Jordvarme - så gøt det dog

Jeg smiler fra øre til øre, - jeg gjorde det med bævende hænder, men jeg har i den grad ikke fortrudt. Vi har fået jordvarme som erstatter et gammelt oliefyr. Vi bor i et såkaldt roehus, 100 m2 i to etager, dårligt isoleret, ingen isolering under gulvet. Vi har dog efterisoleret og fået nye lavenergiruder samtidig med at vi har fået jordvarme, så det er vel ikke fair overfor oliefyret, men besparelsen bliver så endnu større. Skal jeg komme med et lille minus, så er det haven - som ikke eksisterer mere, men på den anden side, så var det måske også på tide at få pløjet det hele op og begynde forfra. Vi brugte ca. 3000 liter olie om året, og som vi ser forbruget i el nu, så vil vores besparelse komme op i 60% - 70%. Vi søgte meget og længe, og stillede mange spørgsmål her og der, for der er mange faldgrubber. Men et er sikkert, Vølund 1240 6KW og en installatør der har været på kursus og ved hvad han har med at gøre leverede varen. Ursin var navnet. Vi fjernede selv det gamle fyr og olietank, - fik enda lidt penge hjem på det i dba.dk :-), så prisen kom ned på 110.000. Vi har ikke fortrudt et eneste øjeblik, - gør det.

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Jeg smiler fra øre til øre, - jeg gjorde det med... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 05 jan 2013 23:40
Jeg vil så anbefale at andre som skulle falde over denne gamle tråd, vil springe let og elefant over Emil-P Udgydelser. Måske du bare skulle være blevet under dynen i dag Emil og ellers må du hellere smutte over i skuret og snitte lidt i træ


Jeg syntes at det er flot at Grandanoar gider komme tilbage og dele sine erfaringer med vi andre der har fulgt tråden, så til dig vil jeg da sige tak og du skal overhovedet ikke tage dig af Emil brokkeri, verden er fyldt med brokkehoveder.
Lidt off topic, men syntes nu ikke Emil brokker sig men siger det som det, at ikke alle hustyper kan bruge et jordvarme anlæg og derfor kan tråd starter heller ikke sige, at man bare skal invistere i sådan et, og så er alt godt..

Dette sagt uden brok


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

-> MLU

jeg synes det er dejligt med "meninger", - og jeg synes det er dejligt med al den response jeg har fået her i min tråd, - men når jeg ser en "mening" som din, så tænker jeg " hvad laver du her, - hvis du ikke kan bruge min mening, fordi dit hus ikke ligner mit?".....

Jeg, - vil lede efter en tråd, hvor føstesals projekter diskuteres, - hvis jeg selv ville i gang med et sådan projekt, - og så ville jeg styre langt uden om, kælderprojekter, - eller huse med flade tage.

Jeg mener jeg, lige fra starten, - godtgjorde, hvilket hus jeg havde købt, - og hvad jeg har lavet undervejs, - for at andre, med samme hustype, - kunne se, at det er ikke så farligt, - SOM JEG SELV TROEDE - før jeg gik i gang.

Så, - hvis i IKKE kan bruge min tråd til noget, fordi jeres huse ligger i Jylland, eller har lyserød facade, - eller i sværger til træpiller, - så bliv dog væk, - jeg mener, "hvor svært kan det være"????

Nu, - fjerner jeg fluebenet, - for jeg vil ikke have flere mails, - for jeg må tilstå at DET HER, - er drejet ud af proportion....

Til dem der har fulgt, læst min tråd, og kan bruge det til noget, - "man skal ikke være idiot for at skrive et indlæg her, - men det hjælper", - så, - skriv om jeres erfaring, - men fjern fluebenet, så i ikke også bliver skåret i småstykker.........

Med venlig hilsen
Teis fra Rødby

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Skrevet af Chr. på 06 jan 2013 17:46
Hvis jeg skulle indrette mig efter politikernes forudseenhed, så skulle jeg skaffe mig et jagttegn, så jeg lovligt kunne købe det haglgevær som jeg skulle skyde mig selv med. Eller bruge at af de fine knob jeg i fordums tid lærte på søfartsskolen. En galge er vel bare løkken i stort format.

Jeg lavede en boligopsparing til favorabel rente og med statspræmie. Den aftale slette Nyrop-regeringen, så jeg ikke fik noget ud af den.
Jeg købte en dieselbil, og så ændrede de på afgifterne.
Jeg købte en ny dieselbil -for nu var vægtafgiften blevet til grøn afgift, og det så fornuftigt ud. Så kom der en miljøafgift på det manglende partikkelfilter. Heldigvis kan jeg nu lede partilkerne lige ud i hovedet på alle andre, for jeg har betalt mit aflad.
Jeg kunne ikke få tilskud til min varmepumpe, for jeg havde ikke et oliefyr, der skulle skrottes.
Jeg kunne/kan ikke få kåndværkertilskud til mit nyopførte hus, for det var ikke en renovering.

Du kan sikkert selv komme med mange andre eksempler.
Der er ikke andet at gøre end tage chancen, ellers kan man ikke foretage sig noget som helst.Lige meget, hvad jeg end finder på, så skal de små djævle på Borgen nog gøre det til et beskatningsobjekt.

jeg har valgt jordvarmen, fordi jeg har mere tillid til vindmøllerne end til Putins naturgas og politikernes fjernvarmepriser.

Chr.

Du skriver at man bare må tage chancen og det vil jeg i en eller anden forstand give dig ret i. Man kommer altid til at tage en chance på den ene eller den anden måde men man må gøre op med sig selv hvor stor den skal være. Der er et par klassiske ting man skal være på vagt overfor såsom:

1, Investeringer som primært løber rundt pga. fordelagtige tilskud eller ordninger. De kan fjernes med et fingerknips og så står man med håret i postkassen. Naturligvis kan det meste afgiftbelægges men noget er sværere end andet. Nu har jeg et pillefyr men for år tilbage fik jeg installeret et brændefyr. Brændefyret fik jeg installeret ud fra den betragtning at det er meget svært at afgiftbelægge det træ jeg selv har stående i min egen skov eller fælder hos naboen. Pillerne til mit pillefyr kan man godt afgiftsbelægge så her er risikoen lidt større. Så kunne jeg alternativt købe et lastvognstræk i Tyskland og få dem kørt her op. Import kan også afgiftpålægges men det er noget sværere pga. EU regler om varernes frie bevægelighed. Strøm kan både regering og elselskaber hæve prisen på og man har ingen mulighed for at gør noget som helst.

2, Investeringer med meget lang tilbagebetalingstid. Her er solcellerne et godt eksempel. Nogle   har investeret fordi de ville være grønne men rigtig mange har investeret fordi de mente de kunne lave en god forretning. Nu har de politiske tiltag gjort at de lige får det til at løbe rundt men mange var tæt på at brænde fingerene gevaldigt. Vil man skal være rigtig sortseer kan man enda sige at "faren" langt fra er drevet over endnu. Der er ingen der siger at der ikke kan komme et nyt indgreb om 2, 5 eller 10 år der ødelægger regnestykket. Jo længere et tidsperspektiv man arbejder med jo større er risikoen for at noget ikke kommer til at gå som man havde forventet eller at andre bedre løsninger bliver introduceret. Mit pillefyr kostede 25.000 kr. og har tjent sig hjem på 2 år. Mine varmeudgifter ligger fremover på omtrent det samme som hvis jeg havde valg jordvarme. Jeg har meget mere arbejde med det men det er prisen jeg betaler for at have en lav risikoprofil.

3, Lemmingeffekten får også mine alarmklokker til at ringe. De lidt ældre kan måske huske dengang hvor alle skulle have elvarme - det var lige sagen. Så blev det naturgas og oliefyr. Det skete også med solcellerne og når rigtig mange mennesker tilmelder sig en ny ordning så kommer det som regel indgreb af den ene eller den anden art.

Skrevet af GranDanoar på 06 jan 2013 19:10
-> MLU

jeg synes det er dejligt med "meninger", - og jeg synes det er dejligt med al den response jeg har fået her i min tråd, - men når jeg ser en "mening" som din, så tænker jeg " hvad laver du her, - hvis du ikke kan bruge min mening, fordi dit hus ikke ligner mit?".....

Jeg, - vil lede efter en tråd, hvor føstesals projekter diskuteres, - hvis jeg selv ville i gang med et sådan projekt, - og så ville jeg styre langt uden om, kælderprojekter, - eller huse med flade tage.

Jeg mener jeg, lige fra starten, - godtgjorde, hvilket hus jeg havde købt, - og hvad jeg har lavet undervejs, - for at andre, med samme hustype, - kunne se, at det er ikke så farligt, - SOM JEG SELV TROEDE - før jeg gik i gang.

Så, - hvis i IKKE kan bruge min tråd til noget, fordi jeres huse ligger i Jylland, eller har lyserød facade, - eller i sværger til træpiller, - så bliv dog væk, - jeg mener, "hvor svært kan det være"????

Nu, - fjerner jeg fluebenet, - for jeg vil ikke have flere mails, - for jeg må tilstå at DET HER, - er drejet ud af proportion....

Til dem der har fulgt, læst min tråd, og kan bruge det til noget, - "man skal ikke være idiot for at skrive et indlæg her, - men det hjælper", - så, - skriv om jeres erfaring, - men fjern fluebenet, så i ikke også bliver skåret i småstykker.........

Med venlig hilsen
Teis fra Rødby
Godt ord igen

jeg er selv ligesom dig glad for andres meninger og det er der jo også flere i denne tråd der ytret sig om. Det var jo heller ikke for at træde dig over tæerne eller andet men sådan er livet på nettet. Nogen gange bliver ting opfattet anderledes fordi man ikke kan læse hinandens ansigts folder.

Rigtigt du præcirede det i starten og klart at mange vil kunne bruge din tråd til information. Og helt ærligt, dejligt der nogen der er glade for deres køb, ikke altid man høre de gode historier

Så når der nu kommer lidt andre holdninger på bordet, så er det jo kun for at de fremtidige læsere selv skal danne sig deres eget overblik og deres eget behov og det er vel egentlig derfor vi elsker dette forum. Så jeg håber da stadig du vil bringe dine gode historier

p.S. Har selv overvejet jordvarme og derfor var det relevant for mig at læse med...


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af Chr. på 13 jan 2013 23:58
På under et kvarter har denne helt nye LDS'er skrevet 7 indlæg. Imponerende. Desværre rummer de absolut intet brugbart for en lav-det-selv'er, men tjener udelukkende til at vi skal klikke på linket til deres (hjælpeløse) hjemmeside og gerne lægge lidt ussel mammon i deres regnskabsafdeling.

Siden her drives af frivillige og ulønnede kræfter. De gør en stor indsats for at vi andre kan have et godt og hyggeligt sted at mødes og udveksle erfaringer.
Denne frivillige og ulønnede indsats finder nogle, som f.eks loo1, sig berettiget til at lukrere på udelukkende for egen vindings skyld. Det kalder andre af os, herunder jeg, at "nasse" og der bryder vi os ikke så meget om.

Derfor har jeg sat firmaet på min lille liste over steder jeg ikke vil handle, og som jeg heller ikke vil sige noget pænt om.

AdminE er adviceret.

Chr.
Godt skrevet Christian.

Jeg læste hans indlæg i går og tænkte det var det mest intetsigende, tåbelige indlæg der pt. var blevet bragt. Ingen argumentation og ingen information......ja hvorfor så overhovedet skrive det. Jeg tænkte bare at jeg vist var blevet stemplet som lidt at en brokkerøv fordi jeg var lidt for kritisk overfor jordvarme-miraklet så derfor ville jeg ikke kommentere det.

Nu skriver du så en meget fornuftig kommentar som jeg godt vil bruge 5 min. på at rose. Du rammer lige på sømmet og gider bruge tiden på at holde lidt justits for LDS. Tak for det!

       V.h. Emil

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis