Installere ventilations anlæg selv ?

Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort 300 anlæg i vores hus på 143 m2 men hvordan for man lavet en beregning på hvor mange sug og indblæsning der skal være og hvilken rør diameter ? Jeg er klar over man skal have en prof til at indregulere anlægget. Men vil gerne selv stå for hele monteringen. Og et sidste spørgsmål skal huset være helt tæt som helt nye huset for at man kan installere sådan et anlæg ?
Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort... Vis hele indlægget
89 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Havde lige lidt flere spørgsmål

1. Hvor store er de rør som går til/fra nilan og så ud af huset i den friske luft, er de 160 mm, og skal disse også isoleres ?

2. kan man lave ind/sug i samme gavl, men selvfølgelig så langt fra hinnanden som muligt med disse ? http://www.lavprisvvs.dk/shop/udeluftsrist-oe160-216963p.html

3. Man kan vel ikke gøre andet end bruge flex dæmpere hvor rør kydser hinnanden, ellers er man vel ude i noget med mange bøjninger, som jo heller ikke er optimalt ?
4. Kan se at i skriver flexdæmpere ikke er godt at bruge for mange af, men hvad tilslutning fra "maskinen" til rørerne, skal der et lille stykke flexslange imellem på fx. 10 cm for at tage vibrationer ?
1. Ja det e rogså 160 mm til und og udblæsning. Der har jeg selv brugt isoleret flexslange, der fås med 25 mm isolering, det er tilstrækkeligt til det formål, da det blot sskal sikre loftrummet mod kondens.

2. Ja bare der er mindst 3 meter imellem. Kender dog ikke risten, har selv brug ttaghætter.

3. Tjja bøjninger eller flex til krydsninger er nok hip som hap, jeg ville tænke over risikoen for at mase dem der hvor de krydser. Har brugt begge løsninger, og de proffessionelle bruger flexsæmpere til kryds, det e rjo hurtigt og billigt.

4.Du kan købe disse 10 cm flexovergange, men brug istedet en flex lyddæmper, til formålet. Har jeg også selv gjort, det giver en god dæmpning sammen med faste dæmpere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Først igen tak det er til stor hjælp. Skal der også lyd dæmpere på sug og blæs siden altså de rør der kommer ude fra ?
Hvor meget isolering har du lagt over rørerne som bliver brugt i systemet, 100 mm ?
jeg har mindst 100 mm over rørende, de fleste steder 150 mm.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af clausdk på 07 jan 2010 14:00
larmer anlægget meget, hvis nu det står på loftet over et værelse, hvor soveværelset er lige ved siden af ?

Har nemlig ikke mulighed for at placerer den lige over bryggeres pga. rørføring. Men afløb har jeg styr på. Jeg er mere nervøs for hvor meget det larmer ? har 300mm isolering fra loft og op til maskinen, evt kunne jeg pakke den ind i rockwool så den larmer mindre ??

Skal der også flex forbindelse på de rør som går ud af huset (sug/træk) eller kan man godt kører med faste rør ud der ?
Og lige et sidste spørgsmål, nogle der kender den nye Nilan med fugt styring, den skulle kunne styre blæsertrin ud fra luftfugtighen, er det noget der er værd at betale mere for ? http://www.privatgrossisten.dk/shop/nilan-comfort-300-23707p.html
Kan ikke afvise at du kan høre det, men jeg tror det ikke. I mit hus kan anlægget svagt høres når man står "under" det, og det kører på trin 3 (gør det kun i forbindelse med bad hvor der kræves mere luft), ellers trin 2. Men det er vigtigt at alle 4 rørtilslutninger er laves med flexible forbindelser, så vibrationer ikke overføres.
Placer anlægget på et fundament bestående af 22 mm plade, 50 mm hårde isoleringsbatts og endnu en 22 mm plade. Så er anlægget effektivt isoleret m.h.t. vibrationer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 59 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis