Skotrender

Hej så har jeg fået købt tagsten og når vejret blir lidt lunere - skal jeg til og igang med at lægte først og lave skotrender.

Med hensyn til skotrenderne er jeg lidt i tvivl hvordan det skal laves ?
Har fundet et ældre billed af hvordan mit hus med kvisten ser ud, http://img189.yfrog.com/i/01082008146medium.jpg/

Mit problem er jo at skotrenden ikke går helt ned i tagrenden men at vandet skal op på tagstenene igen. Kunne forstille mig at skotrenden skulle laves i et stykke blik og at der så skulle laves noget bly ved tagstene. Men hvis i har nogle eksempler og forklaringer på hvordan det skal laves - vil jeg meget gerne se dem.
Undertaget er som i kan se laves i fast undertag hvis det gør nogen forskel.
Hej så har jeg fået købt tagsten og når vejret... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne ikke lige finde et.

Men tjek her på side 10, det viser nogenlunde hvordan det skal udføres.

Skotrenden er dog bare gammeldags og vil derfor lægge godt 40 mm højere oppe i taget.

Huntonit læggevejledning

Skal nok lige se om jeg kan finde et billeder eller andet der viser det bedre.
Skrevet af sælbyggårn på 03 jan 2010 21:57
Skotrende

Icopal skotrende

Det er et stort arbejde at lave skotrende og et kritisk sted, der skal laves rigtigt for at det bliver tæt. Jeg ville overlade det håndværkere og så lave resten selv.


Som sagt er jeg ikke så bekymret for tætheden hvis det blir lavet i pap - det er 1½ år siden der blev lavet undertag og det har og er 100% tæt stadig.

Koludabyg mfl : Efter du skrev igår har jeg tænkt på om jeg ikke bare kunne lave 2 trykimprenerede skyllelister - en halv meter fra hver sin side af skotrenden. 
Og så brande en gang overpap på imellem dem og dække dem ind i pappen.
.
Nede i  bunden vil jeg så lave en form for kile med skyllelisterne også afslutte det til sidst  med en gang wakaflex og starte det lidt højere så det får en fint løb ud på taget igen, som du har foreslået ? 

Vil sådan en løsning ikke fint kunne lade sig gøre ?

(Resten af taget er selvfølgelig monteret ( mener de er 25mm høje trykimp.) skyllelister som så er blevet dækkket ind i pap)
Det kunne du godt ja, men det bliver en kritiks punkt ned langs listerne, her skal du være helt sikker på det er tæt.

I bunden bliver du dog nødt til at tænke lidt alternativt så...
Hej tænkte at det var tid til lidt opfølgning af min tråd.

Men jeg er så kommet lidt videre med mit tag.
Det er ikke blevet til så meget som jeg har regnet med her i foråret - Da vi har haft travlt på arbejde, men det må man jo nok ikke klage over nu her 
Men jeg har da fået pudset huset og blevet færdig med lægter og skotrenderne på taget.

Mangler dog afslutningen i bunden med Wakaflex som anbefalet.
Valgte at lave mine skotrender på følgende måde:
- Hæve den op på skyllelister som blev dækket ind i pap som på resten af taget.
- 2 stk. trykimp. Brædder på 150mm og en taglægte op langs med
- Her efter fik det hele en gang underpap som i bunden blev brændt ned over den næste taglægte.
- Til sidst blev der brændt overpap på, som dog ikke er brændt i de nederste 50cm da jeg jo skal have min inddækning op under mit overpap.

Havde regnet med et stykke af det brede (560x5000) som så skulle laves på samme måde som ved Velux vinduer.

Jeg har dog fået en ny udfordring nu, som jeg ville hører hvordan man plejer at lave.
Jeg skal have lavet et T-stykke ved rygningen der hvor kvisten går ud.
Det kan man desværre ikke få i den type tag vi har valgt. Randers Tegl, Vingetegl, lille dansk format RT 840.

Hvordan laver man sådan en bedst?

Lidt billeder indtil videre:










Det ser da godt ud.

Jeg ville lade rygningen rende igennem på huset, også skærer rygningen på fra kvisten til så den render så tæt som muligt ind på rygningen på huset.

Alternativt kunne en valmklokke måske bruges til det, men ville ikke blive en særligt flot resultatet den den vil være højere end selv rygningen.
Skrevet af Koludabyg på 03 jun 2010 21:22
Det ser da godt ud.

Jeg ville lade rygningen rende igennem på huset, også skærer rygningen på fra kvisten til så den render så tæt som muligt ind på rygningen på huset.

Alternativt kunne en valmklokke måske bruges til det, men ville ikke blive en særligt flot resultatet den den vil være højere end selv rygningen.
Okay, bare lige så jeg har forstået det rigtigt. Så vil du altså ikke begynde at sætte dem sammen og lave en t-sten med noget "rygnings-kit" ?
Jeg skal bare ligge rygningen på huset hele vejen i gennem og så lave rygningen på kvisten
 som "bare" skæres til og ligges ud til.

Har du nogle tips til når jeg kommer til tagstenen ved skotrenden. Jeg skal jo nok have nogle små stykker sat fast ud mod den - og man kan desværre heller ikke få dobbelt sten i denne serie. Kan man evt sætte to sten sammen og selv lave en dobbelt sten ?
Ja, eller lade rygningen stoppe i flugt med teglene i skotrenden, det er også pæneste løsning syntes jeg selv.

Vi limer selv tagstenene sammen til skotrenden og tagvinduerne, og skærer dem så til bagefter, det er alt for dyrt at købe dobbelt tagsten til det.

Brug en billig A silikone til det, det koster under ½ pris af tagstensklæber og er præcis lige så godt til det.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis