) og så bliver de hurtigt slidte at se på/sværere at holde pæne i det daglige.


Mvh.

Jan R.
Jan: Indtil videre er vi kun to voksne, men der skal da nok føjes en "bette en" til på et tidspunkt. Og så har vi to katte, så det vil blive almindelig slid, som gulvet udsættes for. Mine bedsteforældre har ferielejligheder med trægulv med hvid matlak, og det er virkelig blevet grimt. Om det er så er fordi det udsættes for utroligt hårdt slid, ja det kan jo godt være. Er bange for at få sådant et gulv. Men nu render vi jo normalt ikke med fodtøj indendøre, men når der er gæster, så kan det ikke altid undgås. Ikke alle er lige gode til at tage deres fodtøj af. Tsk tsk.

Hilsen Henriette

 

Du er selv herreinde over hvad der kommer af fodtøj på dine fine gulve, hvis du i entreen sørger for at have en spandfuld af diverse størelse kludesko til gæsterne, og så indfører at det skal alle der kommer ifører sig, så er det kun kattene der skal lære at holde skivebremserne inde.
Ved du ikke hvor du får sådanne kludesko, kan jeg da godt lave en spandfuld til dig.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også