Nu når I begge lovpriser dette materiale, så kan en af jer vel give mig afklaring på følgende spørgsmål:
Alle spørgsmål tager udgangs punkt i Casatrendsgroup hjemmeside og de vedlagte dokumenter.
1. Iflg. U-værdi dokumentationen, så er det Kun Aluthermo Quttro der er blevet testet og opnået en R-værdi på 5,70.
a. Dette svarer ca. til 210 mm Rockwool flexibatts (iflg. RW).
2. U-værdien er iflg. Dokumentationen på 0,175
a. Iflg. Alle vejlledninger, så monteres Alu. Q. som det eneste isolerings materiale i huse.
b. Spg: Hvordan opfylder man BR-10 kravet om maks u-værdi på 0,10?
i. Man kan ikke ligge 2 alu. Q pga. så vil der være 2 dampspærre i konstruktionen
ii. Ilægger man så masse isolering, vil man jo opnå de ønskede u-værdier (Damspærren må maks ligge en tredjedel inde i soleringen).
iii. Spg: Hvordan beregner man, hvor meget masse isolering man må ligge foran Alu Q?
3. I en af dokumentationerne, laves der forsøg med hvor meget Alu.Q stopper varme strømning.
a. I forsøget med hvor der kun er et lag, bremses næsten det hele af IR strålingen men absolut intet af konventionel varmestråling
i. Spg: Er det korrekt, at det faktisk kun er 50 % af varmen der forlader et hus sker via IR, og resten er ved konventionel varme?
1. I så fald, så er det kun en del af varme udstrålingen man kan afhjælpe ved Alu. Q.
b. I 2. forsøg opsættes der 2 lag hvor de viser de også stopper den konventionelle varme strømning.
i. Spg. Hvordan kan forsvare, at der skal sættes 2 dampspærre op i en konstruktion?
4. I en af dokumentationerne, laves der forsøg med hvor meget Alu.Q stopper varme strømning i forhold til Glassuld.
a. Spg: hvilket lamda værdi har glassulden i forsøget?
b. For dette forsøg er inde temp. 21 grader og ude temp. -5 / 0 / +5
c. Der noteres at Alu Q. er 24,2 % bedre ved – 5 & 15,1 % bedre ved 0 & 0,3% bedre ved +5
i. Spg: Er det korrekt forstået, at ved 10 grader der ville glassuld faktisk være bedre?
1. Som alle skriver herinde, så er Alu. Q jo afhængi af temp. I fjerden potens.
ii. Iflg. DMI er gennemsnits temperaturen 7,7 grader i DK for et helt år.
iii. Derfor vil Alu Q. jo ikke have nogen fordel iforhold til vores klima contra 200 mm Glassuld.
5. Diverse spg.
a. Hvordan er det med mobil signaler i et hus der er fuldstændig tapet ind i aluminimum
i. Spg: Er der nok signal overførsel via vinduer eller vil man opleve tab?
Min mening er, at produktet måske virker, men bare ikke på vores bredde grader og ikke i forhold til BR. Desuden vil aluminiumen som giver hele isolering effekten på sigt blive støvet og derved tror jeg det nedsætte virkningsgraden.
Desuden har jeg i andre tråde skrevet om brugen af Airflex om hvordan det til indvendig isolering er uhensigtsmæssigt og absdolut ingen fordel frem for masse isolering.