Hvad er timelønnen til polske håndværkere?

Hvad er en anstændig og ordentlig timeløn til en polsk håndværker, der arbejder efter de gældende regler her i Danmark?

Jeg har netop haft en dansk tømrer til at udføre et større renoveringsprojekt. Han spurgte på et tidspunkt, om jeg var interesseret i, at han hyrede et par polske håndværkere til at opsætte gipsvægge og lægge gulv - arbejde som jeg i princippet selv ville have udført.

Tømrens argument for at bruge dem var, at de var billigere i drift til sådan en type rugbrødsarbejde, og da jeg var interesseret i at blive færdig hurtigst muligt, spurgte jeg naturligvis til deres timeløn, da jeg under ingen omstændigheder ville have sorte underbetalte polakker til at lave arbejdet. Svaret var, at han lejede dem hos et firma, der ordner alt deres papirarbejde, og at deres timeløn er ca. 190 kr + moms, hvilket jeg accepterede.

Vi lavede en mundtlig aftale på et rammebeløb til hele renoveringsopgaven +/- 10 procent. Tømreren spørger mig, om jeg vil have det på skrift, og jeg siger direkte til ham, at det skulle bestemt ikke være nødvendigt, når vi lave sådan en aftale - og dér var jeg måske bare lidt for naiv

Derefter har de to polakker brugt ca. 200 timer til projektet og udført arbejde, der er særdeles fornuftigt og pænt udført.

Den anden dag sender tømreren mig en regning, og på dén har han afregnet samtlige arbejdstimer - inkl. hans egne til 350 kr. moms. Desuden er det aftalte beløb lige pludselig også eksklusiv moms, hvilket dermed vil sige, at regningen i kroner og øre faktisk er 40.000 højere end aftalt. Og det er sgu mange penge - især når han også lige pludselig også har glemt, at den mundtlige aftale for hele arbejdet var inkl. trappe, hvilken jeg nu pludselig også skal afregne særskilt.

Jeg ringede til ham med det samme og informerede ham om, at det her bare ikke er i orden, og at jeg på ingen måde har mulighed for at betale ham 75.000 kr. ekstra for det arbejde, vi har aftalt.

Det kan han nu ikke forstå, for han mente da, at vores aftale var helt klar uden moms og uden trappe. Med hensyn til momsen vil jeg ikke afvise, at vi har talt forbi hinanden - men trappen og timelønnen til de polske håndværkere er jeg på ingen måde i tvivl om, hvad aftalen er.

Han postulerer, at det er normal kotyme at jeg som kunde betale samme timeløn til polske håndværkere som til de danske, og at årsagen til, jeg skulle bruge dem var, at polakkerne er mere effektive til sådan noget arbejde............

Nu har han så accepteret at gå ned på 250 kr./t - moms til polakkerne, men da han samtidig har "fået lov" at udføre renoveringsprojektet på ren timeløn, kan jeg ikke se, hvorfor han skal tjene så meget ekstra på polakkerne, da jeg stadig ved, at han ikke betaler dem mere end 190 + moms.

Det skal lige nævnes, at det samlede projekt ligger i størrelsesordenen på ca. 375.000 kr. og som det ser ud lige nu, mener jeg bestemt, at den danske tømre i dén grad er ved at tage røven på mig - og det kan jeg naturligvis ikke acceptere.

Vi er på ingen måde færdige med at diskutere det endelige, og jeg vil simpelthen ikke betale ham 40-50.000 kr. lige ned i lommen for de polske håndværkere, da jeg mener, det var penge, jeg skulle spare.

Derfor er mit spørgsmål på denne lange "sang", hvilket timeløn jeg skal gå efter til de polske håndværkere. Teknisk set kan jeg ikke gardere mig mod, at de ikke er hyret efter reglerne, men det er jeg i udgangspunkt nødt til at formode. Og jeg har en idé om, at jeg fortsat bliver taget ved næsen, når jeg betaler 250 kr. + moms - men det kan godt være, jeg tager fejl?

Håber I kan hjælpe?

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Hvad er en anstændig og ordentlig timeløn til en... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej: Kan godt forstå, hvis danske håndværkere har svært ved at få et arbejde igen. Ingen danske håndværkere vil arbejde for 10 Euro - det koster mindst 20 Euro.

Husk omregningskursen hvis vi en dag skulle dumme os og stemme ja til den fælles mønt.


 

Skrevet af holstedmaleren på 03 dec 2009 16:54
jeps jeg har da også lige været arbedjsløs men nu har jeg taget springet som selvstændig her den 1. det er der vel ikke noget galt i, så er der jo bare en arbejdsløs mindre ikke :-)
Så må vi jo se om der er nogen der vil købe din service, det er jeg begyndt at tvivle på for du har selv redt op til at blive taberen i det her "spil"
Tror du ikke bare at andre vil vælge billig udenlandsk underbetalte håndværkere frem for din dyrere virksomhed.
Det er som om at de menesker der bruger den "billige" udenlandske arbejds kraft, har mistet evnen til at tænke mere end 5 minutter frem i livet. De har mistet evnen til at tænke på andre end dem selv !
Men når nu alle forbrugere har brugt skillingerne på billig arbejds kraft og samtlige danske håndværkere er blevet arbejds løse på grund af en del andres grådighed. Alle danske fabrikker er flyttet til udlandet. Hele handels virksomheden butikker o.s.v. er gået på røven fordi ingen har råd til noget som helst må vi jo håbe på at de landes håndværkere og fabriksarbejdere, vi har brugt pengene til vil give os overlevelses bistand også kaldet U-Landsbistand.
Dette indlæg skal ikke forstås som et person angreb på lige dig, med generelt til alle der glemmer at bruge det de har imellem ørene.

Det er super godt skrevet. 100% enig. Men bare vent der skal nok blive masser af renoverings arbejde når vi kommer 5 - 10 år frem. Så går det op for folk hvad det er de har fået lavet til den billige pris. Pris og kvallitet hænger jo trods alt sammen.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Jeg har da set masser af klamp fra dyre danske håndværkere... så nej, kvalitet og pris hænger ikke altid sammen...

Problemet er nok vores velfærd... alle, lav som høj, skal køre Mercedes, eller andet dyrt mærkefis, samt bo i flot ny villa.

Og det er jo fint nok, hvis der er nogen der vil betale for gildet.
Men i krisetider prøver folk at få tingene gjort billigere... sådan har det altid været....

Nogle af os, formaster os til aldrig at bruge en håndværker men Laver- Det- Selv...undskyld!

Og alligevel er mine biler, begge 12 år gamle og huset endnu ældre....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af Håndværkeren på 04 dec 2009 01:12

Så må vi jo se om der er nogen der vil købe din service, det er jeg begyndt at tvivle på for du har selv redt op til at blive taberen i det her "spil"
Tror du ikke bare at andre vil vælge billig udenlandsk underbetalte håndværkere frem for din dyrere virksomhed.
Det er som om at de menesker der bruger den "billige" udenlandske arbejds kraft, har mistet evnen til at tænke mere end 5 minutter frem i livet. De har mistet evnen til at tænke på andre end dem selv !
Men når nu alle forbrugere har brugt skillingerne på billig arbejds kraft og samtlige danske håndværkere er blevet arbejds løse på grund af en del andres grådighed. Alle danske fabrikker er flyttet til udlandet. Hele handels virksomheden butikker o.s.v. er gået på røven fordi ingen har råd til noget som helst må vi jo håbe på at de landes håndværkere og fabriksarbejdere, vi har brugt pengene til vil give os overlevelses bistand også kaldet U-Landsbistand.
Dette indlæg skal ikke forstås som et person angreb på lige dig, med generelt til alle der glemmer at bruge det de har imellem ørene.


Hvilket fantastisk klarsyn og forståelse for, hvordan vores verden er skruet sammen, du ligger for dagen her. Hvor er det godt at én af de få der bruger, hvad de har mellem ørene, tager sig tid til at forklare os i de lavere lag i samfundet, hvad der er rigtigt og forkert 

Hvis de håndværkere, og andre, der føler sig presset af udenlandsk arbejdskraft, har stemt ja til EU cirkusset, ligger de bare som de har redt. Chancen for at sætte en bremse på EU er forpasset, så vi kan lige så godt vende os til det.
Annonce
Det er sku et emne der dele vandene ;-) Men jeg har det bare sådan, at hvis man vil have kvalitet og man har råd så hyre man et dansk firma (selvom det ikke er lig med kvalitet hver gang) og dem der ikke har så mange penge og som gerne vil have lidt nyt engang i mellem kan så vælge en billigere løsning, ved at hyre udlandske håndværkere, hvis det er et dansk firma der har ansat de udenlandske håndværkere, så tjener "danmark" jo også penge på det.. Men de vil jo alligevel ikke komme til at tage alt arbejdet fra os, for der er jo stadig masser af danskere der kun vil hyre danske håndværkere, det kan man jo se i den her tråd :-) Nogen siger det er udnyttelse andre siger det er dårligt for danske håndværkere, men før krisen kunne vi jo ikke undvære dem,, vi har jo også højtuddannede udlæninge der arbejder i danmark til mindre end danskerne,, Alt i alt er det et spørgsmål om moral og der er alle folk jo forskellige,, Jeg prøver ikke på at snyde eller udnyttet nogen, ridder bare som jeg sadler, jeg har ikke så mange penge men vil gerne have hjælp til at få revoveret mit hus, og er så i den situation at jeg har en kammerat der havde nogle rumænere i hans firma og dem kunne jeg hyre billigt,, er ikke ud på at træde nogen over tærene...

www.holstedmalerfirma.dk

Vi fik en trappe opsat af den pågældende tømrer et par uger før jul, og sjældent har jeg da set så elendigt håndværk. Nu gider jeg ikke mere, og han får mit uforbeholdne officielle skudsmål offentliggjort på nettet!

http://www.anmeld-haandvaerker.dk/v...e=SWbemzNu


Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

nytårs sjov.

kan man ikke bare renovere et hus på en gratis måde.!

så kald efter byggeman bob. og hans vender.

kranberg og tumbler og andre.! 

Også lige få Handy mandy til at kører syn og skøn på det bagefter, hvis det er noget klamp der er lavet...

He he, kunne ikke lade være... back to topic....
ja her burde du selv have en sur smili
du har jo selv bestilt den trappe EFTER at du selv var klar over at du ikke ville blive tilfreds
så du bære selv en stor del af skylden
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også