Trægulv med matlak vs. olie?

Vi står snart og skal vælge trægulv til hele huset. Vi har besluttet os for et ét-stavs parketgulv i eg, men vi er i tvivl om, hvorvidt det skal være med hvid matlak eller hvidolieret (det skal i hvert fald være lyst).

Nogle snakker om, at olierede gulve bliver trist og gråt, der hvor det bliver brugt mest. Andre siger, at lakerede gulve bliver meget grimme med tiden. Vi er klar over, at begge typer gulve skal plejes i ny og næ, men hvad er lettest at holde, og hvad holder sig pænest?

Og er der nogen, som har erfaring med trægulv i køkkenet? Vi har indrettet huset således, at køkken, alrum og stue er ud i ét. Derfor skal der enten være samme gulv i hele rummet eller klinker i køkkenet. Jeg hælder mest til trægulv i køkkenet, så der er samme gulv i hele det store rum. Men hvis det er svært at holde, må vi lægge klinker istedet og lave en pæn overgang til trægulvet.

Hilsen Henriette

 

Vi står snart og skal vælge trægulv til hele... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Håndværkeren: God idé :-) Måske jeg også kan lave nogle til kattene, for de bliver nok lidt svære at opdrage på.

 

Tjoh - men det er netop min pointe. Det kommer an på brugen (og hvor god man er til at vedligeholde det).

Desværre er min opfattelse af ferielejligheder, at nogle folk ankommer i sømbeslåede træskostøvler direkte fra grusgraven - her duer kun pergo ;-)

Behandler man ikke sine gulve ordentligt, vil det ses - både med lak og olie.

For nogle år siden havde jeg ansvaret for en bygning, der havde et trægulv i indgangspartiet,  hvor der kom mange håndværkere og kunder. Oprindeligt olieret - men det gav mange vedligeholdelsesproblemer og skulle olieres alt for ofte pga. slid og vask, at vi prøvede at lakere det. Efterfølgende kunne vi nøjes med en årlig "let" slibning og matlakering (spritbaseret).

Men bruger I ikke sko indendøre - så vælg det, I finder mest lækkert!


Mvh.

Jan R.
Sjovt nok står jeg med samme spørgsmål og har efterhånden valgt olie også i køkkenet. Man kan ifølje alle dem jeg har snakket med altid få olien til at stå som et helt nyt gulv hver gang man ordner det. Hvis man hele tiden er over det når uheldet er ude. Hvor man med det lakerede gulv altid vil have ridser til man sliber det ned og lakere igen.
Jeg er ikk selv kommet igang med gulvet og kan ombestemme mig mange gange endnu. Men lige pt hælder jeg til olie. Også i køkkenet ;@)

 

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Maler Møller/v Nikolaj Møller
Gode råd og gratis rådgivning.

Se mere her: Billig Maler
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også