Hvad er timelønnen til polske håndværkere?

Hvad er en anstændig og ordentlig timeløn til en polsk håndværker, der arbejder efter de gældende regler her i Danmark?

Jeg har netop haft en dansk tømrer til at udføre et større renoveringsprojekt. Han spurgte på et tidspunkt, om jeg var interesseret i, at han hyrede et par polske håndværkere til at opsætte gipsvægge og lægge gulv - arbejde som jeg i princippet selv ville have udført.

Tømrens argument for at bruge dem var, at de var billigere i drift til sådan en type rugbrødsarbejde, og da jeg var interesseret i at blive færdig hurtigst muligt, spurgte jeg naturligvis til deres timeløn, da jeg under ingen omstændigheder ville have sorte underbetalte polakker til at lave arbejdet. Svaret var, at han lejede dem hos et firma, der ordner alt deres papirarbejde, og at deres timeløn er ca. 190 kr + moms, hvilket jeg accepterede.

Vi lavede en mundtlig aftale på et rammebeløb til hele renoveringsopgaven +/- 10 procent. Tømreren spørger mig, om jeg vil have det på skrift, og jeg siger direkte til ham, at det skulle bestemt ikke være nødvendigt, når vi lave sådan en aftale - og dér var jeg måske bare lidt for naiv

Derefter har de to polakker brugt ca. 200 timer til projektet og udført arbejde, der er særdeles fornuftigt og pænt udført.

Den anden dag sender tømreren mig en regning, og på dén har han afregnet samtlige arbejdstimer - inkl. hans egne til 350 kr. moms. Desuden er det aftalte beløb lige pludselig også eksklusiv moms, hvilket dermed vil sige, at regningen i kroner og øre faktisk er 40.000 højere end aftalt. Og det er sgu mange penge - især når han også lige pludselig også har glemt, at den mundtlige aftale for hele arbejdet var inkl. trappe, hvilken jeg nu pludselig også skal afregne særskilt.

Jeg ringede til ham med det samme og informerede ham om, at det her bare ikke er i orden, og at jeg på ingen måde har mulighed for at betale ham 75.000 kr. ekstra for det arbejde, vi har aftalt.

Det kan han nu ikke forstå, for han mente da, at vores aftale var helt klar uden moms og uden trappe. Med hensyn til momsen vil jeg ikke afvise, at vi har talt forbi hinanden - men trappen og timelønnen til de polske håndværkere er jeg på ingen måde i tvivl om, hvad aftalen er.

Han postulerer, at det er normal kotyme at jeg som kunde betale samme timeløn til polske håndværkere som til de danske, og at årsagen til, jeg skulle bruge dem var, at polakkerne er mere effektive til sådan noget arbejde............

Nu har han så accepteret at gå ned på 250 kr./t - moms til polakkerne, men da han samtidig har "fået lov" at udføre renoveringsprojektet på ren timeløn, kan jeg ikke se, hvorfor han skal tjene så meget ekstra på polakkerne, da jeg stadig ved, at han ikke betaler dem mere end 190 + moms.

Det skal lige nævnes, at det samlede projekt ligger i størrelsesordenen på ca. 375.000 kr. og som det ser ud lige nu, mener jeg bestemt, at den danske tømre i dén grad er ved at tage røven på mig - og det kan jeg naturligvis ikke acceptere.

Vi er på ingen måde færdige med at diskutere det endelige, og jeg vil simpelthen ikke betale ham 40-50.000 kr. lige ned i lommen for de polske håndværkere, da jeg mener, det var penge, jeg skulle spare.

Derfor er mit spørgsmål på denne lange "sang", hvilket timeløn jeg skal gå efter til de polske håndværkere. Teknisk set kan jeg ikke gardere mig mod, at de ikke er hyret efter reglerne, men det er jeg i udgangspunkt nødt til at formode. Og jeg har en idé om, at jeg fortsat bliver taget ved næsen, når jeg betaler 250 kr. + moms - men det kan godt være, jeg tager fejl?

Håber I kan hjælpe?

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Hvad er en anstændig og ordentlig timeløn til en... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
syntes sku det er synd for dig at bøvle med det lort i så lang tid, kan godt forstå du bare vil have det færdig, og så tage kampen med ham bagefter,, han virker jo til at være helt tomt i låget,, og at andre folk ikke dele din mening er vel bare deres problem..

www.holstedmalerfirma.dk

Ja, mod visse folks grundlæggende uvidenhed og manglende forståelse for andres situation, kan man desværre ofte komme til at kæmpe forgæves...

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Skrevet af holstedmaleren på 01 dec 2009 17:29
Jeg har nogle rumænere til at arbejde for mig på mit hus,, 150kr. i timen plus moms,, og de kan sku deres håndværk..

Hvordan har du det så lige med dig selv ? For du vil jo have mindst 400,00 Kr. i timen eller hur
Skrevet af Håndværkeren på 02 dec 2009 18:31

Hvordan har du det så lige med dig selv ? For du vil jo have mindst 400,00 Kr. i timen eller hur

Hvad er der galt i det ?
Har man en større omgang der skal laves kan det godt betale sig at finde ud af hvor man får mest for pengene.
Skal jeg stå for at få gravet kabel ned plejer jeg at få et grave sjak fra tyskland til det. arbejdet bliver udført bedre end hvis det var et dansk sjak og prisen er lidt lavere.
Men lige som polakkere og rumænere er de svære at snakke med og der er pæn mulighed for misforståelser.
Jeg har prøvet at få en flok polakkere til at trække noget kabel. heldigvist var det bygherrens folk og ikke mine. for sikke noget lort de lavede. Sådanne noget må man også påregne når man hyrer folk der ikke har en dansk arbejds moral.

Jacob
400kr timen jow jow.. ja jeg tager sku kun 285kr i timen plus moms, når jeg er ude og male for mine kunder,,så jeg syntes ikke det er så slemt man betaler jo for kvalitet og rumænerne har jo ikke de samme uddannelser som os... min kammerat er rumæner og det er hans firma der arbejder for mig, og han snakker heldigvis dansk :-)

www.holstedmalerfirma.dk

Annonce
Nu kunne jeg jo godt skrive et længere indlæg om hjemme markedets kræfter, arbejdsløshed o.s.v.
Men ærlig talt så gidder jeg ikke, det vil være som at hælde vand på en Gås !
jeps jeg har da også lige været arbedjsløs men nu har jeg taget springet som selvstændig her den 1. det er der vel ikke noget galt i, så er der jo bare en arbejdsløs mindre ikke :-)

www.holstedmalerfirma.dk

Hej jonasvs

Har fulgt lidt med i strengen her og mener også du er blevet snyt. Du spørger hvad timelønnen er for polakker?
Jeg giver 120,- med moms. Det er ikke noget problem at finde gode polakker i den her tid.

Er også interesseret i at høre hvem den snydepels er, du er kommet i kløerne på. Er rigtig godt kendt i det geografiske område du udpeger.
120 med moms er da at udnytte andre folks fattigdom på det groveste

Er du selvstændig?? Og hvad laver du ??

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Nu skal strengen jo ikke udvikle sig til at diskutere min person - lad os holde os til emnet.
Vil for den ene gang gøre en undtagelse og svare på spørgsmålene.

1. Nej, jeg er ganske privat. Kender mine polakker gennem en kami. Mit job har intet med byggebranchen at gøre.

En selvstændig betaler omkring 10 Eur for polsk arbejdskraft. Den løn er det dobelte af hvad de tjener i Polen

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også