Køber snart en Bosch Luft til Vand varmepumpe, gode råd?

Hej med jer.

Jeg har planer om at tage til Sverige og hente en Bosch CC 160/13.5 om kort tid. Jeg vil starte med den og så købe ude-delen senere når inde-delen køre og der er lidt penge igen.

Jeg kunne godt tænke mig at montere den selv og har også læst monterings vejledningen igennem flere gange.

Er der nogen der har erfaringer med at installere sådan en, modtager jeg meget gerne gode råd og hjælp. Jeg bor mellem Næstved og Slagelse så hvis der er nogen fra området med erfaringer og evt. lignende anlæg som har tid til at give en rundvisning og evt. lidt hjælp høre jeg meget gerne fra jer.

Jeg har nogen spørgsmål som i måske kan besvare:

1. Nogen der ved om tilbehør som fx rumføler er en god ide? Umiddelbart virker den unødvendig da temperaturen alligevel reguleres at termostater på radiatorerne og så er det jo lige meget hvor varmt vandet i rørene er, Den slår vel selv fra når vandet er varmt nok og tænder igen når den bliver for koldt ikke?

2. Der står i manualen at vandet skal være rent og rørene skal være skyllet igennem først. Mit vand ser temmelig rent ud når jeg overfylder anlægget og der kommer vand fra overløbet. Har haft vandet af anlægget et par gange så det har nok også hjulpet lidt på at vandet er rent. Der står at man kan installere en varme veksler er det en god ide for at beskytte den? Så vidt jeg kan se koster de omkring 5000 og op efter så ikke lige en billig løsning.

3. Der er jo 2 cirkulations pumpe inden i inde-delen vil det sige at jeg ikke længere skal bruge min cirkulations pumpe eller hvordan?

4. Der står der skal bruges bløde rør til at montere enheden og så kobber rør videre derfra. til resten. Er det den letteste måde? Kobberrør kan jeg på ingen måde lave selv da jeg ikke har værktøjer. Der er ca. 5-6 meter fra mit nuværende fyr til varme pumpens inde-del.

5. Er der nogen der kan hjælpe med en indkøbs liste til rør og fittings, der er som sagt 5-6 meter til fyrets og cirkulations pumpe? Jeg har købt en 25A sikrings gruppe til min tavle og et kabel til strøm.

På forhånd tak. 
Hej med jer. Jeg har planer om at tage til... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fordi, det er en kappebeholder, hvor der sidder en beholder med radiatorvand uden om varmtvandsbeholderen. Hvis der ikke er vand i varmtvandsbeholderen kan den klemmes sammen når du fylder radiatorvand i kappen.

Så du har helt ret.

Tjek i øvrigt at anodestangen er skruet ordentligt fast, inden du fylder vvb op..
Det er nemmest, hvis du lægger en tegning med hus, udehus og forløbet af varme- og vandrør.

Læs om anode her.
sælbygårn Jeg arbejder på den tegning med det er bestemt ikke min stærke side. Jeg skrev til amexa.se for nogen dage siden og de har ikke svaret. Så skrev til vvsbutikken.nu og de svarede med det samme, de vil godt give mig samme pris som amexa men da jeg spurgte om fragt siger han det vil koste 3000-5000 kr. Ved du hvordan det kan lade sig gøre for 500 kr.?

Ok flot arbejde!, kigger lige på dem..

Tjek også lige http://www.heatpump.dk/news.php, der er masser af informartion om varmepumper.
Har du fået kigget på det sælbyggårn? Jeg har en bruger på heatpump.dk og har også læst en masse derinde.

Ja, jeg har kigget på dem, og jeg må tilstå, at jeg ikke ud fra billederne helt sikkert kan sige, hvordan du slutter indedelen sammen med dit fyr. Jeg ville nok selv vente med at købe indedelen, til jeg også havde råd til udedelen.

Hvis du afmonterer fyret og køber både inde og udedel, så skal varme ud og ind bare sluttes direkte på de rør, du har over dit fyr, - altså varme frem til radiatorer og varme retur fra radiatorer.

Derudeover skal der gå et frem- og returrør til udedelen.

Husk en Bosch LV skal have en buffertank 10 L / KW, de 57 L der er i forbindelse med brugsvandsbeholder er kun til brugsvandskørsel, du kan hvordan du tilkobler i manualen

mvh
Poul Larsen
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis