Man kan ikke altid blot sige, at det eneste rigtige er at etablere jordvarme.
Jeg fik et tilbud på at erstatte mit gamle pillefyr med et jordvarmeanlæg.
Det skulle koste mig ca. 156.000 kr. og med en
beregnet strømudgift på ca. 20.000 p.a. svarende til udgiften til pillerne, så vidt jeg lige husker
En sjælden gang i historien er det hændt, at den flinke sælger har fejlberegnet forventede driftsudgifter ( i øjeblikket pågår der en debat om fabrikanter der desværre har taget fejl mht energimærkning af køleskabe!

), hvorfor jeg ikke helt tør løbe an på dette forventede forbrug.

Med i min overvejelse er der så noget så uinteressant og måske uvedkommende, at jeg inde i mit fjollede hovede medregner forrentning og afskrivning over 10 år, der lige lægger kr. 20.000 til pr. år. Så er det en smule svært for mig at få det regnestykke til at gå bare nogenlunde fornuftigt op. Jeg ser helt bort fra at der skulle kunne komme ubehagelige overraskelser mht anlægget. Det plejer, iflg den flinke sælger, ikke at ske, og så skal det nok være sandt

Mit pillefyr kan jeg selv tumle, men jeg mener at vide, at man ikke selv må pusle med et jordvarmeanlæg og servicere noget der, ud over at støve det af. Skal man så have en fin montør ud i en fin og dyr servicevogn, med endnu mere fint imponatorværktøj og imponatorinstrumenter, tjae, så kan jeg da godt forestille mig at hans timeløn kan løbe op i mere end 100 kr./t og måske kilometerpenge til mere end 50 øre pr. km.

Stort set hver gang jeg ser beregninger på disse i teorien fine anlæg, forudsættes det også lige at man bruger X antal hundredetusinde kroner til ekstra isolering. Det ved jeg også indgik i indgangsbønnen til denne tråd.
Tog man nu lige og satte den halve meter isolering ind i hele huset og installerede et genvex og satte 5 lags termoglas i osv og lod det gamle oliefyr stå, kunne det også være at man så også fik en besparelse i fyringudgifterne.
Jeg synes hele tiden vil man forsøge at sammenligne æbler med pærer og ofte får debatten tilsat væsentlige dele usaglighedes, når de enorme besparelser skal gøres op.
Ligeledes synes jeg at man springer let og elegant hen over problematikken med VVB. Som jeg forstår det, er fremløbstemperaturen på et jordvarmeanlæg ca 40-45 grader i bedste fald. Iflg mine teorier er det ikke nok til en VVB, som jeg forlanger skal op på i hvert fald min 60grader om ikke hele tiden så dog meget jævnligt. Så kommer beskeden bare som den naturligste ting i verden, at der tilsutter man så bare et elvarmelegeme. Ja tak, men koster det ikke strøm?

Jeg er slet ikke negativ over for jordvarme, men jeg er meget negativ over for de forløjede anprisninger man hele tiden mødes med, og jeg er sikker på at teknikken kun er i sin vorden og det slet ikke er gennemtestet ordentligt.
Men står jeg en dag med en hus uden varmeinstallation, så vil jeg alligevel overveje jordvarme, alene pga formodentlig lettere pasning, der åbenbart skal varetages af ovennævnte fine fætter.

Retfærdigvis skal jeg indrømme at der hersker lidt de samme wild west tilstande på markedet for kedler til pillefyr.
Jeg har i årevis fået tudet ørerne fulde om, hvor meget jeg kunne spare ved at smide min gamle Salamander og TB-mini ud og få en topmoderne pilleinstallation. Nu hvor der er gået nogle år, og jeg har sammenlignet med andre pillesvidere, kan jeg se, at min fyringsøkonomi slet ikke er anderledes end andre med tilsvarende forhold.
Jeg er glad for at jeg ikke faldt for fristelsen til at smide 50-60.000 ud til et moderne pillefyringsanlæg, hvor jeg ser at kedlerne tærer væk i løbet af 10 år eller mindre. Også i de tilfælde ser man helt bort fra forrentning og afskrivning af de miljørigtige anlæg, som hurtigt ville ødelægge regnskabet med yderligere ca. 8-10.000 kr. p.a.
Jeg tror man står sig ved at anvende det indre af sit hovede, inden man kaster sig ud i sådanne store investeringer.