Jordvarme - så gøt det dog

Følg tråden
Tråden er låst
GranDanoar
GranDanoar
Postnr: 4970
GranDanoar GranDanoar
Jeg smiler fra øre til øre, - jeg gjorde det med bævende hænder, men jeg har i den grad ikke fortrudt. Vi har fået jordvarme som erstatter et gammelt oliefyr. Vi bor i et såkaldt roehus, 100 m2 i to etager, dårligt isoleret, ingen isolering under gulvet. Vi har dog efterisoleret og fået nye lavenergiruder samtidig med at vi har fået jordvarme, så det er vel ikke fair overfor oliefyret, men besparelsen bliver så endnu større. Skal jeg komme med et lille minus, så er det haven - som ikke eksisterer mere, men på den anden side, så var det måske også på tide at få pløjet det hele op og begynde forfra. Vi brugte ca. 3000 liter olie om året, og som vi ser forbruget i el nu, så vil vores besparelse komme op i 60% - 70%. Vi søgte meget og længe, og stillede mange spørgsmål her og der, for der er mange faldgrubber. Men et er sikkert, Vølund 1240 6KW og en installatør der har været på kursus og ved hvad han har med at gøre leverede varen. Ursin var navnet. Vi fjernede selv det gamle fyr og olietank, - fik enda lidt penge hjem på det i dba.dk :-), så prisen kom ned på 110.000. Vi har ikke fortrudt et eneste øjeblik, - gør det.
Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
GranDanoar
GranDanoar
GranDanoar GranDanoar Trådstarter
Hej Jeppe,
Vi fik lagt 300 meter og "nøjedes" med en buffertank på 40 liter, idet Ursin´s argumenter for økonomi ikke borgede for at inverstere i en større.
En COP på 3,7 er simpelthen det højeste, hvilket er virkningsgraden, - se:
http://www.teknologisk.dk/_root/media/33766_positivliste%20-26.september%20kun%20v%E6ske_vand%20og%20luft_vand.pdf
Envidere blev denne unit godkendt som test - af energistyrelsen. Dette betyder at vi er med i en test af forskellige enheder over en to årrig periode hvor data sendes via sms til energistyrelsen. Disse data kan vi også selv se på manometrene her i huset, og når man så oven i købet får kr. 15.000 for at de må hente disse data, ja, hvorfor så ikke :-). Blot, er denne ordning ved at være sidste udkald.
Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
hansi hunt
hansi hunt
Postnr: 9700
hansi hunt hansi hunt
Lyder godt. Jeg er ved at få monteret jordvarme nu. Der er gravet 500 meter slanger ned og anlægget er et Vailant på 10 kw, som skal varme ca. 250 kvm stuehus og ca. 100 kvm garage. Garagen tæller selvfølgelige ikke med på opvarmningen som stuehuset, idet der ikke skal være stuetemp. derude.

Jeg fik ca. 23000 kr. i tilskud fra renoveringspuljen og hele projektet løber op i ca. 70000 kr. plus det løse.

Vailant giver 10 års garanti og er varmepumpernes "Porsche" siger dem jeg har spurgt.
Endvidere husk at få det skrevet i BBR, og givet el-selskabet besked, så får man billigere størm på forbruget over 4000 kwh.

Glæder mig til at det kører, formentligt allerede i morgen
Hansi
GranDanoar
GranDanoar
Hej Hansi,
Det lyder, undskyld mig, uhyre billigt. Ikke at jeg tror ikke dig, men er tilskuddet inberegnet?
Selv med tilskuddet, så er 93.000 m e g e t billigt, hvordan er du nået helt der ned?
Jeg var selv hug på Vailanten, men blev af flere fagfolk advaret, trods deres 10 års garanti, så vil du, måske, opleve mange stop.
Stort hus, men også rigtig mange meter slange, - måske 50 til 100 meter for meget, men det kan være at din jord/sand er af en beskaffenhed der kræver en lidt større brine.
/Teis

shortcut
shortcut
Postnr: 9900
shortcut shortcut
Hej GD....
Jeg synes umiddelbart at dit anlæg lyder underdimensioneret...
Et overslag på EnergiNords hjemmeside siger (ca) en 9 kw varmepumpe og 2 x 200 meter slange - man kan frygte at dit elvarmelegeme i VP vil få mange timer... :-(
En varmepumpe magen til din (Nibe Figther 1245-6) koster i det Svenske broderland 48000 SEK hvilket med en kurs på 70 giver ca 36000 Dkr. (set på nettet) -slange nedgravning m.m. (overslag) 25000 - så kan der godt nok bruges mange VVS-timer inden prisen er 110000.....
En buffertank bruges til at forøge vandmægden i varmesiden. -dette begrænser antallet af starter på varmepumpen, som er det der slider mest på den.
Men held og lykke med det. Lad os høre mere om hvordan det går med projektet....
Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
hansi hunt
hansi hunt
hansi hunt hansi hunt
Ja, det er billigt. Je gravede selv med rendegraver, så det koster jo ikke meget. Tilskyddet fra renoveringspuljen er trukket fra når jeg skiver ca. 70000 kr. De 70000 kr. skal jeg have op af egen lomme.

Det oprindelige tilbud lød på ca. 85000 kr. plus gravning. Dette er måske også lidt af en vennepris, men jeg har tilgengæld skaffet montøren en masse tilskud fra energiselskabet, som han ikke viste han var berettig til. Det er noget med at energiselskabet køber co2 ????

Jeg fik to andre tilbud og næst billigst var på 88000 kr. så helt ved siden af er det ikke.

Jeg tror der er ligeså mange meninger som der er folk, når man snakker om hvilke pumpe man skal bruge. Ligesom med biler.
Jeg håber bare dette fungere, hvilket en bekendt med samme type anlæg siger det gør. Vedr. garanti, så har jeg kun hørt godt om det.

Jeg må indrømme jeg blev lidt skuffet da jeg tog frontbeklædningen af pumpen. Der er jo engentligt ikke ret meget i den og den kan ikke koste mange penge at fremstille. Men sådan er det jo.

Håber vi bliver færdig i morgen, så brændeovnen kun skal køre i dag.
Hansi
GranDanoar
GranDanoar
Fandt li-e et link mere, af så ny dato som det vel lader sig gøre, - Energistyrelsens liste over energimærkede varmepumper, 9 september 2009 :

http://www.ens.dk/da-DK/ForbrugOgBesparelser/IndsatsIBygninger/Varmepumper/Documents/liste%20over%20
energim%C3%A6rkede%20varmepumper.pdf

- jeg ved det, jeg ved det, frekvensstyrede pumper liger i høj kurs - og pris :-)

/Teis

hansi hunt
hansi hunt
hansi hunt hansi hunt
Linket virker ikke, men fandt listen alligevel.
Ingen tvivl om at Vølund er bedst i de mindre pumper, men når vi går over 9 kw så ligger Vølund langt nede.
Hvad betyder frekvesstyrede og kan det "eftermonteres" eller tilkøbes??

Hansi
shortcut
shortcut
Postnr: 9900
shortcut shortcut
på : www.jordvarme.dk er der en rigtig god forklaring på forskellen af start/stop anlæg og frekvensstyrede anlæg

Og nej, jeg har ikke noget med firmaet DVI at gøre, hverken proffesionelt eller privat.
Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
hansi hunt
hansi hunt
hansi hunt hansi hunt
Så kører mit nye jordvarmeanlæg, og ja "så gør det dog" kan jeg kun bekræfte positivt. Nu hvor huset har været kølet ned mens anlægget blev monteret, skal pumpen arbejde hårdt. Der er meget fin information på displayet om hvad pumpen gør. I morgen regner jeg med at huset/gulvvarmen er ved at være oppe at køre igen.

Når indløbstemp. ligger på ca. 35 grader, så tager det noget tid at få en stor kold betonflade varmet op, men det kører perfekt.

Til dem som tænker på at lave et anlæg kan jeg kun sige: kom igang.

Hansi
GranDanoar
GranDanoar
SÅDAN HANSI,
velkommen om bord :-)
rettelse, - fremløbstemperatur, men du lærer hen ad vejen.

jbr
jbr
Postnr: 7451 Sunds
jbr jbr
110.000 Kr...... det kan man få 2200 kasser øl for

Jeg nyder min billige fjernvarme og smider en knude på brændeovnen... knapper en øl op og spekulerer på hvor længe det tager at drikke 66.000 øl

OK, hvis man kun drikker 3 om dagen.... så er der alligevel til ca. 60 år.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

GranDanoar
GranDanoar
jbr,
det er indlæg som dit, der giver denne slags forum et dårligt ry.
/Teis

jbr
jbr
Postnr: 7451 Sunds
jbr jbr

Ja, men det er så fordi du ikke har fattet en klap-fis af pointen.

Men eksklusivt for dig, vil jeg så forklare pointen:

Det er ikke alle der vil have glæde af et sådant projekt, da det rent økonomisk, i ufatteligt mange tilfælde, ikke vil kunne tjene sig selv hjem indenfor noget der bare ligner en overskuelig fremtid.

Har selv tidligere haft nogle varmepumpeprojekter kørende der under ingen omstændigheder var rentable. Bl.a. en Vølund pumpe, der i løbet af 2 år kom til at koste så meget i reservedele, at den fremadrettet skulle køre i 13 år, uden udgifter af nogen art, bare for at have tjent sig selv hjem. Med de udgifter der var på de 2 år,var det en fuldstændig urealistisk tanke... så den blev simpelthen solgt....
Og læg så lige mærke til at jeg skriver at jeg er glad for min billige fjernvarme og min brændeovn...
Min tid med varmepumpeforsøg, og penge lige ud i luften,  er slut... pga. de erfaringer jeg har gjort og som andre måske kan bruge? 
Selvom du er meget glad for dit projekt, kan der jo godt være delte meninger om den slags projekter og deres rentabilitet, ikk´?

Derfor læner jeg mig igen tilbage i stolen og nyder...... osv.

Og så lige en fortsat god weekend.... også til dig

P.S. Skal lige sige, at jeg også fik lavet en beregnet gevinst på jeg ved ikke hvor mange penge... men..men...men... virkeligheden var en helt anden

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

ktm
ktm
Postnr: 4540
ktm ktm
Man kan ikke altid blot sige, at det eneste rigtige er at etablere jordvarme.
Jeg fik et tilbud på at erstatte mit gamle pillefyr med et jordvarmeanlæg.
Det skulle koste mig ca. 156.000 kr. og med en beregnet strømudgift på ca. 20.000 p.a. svarende til udgiften til pillerne, så vidt jeg lige husker
En sjælden gang i historien er det hændt, at den flinke sælger har fejlberegnet forventede driftsudgifter ( i øjeblikket pågår der en debat om fabrikanter der desværre har taget fejl mht energimærkning af køleskabe!), hvorfor jeg ikke helt tør løbe an på dette forventede forbrug.
Med i min overvejelse er der så noget så uinteressant og måske uvedkommende, at jeg inde i mit fjollede hovede medregner forrentning og afskrivning over 10 år, der lige lægger kr. 20.000 til pr. år. Så er det en smule svært for mig at få det regnestykke til at gå bare nogenlunde fornuftigt op. Jeg ser helt bort fra at der skulle kunne komme ubehagelige overraskelser mht anlægget. Det plejer, iflg den flinke sælger, ikke at ske, og så skal det nok være sandt
Mit pillefyr kan jeg selv tumle, men jeg mener at vide, at man ikke selv må pusle med et jordvarmeanlæg og servicere noget der, ud over at støve det af. Skal man så have en fin montør ud i en fin og dyr servicevogn, med endnu mere fint imponatorværktøj og imponatorinstrumenter, tjae, så kan jeg da godt forestille mig at hans timeløn kan løbe op i mere end 100 kr./t og måske kilometerpenge til mere end 50 øre pr. km.

Stort set hver gang jeg ser beregninger på disse i teorien fine anlæg, forudsættes det også lige at man bruger X antal hundredetusinde kroner til ekstra isolering. Det ved jeg også indgik i indgangsbønnen til denne tråd.
Tog man nu lige og satte den halve meter isolering ind i hele huset og installerede et genvex og satte 5 lags termoglas i osv og lod det gamle oliefyr stå, kunne det også være at man så også fik en besparelse i fyringudgifterne.

Jeg synes hele tiden vil man forsøge at sammenligne æbler med pærer og ofte får debatten tilsat væsentlige dele usaglighedes, når de enorme besparelser skal gøres op.
Ligeledes synes jeg at man springer let og elegant hen over problematikken med VVB. Som jeg forstår det, er fremløbstemperaturen på et jordvarmeanlæg ca 40-45 grader i bedste fald. Iflg mine teorier er det ikke nok til en VVB, som jeg forlanger skal op på i hvert fald min 60grader om ikke hele tiden så dog meget jævnligt. Så kommer beskeden bare som den naturligste ting i verden, at der tilsutter man så bare et elvarmelegeme. Ja tak, men koster det ikke strøm?

Jeg er slet ikke negativ over for jordvarme, men jeg er meget negativ over for de forløjede anprisninger man hele tiden mødes med, og jeg er sikker på at teknikken kun er i sin vorden og det slet ikke er gennemtestet ordentligt.
Men står jeg en dag med en hus uden varmeinstallation, så vil jeg alligevel overveje jordvarme, alene pga formodentlig lettere pasning, der åbenbart skal varetages af ovennævnte fine fætter.

Retfærdigvis skal jeg indrømme at der hersker lidt de samme wild west tilstande på markedet for kedler til pillefyr.
Jeg har i årevis fået tudet ørerne fulde om, hvor meget jeg kunne spare ved at smide min gamle Salamander og TB-mini ud og få en topmoderne pilleinstallation. Nu hvor der er gået nogle år, og jeg har sammenlignet med andre pillesvidere, kan jeg se, at min fyringsøkonomi slet ikke er anderledes end andre med tilsvarende forhold.
Jeg er glad for at jeg ikke faldt for fristelsen til at smide 50-60.000 ud til et moderne pillefyringsanlæg, hvor jeg ser at kedlerne tærer væk i løbet af 10 år eller mindre. Også i de tilfælde ser man helt bort fra forrentning og afskrivning af de miljørigtige anlæg, som hurtigt ville ødelægge regnskabet med yderligere ca. 8-10.000 kr. p.a.

Jeg tror man står sig ved at anvende det indre af sit hovede, inden man kaster sig ud i sådanne store investeringer.

Med venlig hilsen
ktm

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Jordvarme.
    Lav-Hus
  2. Jordvarme
    Lav-Hus
  3. Jordvarme
    Lav-Hus
  4. Jordvarme
    Fyr og opvarmning