Installere ventilations anlæg selv ?

Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort 300 anlæg i vores hus på 143 m2 men hvordan for man lavet en beregning på hvor mange sug og indblæsning der skal være og hvilken rør diameter ? Jeg er klar over man skal have en prof til at indregulere anlægget. Men vil gerne selv stå for hele monteringen. Og et sidste spørgsmål skal huset være helt tæt som helt nye huset for at man kan installere sådan et anlæg ?
Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort... Vis hele indlægget
89 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg får lige målt alle rum op med m3 også skal jeg bare poste billedet herinde ?
Jeg blander mig lidt. jeg har også tænkt mig at montere et Nilan comfort 300 anlæg men har et par spørgsmål. Nogen der kender et firma eller person der kan indregulere det? og hvordan kommer man fra 160 rør til 125. hvis 125 røret skal sidde in i siden på 160 røret findes der 90 graders bøjninger med sådan en reduktion. jeg er blevet anbefalet at bruge flexlyddæmpere før alle blæs og sug og ved alle ind og udgange fra selve genvindningsboksen, ville det være et problem.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Hej

Jeg er af den type der ikke anbefaler flexslanger/flexlyddæmpere og der er heller ikke nogen af de håndværkere jeg kender der gør, da det er en svag konstruktion og nedsætter effektiviteten af anlægget.

Kontakt Nilan da de har kontakt til firmaer, der udfører indreguleringen.

Med hensyn til reduktionen/afgreningen findes der sikkert en god løsning hos din leverandør (det er lang tid siden jeg har udført anlæg i praksis).
Til Claus: ja smid billedet på herinde, så kigger jeg på det.
Til msms: på www.vvs-grossisten.dk kan du finde det komplette udvalg af rør, t-stykker, bøjninger mv, jeg ha ikke fundet andre der er billigere.
Jeg har også brugt flesdæmpere på afgreninger på et anlæg, men det giver større tryktab, og dæmper grundet en tyndere isolering lidt dårligere. SÅ er det op til den enkelte om man vil bruge lidt tid på tilpasning af rør med faste dæmpere, eller spare tid og bruge flexdæmpere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for det! fandt ud af at man laver et påstik på 160 røret ved reduktion til 125. har et spørgsmål til, jeg talte med en entrprenør der fortalte mig at i rum med brændeovn skal der kun pustes fordi man derigennem sender varmen videre til de andre rum uden den skal op i rørne samtidig? er det korrekt. det lyder meget logisk, men der bør jeg vel montere mere end et blæs i en stue på 25 m2?

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Annonce
Hej

Det med sug i rum med brændeovn løser vel sig selv, da der sjældent er brændeovn etableret i vådrum.

Teoretisk set ville den voldsomme varme, der kan være over en brændeovn vel have godt af at blive suget op, og være med til at opvarme den indgånde luft i veksleren, og derved en meget fin fordeling i hele huset, i stedet for en høj varme nærmest brændeovnen, men der vil jo så gå en 10-20% til spilde(dette er kun teori)

En stue på 25 m2 behøver kun 1 stk indblæsning.

Hermed billede over huset med m2/m3

Hmm det ser ud til den laver billedet mindre så er det jo ikke til at læse - kan jeg sende den på mail ?

Hermed et bud, hvis jeg forstår tegningen rigtigt, så har jeg placeret Nilan over bryggers, hvor der er adgang til kondensafløb.
Pilene angiver ind/udblæsning. "firkanterne" hvor jeg vil placere faste dæmpere på 300-600 mm længde på afgreninger. Der hvor rør krydser hinanden kan du bruge flexdæmpere, men sørg for at strække dem helt ud, og ikke bøje for skarpt. Tegningen kan kun være vejledende, da jeg jo ikke kender de faktiske forhold. Husk også 900 mm lange faste dæmpere mellem rør og anlæg. Lav de langsgående rør i 160 mm, og afgreninger i 100 hhv. 125 mm. Brug t-stykker, og ikke påstik. Det er lettere af få tæt, hurtigere og lidt dyrere. Husk at der er forskel på ind-og udblæsningsarmaturer.
Udsugningsmængderne e rkrav, indblæsningen fordeles proportionalt med rumstørrelserne.
Nilan kan styres af fugtmåler, jeg har brugt den indgang til et impulstryk, så kører anlægget op på høj hastighed i f.eks. 30 minutter, når man har været i bad eller lavet stort. Har brugt en alm LK afbryder med fjederretur.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tusind tak for det, skal den tilsluttes kloak ? For umiddelbart er det ikke nemt at få den tilsluttet uden man kan se rør ?

Man kan ikke have spand på loftet man tømmer engang i mellem ?
Alt kan lade sig gøre, men...
Der kommer en del kondensvand i den kolde tid, risikoen er vandskader. Vand kan desuden som bekendt fryse. Afløbes bør isoleres, og føres ned i isoleringen så hutrigt som muligt, og skal iøvrigt forsynes med ca. 50 mm vandlås da der er undertryk i kassen under drift.
Du kan bruge en lang afløbsslange fra en vaskemaskine, den passer, vandlåsen laver du bare med en bugt på slangen så du får de 50 mm vandlås, og så skal den føres til et afløb. Sorry, men spanden på loftet ender galt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 69 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis