Gratis mad

Ved ikke hvor mange af Jer "småborgerlige" forumsbrugere der så indsalget i nyhederne igår om folk der "skralder den",- ellers kan I læse lidt om det her: http://www.gratismad.com/

Personligt var jeg ved at tabe kæben... Generelt går jeg stærkt ind for genbrug, og at man skal smide så lidt så muligt ud som overhovedet muligt. Men må indrømme, at det ikke var en videre appetitvækker at se "almindelige" folk rode rundt i container efter mad. Containere, hvor gammelt kød, grøntsager osv ligger i en stor bunke.

Hvad mener I om dette?

Hvordan ville du selv reagere, hvis du lige havde spist en lækker middag hos en bekendt og bagefter fik at vide det hele var hentet nede i Kviklys container efter lukketid?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Ved ikke hvor mange af Jer "småborgerlige... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var affødt af en indlæg vedr. et slagteri som også lavede pølser.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Off topic
Hehe... Ja, man skulle ellers ikke tro at det der var i dåserne i felt rationerne var frisk.... Smagte som....
Men mange af de dåser der var/er i felt rationer kan man da også købe i nogle supermarkeder.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Det bedste man kunne sige om dåserne med skipperlabskovs i Hæren, de passede perfekt i Havbitzerens løb, og ingen fandt nogen sinde de dåser igen
Hehe... Synd, det var ellers noget af det bedste der var i de rationer... Det må havde været nogle ualmindelige store dåser I har fået hvis de skulle passe i 105 eller 155 mm

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der blev altid viklet nogle klude om dåsen, løbet skulle jo nødigt beskadiges, var det sket havde den stået på bollevagt resten af livet, tror jeg.
Annonce
det der gør det livsfarligt er hvor længe det har ligget der, i containeren og ved hvilken temperatur. Er det feks frossent, ville der ikke være nogen skam i at ta det med hjem, hvis man kan få sig selv til det. Kendte man en der arbejdede i et sådant sted kunne man måske "FÅ" nogle af de ting de må smide ud pga. sidste salgsdato.
dog hakkekød ville jeg nok også holde mig fra, selv det frosne.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Min søster arbejdet for 20 år siden i grillbarer og cafeterier, og der var det ikke unormalt at noget af det der skulle smides ud blev pakket pænt sammen, da der var en aftale at der var nogle der ikke tiggede i og omkring stedet, og så var der pakket et varmt måltid til dem, men for at skat ikke skulle gøre nogle noget så skulle alt gennem affaldbøtten.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg syntes egentligt det er fint med "skraldere"... De tager og bruger noget af alt det mad vi bare kassere fordi butikkerne ikke må sælge det.. selvom det intet fejler.. Det værste eksempel er vel som tidligere nævnt, at SuperBest smider alt deres kød ud hver aften, selvom det er fra samme dag.. Det er sq da svineri med god mad..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Problemet med alt det kød der bliver smidt ud hver dag, ligger i den måde det bliver fremstillet til forbrugeren.
Tidligere da der ikke var andet end slagtere der handlede med kød, var der overhovedet ingen problemer i den retning. Slagteren tog den mængde kød hjem han mente der var brug for i hele stykker. Eks. en halv Ko eller to halve grise, de hang så i kølerummet hvor de så hentede det de skulle bruge. Mange slagtere slagtede selv i baggården (Huset) så det var virkelig frisk kød der blev leveret. Der var heller ikke nogen der gøede hvis slagteren havde grisen eller koen hængende i et par dage før det hele var solgt.
I dag bliver alt kød slagtet på kæmpe fabrikker og lur mig, om det kommer ud til forbrugeren samme dag det er slagtet. Det er der vel ingen der hoplder øje med i samme grad som når det er endt hos Føtex - Bilka - Super Bedst - o.l. Butikker.

Det samme gælder brød, i dag får "Bagerne" brødblandninger leveret så der kun skal tilsættes vand og bages. Det giver problemer når først melet er blandet med gær eller bagepulver og hvad der ellers fyldes i de brødblandninger. Så har de pludselig begrænset holdbarhed. Hver mel i sig selv sagtens kan holdes frisk i 14 dage, hvis det ikke i forvejen er blandet med andre endegrienser.
Nu er begrebet "frisk oksekød" jo noget vanskeligt at tumle.
Oksekød skal typisk hænge ca. 3 uger på køl, før det er til at rive fra hinanden. Er det så stadig "friskt"?
Selv orker jeg ikke øksekød, der ikke er hængt og hver gang jeg køber 1/4 eller 1/2 dyr, er det et krav at det, alt afhængig af alderen på dyret, skal være hængt 2-3 uger. Kan jeg ikke få dette krav opfyldt, skal jeg ikke have noget.

Min kone var for nogle år tilbage ansat i en kød engros virksomhed, og her oplevede man, at mange forretninger, med ikke uddannede slagtere ansat, krævede "frikst" oksekøde, forstået helt bogstaveligt. Det skulle være kød fra dyr, slagtet helst samme dag og endnu kropsvarmt!

Er kødet så friskt og nyslagtet er der ikke noget at sige til, at de bøffer man ofte får ved diverse handlende er at sammenligne med sålelæder. Det er ikke nødvendigvis fordi det er kød fra en udtjent malkeko, men selv det bedste kød kan blive sejt og umuligt hvis det ikke er velhængt.
Er dyret stresset ved slagtningen, kan det også totalødelægge ellers perfekt kød.

Min dyrekøbte erfaring er, at hver gang jeg fraviger disse krav til kød, ja så går det galt, og det er virkelig kedeligt at få 200 kg sejt kød i fryseren!

Hvis jeg endelig køber kød i et supermarked, sker det kun i form af hele, store stykker i vacuumpakning, hvor man kan se kød og fedtforhold og ofte den oprindelige pakkeseddel inde under plasticen.
Alt med færdighakket og marineret og småkød har jeg mit helbred for kært til at ville eksperimentere med.

Så hvis Super Best smider hele mørbrad og filet ud, vil jeg gerne afhente, dog før det havner i en svinsk container! Det tror jeg så heller ikke sekund på, at de gør.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også