peugeot 806 varm motor lunken luft

Jeg kører i en peugeot 806 med automatik til at styre varmen.
Men lige meget hvad jeg gør, så er luften kun lunken og det tager en krig at få en tålelig temp i kabinen.
Motoren er næsten 90 grader varm og jeg har sat en ½ plade for køleren.
Jeg har haft kølerrens i vandet og skyllet køler og hele systemet igennem og frisk kølervæske på.
Stadig kun lunken luft.. og når man er blevet kold vil man jo godt have en gang god varme ind.

Jeg kører 3 gange om ugen fra Tåsinge, Sydfyn til Ishøj ved Kbh. og selv med fuld varm motor og 130 på motorvej er luften lunken.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er en diesel, er det ikke så ualmindeligt. Jo nyere og finere diesel jo mindre varme kan den give til varmeapparatet. Mange moderne diesler har af samme grund et ekstra oliefyr til kabineopvarmning.
Er det en benziner er det formodentlig et tilstoppet varmeapparat. Prøv at skylle det igennem med haveslangen og få det efterfølgende luftet grundigt ud.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er en diesel med oliefyr til motorvarme. Motoren er næsten 90 grader varm når den har kørt langt nok.. som jeg skrev har jeg kørt nogle timer med varm motor og helt tændt varme med kølerrens i systemet og så skyllet det igennem.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

bruger du dit klimaanlæg som varmeapperat?

 

Ja også det. Har jo prøvet det hele.. Auto, Eco og manuel hvor jeg bestemmer luftmængden. På auto blæser den slet ikke hvis jeg sætter den over 21 grader. Den må måle varme på apparat og kabine og så tænke.. Hmm varmeapparatet er ikke varmt nok endnu så jeg vil ikke blæse på det.
Og det er ikke kun 3 minutter jeg prøver hver ting.. det har været ½ timer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Prøv lige at lette lågen til motorrummet når bilen er godt varm. Find de to tynde slanger der går ind i kabinen. Med regulatoren på instrumentbrættet h e l t over på varmest, skulle du kunne mærke om slangerne er varme. Er den ene men ikke den anden er varmeapperatslegmet stoppet. Det kan også være så simpelt som kablet fra reguleringsknappen til hanen er hoppet af eller knækket. Så r egulerer du ingenting.

 

Annonce
Det er data eller computerstyret. Der sidder en føler i kabinen. Problemet er at jeg ikke kan finde selve varmeapparater.. og der er dæleme mange slanger at vælge mellem.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

selve radiatoren sidder inde i instrumentbrættet. Tag ikke fejl af aircon-kondensatoren som sidder i motorrummet (sikkert foran køleren). Hvis reguleringen er elektrónisk styret, skal der sidde en lille stepmotor på hanen. Vand er vand.

 

Jeg leder. Havde håbet en med samme bil vidste det... Jeg har jo en lille mistanke om at hanen ikke lukker nok op eller at temp føler måler forkert.. men nok mest at hanen ikke lukker nok op.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Varme aparat er tilstoppet eller er knæket spjæld ind i luft rørerne og det er kendt peugeot fejl.
Meget dyrt reparation hvis den er knæket.

www.husegracaninauto.com

www.husegracaninauto.com

okay.. hvis nu det kun er varmeapparatet der er stoppet hvor sidder det så.. Der hvor jeg arbejder er der 2 Mercedes mekanikere og de trækker bare på skulderne og siger.. ja den er fransk og vi ved ikke hvor det sidder og hvordan vi kommer der ind..
Spjældet er knækket.. .hvilke vej skal man så ind.. vil lige tilføje at der ikke kommer ret meget luft ind og den har kørt uden pollenfilter flere år.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis