det levende søkort

Jeg var så heldig at fruen gav mig en ny Lenovo i julegave, så den goe gamle IBM R51 skal på pension og så var det jeg kom til at tænke på DLS. I båden er der en Garmin 128 med udv. antenne, men den kan jo ikke mere end min lille håndholdte, så måske skulle man opgradere, men skal det være en ny plotter eller den gamle PC ?. Jeg har faktisk aldrig set DLS og jeg synes også IBMeren er lidt stor i en båd. Man kan vel ikke ikke få en demo DLS.? Eller låne en. Erfaringer ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg var så heldig at fruen gav mig en ny Lenovo i... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Alligevel købte du jo en plotter.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Den jeg købte var fordi jeg ikke i en sejlbåd havde lyst til at have en pc i cockpittet. Lige præcis den jeg har er noget L... at lægge ruter på. Der er ingen info om havne og det eneste jeg bruger den til er at se hvor jeg er når der er fare for "lavt vand" og så fart over grund.
Jeg bruger pc når jeg planlægger weekends og ferie. Du har en gps der kan vise waypoint og vejen/ruten dertil.
Alternativt kan du købe et garmin kort som du kan lægge på din pc og så sende ruter til din gps, men der er DLS billigere.
Jeg er ærgerlig over at jeg har brugt 6.500 kr på en geonav c4 gipsy plotter med land og søkort.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg var lige nede på bibl. og låne en cd, jeg må sige det virker ret overvældende, og ikke som noget jeg vil bruge tid på. Jeg sejler nok lige spontant nok til at få glæde af en hel del planlægning , jeg bestemmer ikke altid hvor jeg vil hen, før vi er under vejs. Der er jo mange muligheder, på vej nord eller vest ud fra Bogense. Vi starter måske ud for at ta' til Ebeltoft, men undervejs ku det godt blive til Samsø, Kalundborg eller noget tredie, så jeg vil bare ha' noget, der viser båden på et kort, og så vise vanddybder omkring mig og så følge med på papir. Båden har maskinkraft nok til at sejle en valgt rute, men den har også så meget sejl at det kan udnyttes i indtil foran for tværs med lidt vind, og det afgør i høj grad hvad destinationen skal være. Vi sejler for at være på vandet ikke for at nå et eller andet sted hen. Derudover vil jeg sige, vi lever ikke på havnen, når vi er landet, så skal vi ud og kikke på verden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ved godt det ikke er det der bliver spurgt om i tråden, men da jeg så den kom jeg til at tænke på om jeg kan koble min Garmin 420s sammen med DLS 2009 og hvordan?
Jamen Lynæs - hvis du så gerne "lige" vil have pos. markeringen automatisk lagt over - så mangler du jo nu kun et kabel. *GG* - men hvis du hellere vil holde 5 papirkort opdateret og lægge pos. ind fra din Garmin - så har du nu en viden hvor du kan vurdere alternativet - og som jag har skrevet et par gange, så er det jo dig som er skipper på din båd, og dig som vælger hvad passer bedst.
Skauman - hvis du kigger i din manual side 33 står der beskrevet, at din Garmin har en seriel port som understøtter NMEA 0183 til eksternal device- som eks. computer. Det er den udgang du skal forbinde med en seriel port på en computer, som har DLS lagt ind. - Du skal ikke kigge der i manualen hvor der står NMEA2000 - det er noget helt andet. For at svare på hvordan - ja jeg gad ikke lige også downloade installationsmanualen , men du skal have fat i TxD og RcD fra Garminen, og derefter fat i pin 2 og 3 i den serielle port på computeren - jeg vil gerne hjælpe dig nærmere - men først: Hvorfor vil du have den løsning? - Du må også selv lige kaste et blik i dine manualer - du skal have en computer med serielt (eller RS232) interface, du skal evt have en specialkabel - du skal endelig være opmærksom på, at du kan få GPS modtagere til computere med kun UBSport til samme pris som kablet vil koste dig - du vil via kablet tillige kunne påregne, at ruter du har lavet i DLS kan downloades til din Garmin - men det kunne jo også være at løsningen var en anden - at du lagde ruterne ned på det mem kort til garminen, og ikke skulle slæbe pc med i båden - hvis det var det som var dit ønske.

Gerhard

PS:
Du kunne jo prøve at skrive til ham som kalder sig Wense - kan se, at han har arbejdet med den port på en Garmin 420 - godt nok til sin selvstyrer, men det er samme port og protokol som går til DLS


There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Tak for et meget fyldestgørende svar. Det er netop det der er det gode ved LDS.
Det var ikke menigen at jeg skulle bruge garminen som gps-mus, jeg har en sådan til min pc. Det var for at få de to til at snakke sammen og overføre waypoints og ruter. Som det er nu har jeg monteret garminen ved rattet i cockpittet og pc har jeg tænkt mig skal stå på kortbordet i kahytten. PC'en har dog kun usb indgang... Jeg har dog også leget lidt med tanken om en lille touchskærm til at fjernbetjene computeren/lds med istedet, men tror ikke det bliver den løsning da den nok er for dyr. Skærmen skal jo være vandtæt i sådan en sejlbåd.
Det virker jo som om det er plotteren du vil have fast i cockpittet. Kigger man på strømforbrug og holdbarhed i cockpittet så er en plotter jo den store vinder.
Prisen, hvis der skal være søkort i, er jo anderledes når man går fra genbrug af gammel pc med DLS til en plotter.
Jeg vil dele det sådan op.
DLS er et opslagsværk men kan planlægge med og bruge som plotter. Også hurtigt når man lige ændre mening.

Plotteren er lidt mere - her er jeg og jeg kan se forholdene omkring mig. Men også vandtæt. og en mere kostbar løsning.

Hvis man sammenligner DLS med ny pc kun til DLS og en plotter for de samme penge ville jeg også købe en plotter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du er inde på noget der, jeg vi likke under nogen omstændigheder ha' IBM'en ombord, men en plotter . Her er min erfaring lig nul , og jeg eri tvivl om en bærbar a'la din er sagen, selv om jeg kan forstå, der er irritationmomenter ved netop denne, men er skærmen stor nok til at kunne følge med. Så erfaringer med plottere er velkommen. Man kan jo altid låne DLS til at kikke på ved vintertide. Og eventuelt udse sig feriemål.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Havnelods og søkort kan jo gøre det samme som DLS.
Min plotter har en dejlig stor skærm og den er let at se også i kraftig sol. Men den har en ulogisk menu og vil man lægge ruter ind på den skal du lige holde tungen lige i munden. Jeg er normalt meget god til teknik og pc. Men at lægge waypoint ind og ruter er ikke lige ud af landevejen.
Jeg overvejer kraftigt at købe Navplanner til den, så jeg kan sidde på min pc og lægge ruter ind på den fra min pc og tror at planlægning er lettere på den måde. Men navplanner koster på tilbud i shipshop 998 kr. med usb kortlæser. Så det skal man lige lægge til prisen.
Når vi sejler ligger den altid i cockpittet men vi bruger sjældent rute funktionen.. Vi har jo en god ide om hvor vinden blæser os hen og så vil vi bare lige uden om det lave vand.
Man kan også købe søkort alene til den. dvs der er mere plads i den og derfor er der flere info også vedr. havne. men ikke i den version jeg har.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

---> Skauman: Jeg anskaffede mig en 7" touchskærm - den er monteret i kahytten, og ved sejlads har jeg overført waypoints til min håndholdte Garmin(som er vandtæt, og monteret udenfor i cockpit). Jeg kan dog dreje skærmen ud, så jeg kan se den udefra. Du kommer ikke langt med kun usb - så det hedder enten usb->Rs232 kabel/indstikskort - eller noget sw + kabel - eller finde en løsning med kortlæser. DLS har muligheden for - ud over at downloade til Garmin - at lægge både ruter og waypoints ud på en tekstfil - ellers kan data i systemet læses via Access/excel/VB.net for at give dig et par hint.
Lynæs -> måske det ville være en ide med en ny tråd til plottere - ville være synd at en hidtil seriøs tråd nu skal mudres med div. religionskrige omkring plottere. Hvis jeg skulle sejle meget på grundt vand i fremtiden ville jeg også erstatte den håndholdte med en kortplotter som kunne tåle skotmontering og så pensionere DLS til vinterfornøjelse med sommerdrømme/sejladsplanlægning.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis