Dieselmotoren funktioner

Overskriften antyder at jeg nok kommer med flere ting, efterhånden, som jeg skal ha' samlet det hele, jeg købte motoren med alle ledninger klippet ved motor, og intet instrumentbræt.
Min motor er modsat Forden i Tøffen udstyret med forvarmere, jeg husker fra tidligere tider at, der var en art glødetråd i instumentbrættet, og når den var godt opvarmet startede man. Men har denne tråd andre funktioner end blot at melde, nu er det tid, og kunne man ligså godt bare tælle til X. Jeg er iøvrigt int. i at købe sådan en, hvis nogen skulle ha' en til overs.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Overskriften antyder at jeg nok kommer med flere... Vis hele indlægget
101 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja så oprandt den store dag. Tænding på , forvarm, start og det gjorde den så, gik lidt ujævnt indtil der blev luftet ud, kørte vel 1 times tid og fandt 1 problem, en banjobolt var en ganske lille smule utæt, noget man ikke ville ha' set, hvis ikke motoren var blevet started op i sin" vugge ".Så jeg skal lige ha' drejet et par kobberskiver, som passer.
Generatoren lader, som den skal, og er forsynet med udtag til omdr. tæller. Olietrykslampen er god lang tid om at komme igen efter stop.
Men alt i alt en god dag, hvor alt tyder på, at sælgers oplysninger var korrekte .
Fine kunne ikke forstå hvad det var, som spandt, når der ikke var en kat i miles omkreds.

ErikChristensen 
Tror jeg kan regne ud, at der er smuttet et par sten fra hjertet!
Uanset, hvor mange gange man har startet nye, renoverede, eller blot ukendte motorer op, er det hver gang med en vis angst og bæven, især når fyren er installeret i sit motorrum, og er meget vanskelig at komme til!
Spinner som en kat??? Sådan husker jeg ikke BMC diesel fra Austin, Morris, Nuffield m.fl.
Til lykke!

Med venlig hilsen
ktm

KTM, ikke alt skal absolut bogstaveligt, men Michael, som har været en stor hjælp, og jeg selv, syntes det lød derhen efter, og sammenlignet med en ældre Perkins, vil det føles sådan. Når man nu har lavet stativ til den, er det nærliggende at starte i den. Jeg er da ked af at høre, at du har problemer med husken.

ErikChristensen 
Jeg må som medhjælpende mekker udtrykke at det var en fornøjelse at være med til at opstarte hovedmaskinen og der var ikke noget komme efterbortset fra den lille utæthed ved en banjobolt - og til ktm sammenlignet med en perkins 4-108 så går den som en drøm og er tilligemed også tæt de gamle perkins er ikke ligefrem kendt for at være helt tæt -------- og så klaprer en gammel perkins også en del men det skal de jo :-)

Erik forresten så glemte jeg vist mit universalmeter- det haster ikke med at få det igen vi gemmer det bare til næste møde...

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

OK ift. Perkins, som jeg kender fra Massey Ferguson og også min egen VM diesel i en gammel Range Rover, så har I nok lidt ret!
Det må være den samme motor man brugte i bl.a. salig Austin Cambridge og Morris Oxford diesel m.fl.?

Men ellers er det nok alderen, der trykker.
Jeg har lige lyttet til min gamle kat, men genkender nu ikke lige at hun lyder som en BMC diesel!!
Vil I høre motor, der siger i retning af en kats spinnen, så er det sideventilede Ford V8 fra trediverne, hvis den er stillet af en, der kan den kunst.

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
jo eller en gammel langbenet gløderørsmotor de går bare som en .......bmc blokken er vist ganske rigtig en tilpasset Austin - morris mener jeg da, men kan ik huske det - stakkels kat at blive sammenlignet med en gammel diesel - mon ikke den skal til dyrlæge :-)

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Michael . Jeg skal nok passe på dit universalmeter. Michael + KTM, nu skal i være rare, og snakke en ældre mand efter munden, ikke alt det sigen mig imod, det er jeg imod.

ErikChristensen 
jeg er da altid rar også herhjemme (jeg tør ikke andet) :-)
og erik ok med måleapp. men skulle du nu komme til at køre det over med trucken så er det ikke den store skade - så har jeg da en undskyldning for at købe et nyt :-D det må siges at være godt og vel brugt efterhånden.

http://picasaweb.google.dk/erikbilleder/EgneBDe?authkey=kaV265CeQpY#5445165241115474610  .  Motoren kan ses/høres her, desværre ikke den oprindelige med Michael the mekker på, den var simpelthen for mørk.

ErikChristensen 
og godt det samme he he jeg er for fedtet til at hænge på film :-) en skam at lyden ikke er helt nøjagtig men det lyder da stadig godt
michael

Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også