Har jeg dummet mig? Plankegulv vs spånplader!!!

Hej

Jeg bliver nødt til at have lidt hjælp. Jeg er i gang med at totalrenovere et soveværelse i vores 2-plans parcelhus fra 1980. Under gulvtæppet var der gulv-spånplader og jeg var så naiv og tro at de lå ovenpå strøer.

Jeg har derfor indkøbt et lækkert ege-plankegulv fra PA savværk med dimensionerne 25mm X 160 mm, samt skruer osv....

Min plan var at fjerne spånpladerne og derefter lægge plankegulvet på strøerne således at "højden" på gulvet passer med det tilstødende rum (vores entre). Jeg savede derfor en plade over og trak en halv spånplade (22 mm) op. Til min store overraskelse (ja - jeg er ny i faget og ved tilsyneladende for lidt om konstruktioner) lå spånpladerne blot ovenpå isoleringen (kun adskilt af en tynd "brun plade" (kan ikke huske hvad det hedder).

Hvad vil folk foreslå jeg gør? Trækker hele lortet op og smider nogen strøer ned?

Håber nogen kan hjælp en fortvivlet GDS-mand....
Hej Jeg bliver nødt til at have lidt hjælp. Jeg... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay.

hvilke dimensioner skal kerto-strøerne være i? kan se man kan få dem i 40x39 eller 40x63. kan man købe dem i alle trælaster eller skal man et specielt sted hen?

de cellotexbrikker kan jeg vel godt selv save ud af en plade?

knudsen-kilerne bruges så til at finjustere med til sidst eller hvad? skal der egentlig en på hver side af strøen per opklodsning eller gør det ikke noget at den kun trykker på den ene side?

Hvorfor må isoleringen ikke være tykkere end 50/75 mm?

på forhånd endnu en gang tusind tak for hjælpen...
du kan bruge dem begge , 40x39 klodser du op pr 50 cm , vælger du 40x63 kan du gå op til 60 cm
kilerne bruger du til den fulde opklodsning , med 2 stk ovenpå hinanden ( fodkile nederst og en passende størrelse øverst så tænderne griber ind i hinanden ) de lægges på tværs af strøen , så hele strøen viler på dem på tværs

du skal ikke bruge pap eller plader under knudsenkiler , det kan nemmere give problemer end gavne
istedet er det langt bedre at bruge gummibrikker , her er det billigst at købe en gummimåtte på 2-3 mm og skære dem ud deraf , de både beskytter dampspære og forhindre at kilerne glider
og lige et tillæg til et af dine tidligere indlæg
du skal IKKE lave en ramme hele vejen rundt
lav en strø i hver side 5-8 cm fra væggen og ret den op , brug lidt ekstra tid på disse med retholt og lodstok , så de ligger presis , er stuen bred , laves en tilsvarende i midten
når disse ledere er klar lægger du et retholt over mellem lederne ( brug KKE snor ) så er det hurtigt og nemt at klodse resten op under retholtet
Hej

Den med gummimåtten kender jeg ikke, men min metode er godt gammeldaws håndværk, der er afprøvet.

Lad nu være med at forvirre med en masse forskellige råd som ikke er afpasset med de materialer der anvendes.

Jeg har ikke tid til at læse Kertos anvisninger lige nu (er på vej på ferie), men i nogle situationer anbefaler/kræves der er strø hele vejen rundt, som en form for ramme, men det står udførligt i anvisningerne, så læs dem (Knudsen Kilen, Kerto, Træ 41).

Ikke alle tømmerhandler har Kerto på lager, men den ene af de lokale her har det da.
Skrevet af Orla Nautrup på 14 okt 2009 20:43
Hej

Den med gummimåtten kender jeg ikke, men min metode er godt gammeldaws håndværk, der er afprøvet.

men i nogle situationer anbefaler/kræves der er strø hele vejen rundt, som en form for ramme

Så gammel metode er det heller ikke, klodserne kan endda købes færdigproduceret i dag...

Jeg opbygger det altid som en ramme, giver et utroligt stabilt underlag, også er rammen med til at man nemmere kommer igennem opklodsningen.

Annonce
ja , din anvisning er måske nok god hånværksmæssig korekt , for flere år tilbage
nu kommer jeg med mine erfaringer ( lige presis på dette område har jeg nok størst erfaring , da jeg laver flere tisinde m2 hvert år i tæt samarbejde med fabrikanterne )
ikke nogen grund til at skændes , og din metode var også annerkendt for nogle år tilbage , men bruges ikke ret meget mere
sådan går det for de fleste af os , der kommer nyt til hurtigt efter læretiden , og arbejder man ikke med det dagligt , får ikke mange af os opdateret de nye metoder
Skrevet af bredker på 14 okt 2009 20:54
får ikke mange af os opdateret de nye metoder

Jeg syntes eller generelt Orla er godt opdateret med sin viden...

Utroligt så meget han ved, og hvor meget han kan huske, er altid forbavset over han kan huske lige præcis hvilken en af træ bøgerne og hvilket afsnit det står i.

Hej alle.

Undskyld men kan ikke lade være med at deltage i debatten på dette gode forum.
For mig ser det ud til at to diskuterer om hvem som har størst viden på dette felt, og så vidre.
Men har i glemt Henrikhp og hans årsag til at få noget viden, han kan måske ikke bruge det til så meget om hvem som har ret eller u-ret, han har vist fået jeres udgave og skal vidre i sit gulv-projekt.
Så lad os bevare den gode spirit om at hjælpe hinanden, istedet for at diskutere hvem der har ret.

Mange venlig hilsen maskinsnedker.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Vi diskutere altså ikke, vi fører en hyggelig debat...

Ingen sure miner eller negativ stemning overhovedet, hvor har du det fra... ?

Men ja, Henrik har fået et par fif om hvordan det kan gribes an, og han ved endda at klodserne kan købes færdigproduceret, så han slipper for at skære dem op i flere plader selv, hvis det er den vej han vælger.

bredker´s metode ville jeg da ikke afvise jeg selv ville benytte da den er simpel og hurtig.

Men tror ikke den vil give samme bløde gulv som en traditionel opklodsning, men det er jo heller ikke altid så højt prioriteret.
Koudabyg.

Jeg har vist ikke skrevet om negativ stemning eller sure miner.
Diskussion var nok ikke vel-valgt.
Men debat var måske et bedre valg, så ingen negativitet her-fra slet ikke.
Så bare to som ville være mere kompetent i emnet end den anden, og at spørger blev lidt glemt i denne, skal vi så kalde det for iver for at rådgive, i rette GDS ånd.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis