Hvilken generator til hjemmebygget vindmølle/vindtubine

Hej forum. Jeg er helt ny herinde.

Går med en lille idé i min hjerne 

Vil bygge min egen vindtubine/mølle. I starten tænkte jeg på at bruge en bil generator og så eller´s lade strømmer ned på adskillelige bilakumulatore. Men det lader til efter lidt søgen rundt omkring på diverse sider at det ikke er det mest optimale. Da den kræver en del omdregninger.

Det kunne selvfølgelig ordnes ved at lave en gearing. Men så er spørgsmålet bare om tubinen så vil kunne trække generatoren rundt.

Nogen der har et svar på en bedre løsning end en bilgenerator?

Vh. Trytter.
Hej forum. Jeg er helt ny herinde. Går med en... Vis hele indlægget
284 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ved at samle komponenter til at bygge følgende generator:
http://www.otherpower.com/otherpower_wind_alternators.html
Den kan man lave som man vil, og få til at generere spænding ved relative lave RPM.

Mvh
Kim Mortensen
En motor der ikke er koblet på et elnet, producerer ikke effekt blot ved at køre ovesynkront, da den mangler magnetisering. Det kan skabes ved hjælp af kondensatorer.
Hilsen Lima
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har overvejret at lave en kopvindmølle som kan trække en dybkoger i 1200liter akku tank...

Så det er altid godt med nogle emner man kan læse igennem for at få lidt mere inspiotion...

Kent,

Venligst fortæl noget mere om denne "kopvindmølle", og hvordan du har tænkt dig at designe den. Savner en sparrings partner med teknisk baggrund til Mølle design og bedst effektiv generator design.

Kim Mortenen
att: kimfmx

Det er ikke kommet længer end til tegnebordet...

Men det skal laves med 2 stykker runde plader på 50cm i diameter som top og bund plade på selve møllen. der imellem skal der være 3 plader der imellem til at fange vinden...

Den runde ting skal så monteret på en aksel der går ned i kassen som indholder en elmoter og lidt eltronik og en bremse system...
Det hele kommer ud i haven og stå lidt for at se om det kan lave lidt strøm...

hvis det virker som der skal og den kan bremse. så skal det hele monteres på staldbygnings tag med mølle udvendig og kassen inden for.....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ok, altså en Vertikal akslet mølle.

Det har jeg også tænkt på, men det irriterer mig lidt at man ikke kan få effektiviteten op på det samme som en alm vindmølle. Ved Vertikal akslede konstruktioner vil du altid have en del af den roterende del der bevæger sig mod vinden, hvilket reducere konstruktionens effektivitet til hvor god den ene del af møllen er til at blive hevet med af vinden, til hvor god den anden del er til ikke at vlive hevet med. Ved en alm vindmølle bevæger alle dele sig vinkelret på vinden.

/Kim Mortensen
Ja det har du ret i... Men når vingerne sidde lidt skrå vil de ikke tag så meget fat i den side der er modvind....

Det er bekymmer mig mest er om den kan komme op i nok omdrejninger ved lav vind... Da der hvor den skal side er den kun 6 meter over jorden.....
jeg er på samme tanke med en lodret aksel...

og jeg tror man kan få mere ud af den fordi man ikke skal have generatoren til at dreje rundt i toppen.

hvad har i fundet af modeler????

der er jo mange typer...

alt mulig mand

 

Hvis du googler det kommer masser af forskellige frem.... Så er bare op til en selv og vælge en man tro på virker best..
Kent,

Jeg er enig i at den ene side vil have mindre modstand da møllen ellers vil stå stille, men der hvor jeg ser ineffektiviteten i denne konstruktion er at den del der ikke skulle have træk i vinden altid vil have lige så stort areal som den anden side, blot med en anden udformning, og denne del vil bevæge sig med høj hastighed direkte mod vinden. Jeg skal indrømme at jeg havde også tænkt mig en sådan konstruktion, dog med en kasse omkring der skærmer vinden for den del der skal bevæge sig tilbage. (kassen skal kunne pege mod vinden naturligvis.)

Nick33, hvad mener du med generatoren ikke skal dreje rundt i toppen.

/Kim Mortensen

Der er yderligere 234 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også