Køber snart en Bosch Luft til Vand varmepumpe, gode råd?

Hej med jer.

Jeg har planer om at tage til Sverige og hente en Bosch CC 160/13.5 om kort tid. Jeg vil starte med den og så købe ude-delen senere når inde-delen køre og der er lidt penge igen.

Jeg kunne godt tænke mig at montere den selv og har også læst monterings vejledningen igennem flere gange.

Er der nogen der har erfaringer med at installere sådan en, modtager jeg meget gerne gode råd og hjælp. Jeg bor mellem Næstved og Slagelse så hvis der er nogen fra området med erfaringer og evt. lignende anlæg som har tid til at give en rundvisning og evt. lidt hjælp høre jeg meget gerne fra jer.

Jeg har nogen spørgsmål som i måske kan besvare:

1. Nogen der ved om tilbehør som fx rumføler er en god ide? Umiddelbart virker den unødvendig da temperaturen alligevel reguleres at termostater på radiatorerne og så er det jo lige meget hvor varmt vandet i rørene er, Den slår vel selv fra når vandet er varmt nok og tænder igen når den bliver for koldt ikke?

2. Der står i manualen at vandet skal være rent og rørene skal være skyllet igennem først. Mit vand ser temmelig rent ud når jeg overfylder anlægget og der kommer vand fra overløbet. Har haft vandet af anlægget et par gange så det har nok også hjulpet lidt på at vandet er rent. Der står at man kan installere en varme veksler er det en god ide for at beskytte den? Så vidt jeg kan se koster de omkring 5000 og op efter så ikke lige en billig løsning.

3. Der er jo 2 cirkulations pumpe inden i inde-delen vil det sige at jeg ikke længere skal bruge min cirkulations pumpe eller hvordan?

4. Der står der skal bruges bløde rør til at montere enheden og så kobber rør videre derfra. til resten. Er det den letteste måde? Kobberrør kan jeg på ingen måde lave selv da jeg ikke har værktøjer. Der er ca. 5-6 meter fra mit nuværende fyr til varme pumpens inde-del.

5. Er der nogen der kan hjælpe med en indkøbs liste til rør og fittings, der er som sagt 5-6 meter til fyrets og cirkulations pumpe? Jeg har købt en 25A sikrings gruppe til min tavle og et kabel til strøm.

På forhånd tak. 
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Freak1 på 18 okt 2009 10:55
1. Nogen der ved om tilbehør som fx rumføler er en god ide? Umiddelbart virker den unødvendig da temperaturen alligevel reguleres at termostater på radiatorerne og så er det jo lige meget hvor varmt vandet i rørene er, Den slår vel selv fra når vandet er varmt nok og tænder igen når den bliver for koldt ikke?

Det er en dårlig idé at lade radiatortermostaterne styre varmen, når man har en varmepumpe. Vp-en regulerer temperaturen efter ude-temp, og det kan betyde, at den gerne vil levere varme, selv om alle termostater er lukkede =  den kan ikke komme af med varmen.

Det kan være du har det varmt i huset, men at temperaturen ude er faldet drastisk, og derfor vil varmepumpen gerne forberede et kommende varmebehov.

Indeføler har du glæde af, hvis du store sydvendte vinduer eller brændeovn, for så skal vp'en vide at der nu er varmet op på anden måde.

2. Der står i manualen at vandet skal være rent og rørene skal være skyllet igennem først. Mit vand ser temmelig rent ud når jeg overfylder anlægget og der kommer vand fra overløbet. Har haft vandet af anlægget et par gange så det har nok også hjulpet lidt på at vandet er rent. Der står at man kan installere en varme veksler er det en god ide for at beskytte den? Så vidt jeg kan se koster de omkring 5000 og op efter så ikke lige en billig løsning.

Prøv lige at lægge et citat for det med veksleren, det lyder ikke nødvendigt.

Har du fyldt vand på nogle gange er det sikkert rent. Der sidder desuden et rensefilter før udedelen, så det skal nok gå. Det er dog altid en god ide at skylle systemet igennem, hvis man har skruet rør, for det er næsten uundgåeligt med grater og snavs i samlinger med mere.

Sæt godt med ventiler på, så du kan lukke de forskellige dele af, - det gør det dejligt nemt ved reparationer, og koster ikke meget, når nu man er igang.

3. Der er jo 2 cirkulations pumpe inden i inde-delen vil det sige at jeg ikke længere skal bruge min cirkulations pumpe eller hvordan?

Ja, du du har ikke brug for andre pumper. Den ene er til udedelen, og den anden er til dit varmesystem.

4. Der står der skal bruges bløde rør til at montere enheden og så kobber rør videre derfra. til resten. Er det den letteste måde? Kobberrør kan jeg på ingen måde lave selv da jeg ikke har værktøjer. Der er ca. 5-6 meter fra mit nuværende fyr til varme pumpens inde-del.

Værktøj til kobberrør er billigt og ikke så svært at arbejde med, hvis lige øver sig på et par stykker rør. Du kan også lave det i pex-rør.

5. Er der nogen der kan hjælpe med en indkøbs liste til rør og fittings, der er som sagt 5-6 meter til fyrets og cirkulations pumpe? Jeg har købt en 25A sikrings gruppe til min tavle og et kabel til strøm.

Det temmelig individuelt, hvad du skal bruge af fittings, så det er svært at give råd om. Lav en tegning med den ene og anden del, så skal jeg prøve at tegne nogle fittings på den.



På forhånd tak. 


sælbyggårn Tak for dit svar.

Må hellere se om jeg kan finde sådan en rumføler så.

Citat med varme veksleren

5.1 Skylning af varmerør
Varmepumpen er en del af varmesystemet. Der kan
opstå fejl i varmepumpen på grund af dårlig vandkvalitet
i varmesystemet eller på grund af kontinuerlig tilførsel af
ilt.
På grund af ilt danner der sig korrosionsprodukter i form
af magnetit og aflejringer.
Magnetit har en slibeeffekt, som kan opstå i pumper,
ventiler og komponenter med turbulente strømningsforhold
som f.eks. i kondensatoren.
Ved varmesystemer, som skal fyldes regelmæssigt, eller
hvis brugsvand ikke indeholder rent vand ved udtagning
af vandprøver, skal der træffes særlige foranstaltninger
før installation af varmepumpen, f.eks. skal der installeres
filtre og udluftere.
Brug ikke tilsætningsmidler til vandbehandlingen. Tilsætningsmidler
til forhøjelse af pH-værdien er tilladt.
Eventuelt kræves der en varmeveksler til beskyttelse af
varmepumpen.
For beskyttelse af varmepumpen mod urenheder:
B Skyl rørsystemet grundigt igennem, før du slutter det
til varmepumpen.


Det hele står her på side 11: http://www.bosch.dk/content/language1/downloads/Installationsvejledning_EHP_AW-CC_160.pdf

Ville det så ikke være lettest at slutte varmepumpen til der hvor cirkulations pumpen står nu? Den skal jo alligevel fjernes.

Jeg overvejer lige hvad jeg gør med de rør om jeg vil give mig i kast med at lære det også.

Jeg ser lige på at få lavet en tegning af hvordan rørene skal gå.

Jeg har desuden idag en varmtvands beholder i stuehuset (Fyr og varmepumpe kommer til at stå i udehuset) Er det et problem fortsat at bruge den istedet for at trække nye rør fra varmtvands beholderen til huset? varmtvandsbeholderen i huset bliver også varmet af radiatorvandet.

Skrevet af sælbyggårn på 18 okt 2009 12:30
Du skal vide, at det kun koster 500 kroner for fragt, hvis du får sendt inde- og udedel fra sverige.
Det havde jeg faktisk godt overvejet at det måske ikke kostede mere det spørger jeg lige butikken om inden jeg bestille. Det kan jo slet ikke svare sig selv at hente hvis det kun er 500 kr.

Jeg havde desuden tænkt mig at købe den her: http://www.amexa.se/default.asp?product=LV-31021 Den koster 17820 danske kr. med moms + fragt.

Eller måske her: http://www.vvsbutiken.nu/index.php?modul=produktdetaljer&id=213
den koster bare lidt mere her 19568 danske kr. med moms + fragt.

Det hele står her på side 11: http://www.bosch.dk/content/language1/downloads/Installationsvejledning_EHP_AW-CC_160.pdf

Du har kun brug for veksleren, hvis det er nødvendigt med tilsætningsmidler i dit varmesystem eller, hvis det pga af alder afgiver en masse skidt.

Ville det så ikke være lettest at slutte varmepumpen til der hvor cirkulations pumpen står nu? Den skal jo alligevel fjernes.
Det er svært at sige uden at kende systemet.

Jeg overvejer lige hvad jeg gør med de rør om jeg vil give mig i kast med at lære det også.

Jeg ser lige på at få lavet en tegning af hvordan rørene skal gå.

Jeg har desuden idag en varmtvands beholder i stuehuset (Fyr og varmepumpe kommer til at stå i udehuset) Er det et problem fortsat at bruge den istedet for at trække nye rør fra varmtvands beholderen til huset? varmtvandsbeholderen i huset bliver også varmet af radiatorvandet.
Det er en fordel at benytte den vvb, der sidder i cc160.



Annonce
En af mine venner fik sendt fra Amexa, og det forløb helt smertefrit.
Skrevet af sælbyggårn på 18 okt 2009 13:06
En af mine venner fik sendt fra Amexa, og det forløb helt smertefrit.

Det lyder rigtigt godt. Har lige skrevet en mail til dem om leverings tid og fragt pris.

Skrevet af sælbyggårn på 18 okt 2009 13:05

Jeg har også planer om at skulle have gravet rør ned til det til sommer men ville bare køre med den gamle denne vinter det burde ikke være et problem vel? Der skal vel bare stå vand på den indbygget? Skal jeg sørge for at tappe noget vand af den engang imellem eller kan man bare lade det stå?



Det er ikke en god ide bare at lade vandet stå.

Du kan enten lade være med at fylde på den, eller lade det løbe gennem den.
Så vidt jeg kan se i monterings vejledningen så skal varmtvands beholderen fyldes først ellers kan den revne. Eller er de mig der er gal på den?

Det står på sige 13 http://www.bosch.dk/content/language1/downloads/Installationsvejledning_EHP_AW-CC_160.pdf

5.4 Påfyldning af varmesystemet
Fyld varmtvandsbeholderen op med anlægsvand efter
udskylning af varmerørene. Fyld derefter varmesystemet.
Påfyldning af varmesystemet:
B Åben spærreventilen med kontraventil for at fylde
varmtvandsbeholderen.
B Åben ventilen til påfyldning af brugsvand.
B Udluft varmesystemet ved at åbne udlufteren foroven
på varmtvandsbeholderen.
B Udluft den ved hjælp af varmepumpens udlufter.
B Fyld på til trykket er korrekt. Normaltrykket er 0,5 - 1,5
bar.
B Luk ventilen til påfyldning af brugsvandet, så snart det
rigtige tryk er nået.
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis