Nyt tag - undertag eller sten med fuge?

Hej: Jeg vil gerne skifte mit tag ud pt. tegl fra 50'erne med nyt glasseret tag. Min holdning til undertag er med et ? over hovedet, for hvis det går i stykker eller andet - var det så ikke bedre at bruge en tagsten med fuge indbygget. Allerhelst så jeg gerne et nyt tag med understrygning. Hvad siger reglerne efter dagens standard.

 

Hej: Jeg vil gerne skifte mit tag ud pt. tegl fra... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Glaseret eller ej, så kommer levetiden an på lerkvaliteten i tagstenen, samt hvordan de er brændt.

Et tegl i god kvalitet holder mindst 50 år.
Jamen, jeg forventer da også at de fleste af de Creaton og Brandenburger tagsten jeg ligger op, holder op til over 100 år, men det er kun under de rette forhold.

Et tegltag kan holde op til 100 år men det er langt fra alle tegltage der holder så længe, og der har både noget med kvaliteten at gøre, men også forholdene omkring taget.
Hej: Jeg kan så fortælle, at mit er fra "lysbro 1954" - og det er især min vinkelkvist som vender mod nordvest og lidt øst der er slidt. Mange af stenene har slået flig af i overfladen - og så er der også skader på sten ved skotrenderne - så du har ret i at forholdene omkring sten betyder meget. De øvrige sten er som nye, men da det er vanskeligt at få fat i stenene er vi nok nødt til at skifte inden så længe - og det er så derfor jeg tænker i glasserede fordi mit tag er meget udsat her i vestenvinden, og jeg har den opfattelse at den glasserede sten ikke er helt så modtagelig for alger (jeg ser mange af disse tage der står flot selv i skovområder) - og med de fremtidige vejrprognoser ser det jo ikke ligefrem lovende ud.

 

Lysbro skulle man nu nok kunne skaffe hvis det var...

Mit eget tag er fra 1936 med dybe røde falstagsten af typen fredriksholm. I forbindelse med gennemgående renovering af 1. sal fjernede jeg gammel halvløs understrygning og kittede istedet med bitumen understrygningskit vha. fugepistol. Tagfladen er nu hermetisk tæt, så ventilationen blev klaret ved at montere fugle gitter på ved tagfoden (istedet for sidste sten lagt mørtel) samt sætte tudtagsten ved tagryg (faktisk gamle Lysbro sten som var kompatible med Fredriksholm). På den måde regner jeg med at taget holder en del år endnu......

De gamle sten er tit af bedre kvalitet - angiveligt pga. den måde de er brændt på. Nye sten kan mig bekendt blive gennemblødt - hvorfor et undertag i den sammenhæng er uundværligt.

Alger kan bekæmpes ved af prof firma for 1500 kr, så taget bliver pænt igen.

Glasserede tegl er naturligvis mere afvisende både over for vand og alger.....

Mvh Jax
Annonce
lysbro sten laves stadig på Højslev teglværk

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej: Såvidt jeg har fået oplyst, er formen til min vingetagsten slået i stykker for længe siden - det er ihvertfald det jeg har fået at vide af producenten. Derfor skal jeg finde brugte sten - og nedbryderen her i området har lidt, men ikke mange sten tilbage af den årgang 1954-1959.

 

Nye tegltagsten er i vore dage brændt så hårdt, at de har en meget minimal vandoptagelse. At gamle sten har holdt længe skyldes i høj grad at de ikke var tildækkede på bagsiden, og blev holdt tørre af ikke ret isolerede lofter, det har vist sig at, selv om de har holdt i mange år, så går det galt, når der laves værelser med masser af isolering helt ud til spærene. Derudover har det vist sig at ret porøse sten, som gradvist blev tætte af skidt og møj, faktisk holdt udemærket.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så er det måske årsagen til at mit tag har holdt så længe, for der er masser af luft på det loft, der er godt nok bygget et par værelser men de når slet ikke ud til taget. Og isolering deroppe er noget andre har.
Som Lynæs skriver så er kvaliteten af tagstenen i dag, altså væsentligt bedre.
Det er bedre forarbejdet ler, samt tagsten der er brændt ved højere og mere kontrolleret temperatur.

De nye tagsten optager næsten intet vand, så det passer overhovedet ikke at det skulle være en delvis grund til at man benytter undertage i forbindelse med tegltage i dag.


Engoberet tagsten har heller ikke samme tendens til at blive patineret og begroet med mos, så hvis man ikke vil have de super blanke glaserede tagsten, så kan jeg klart anbefale et engoberet i stedet for.

Men de nyere meget hårdbrændte tagsten holder sig også væsentligt længere uden alger, og patineringer i forhold til de mindre hårdtbrændte tegl.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også