Har jeg dummet mig? Plankegulv vs spånplader!!!

Hej

Jeg bliver nødt til at have lidt hjælp. Jeg er i gang med at totalrenovere et soveværelse i vores 2-plans parcelhus fra 1980. Under gulvtæppet var der gulv-spånplader og jeg var så naiv og tro at de lå ovenpå strøer.

Jeg har derfor indkøbt et lækkert ege-plankegulv fra PA savværk med dimensionerne 25mm X 160 mm, samt skruer osv....

Min plan var at fjerne spånpladerne og derefter lægge plankegulvet på strøerne således at "højden" på gulvet passer med det tilstødende rum (vores entre). Jeg savede derfor en plade over og trak en halv spånplade (22 mm) op. Til min store overraskelse (ja - jeg er ny i faget og ved tilsyneladende for lidt om konstruktioner) lå spånpladerne blot ovenpå isoleringen (kun adskilt af en tynd "brun plade" (kan ikke huske hvad det hedder).

Hvad vil folk foreslå jeg gør? Trækker hele lortet op og smider nogen strøer ned?

Håber nogen kan hjælp en fortvivlet GDS-mand....
Hej Jeg bliver nødt til at have lidt hjælp. Jeg... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
afstanden mellem strøer er ud fra erfaring , ( jeg laver dog et par hundrede m2 gulv hver uge )
skruer du strøerne fast kan de ikke arbejde og vil med tiden give et ustabilt og larmende gulv
og opklodsningen er også ud fra erfaringen , det er alt for tit vi må ud og stabilisere gulve netop pga disse ting , at forskrifterne siger lidt større mål , er det MAX -mål
godtnok er knudsen-kiler ikke den billigste løsning , men til gengæld langt den mest stabile løsning og holder langt bedre

og som håndværker burde du da også vide dette , det er da grundviden
hej igen...

Tusind tak for de mange svar... rart at der også er plads til nybegyndere herinde...

Jeg har fjernet isoleringen og sandet og står nu med rå beton....

Hvorfor maks 60 mellem strøerne? ifølge producenten af gulvet kan der være 80cm uden problemer (for en sikkerheds skyld lægger jeg dem dog med afstand på 60, men er bare nysgerrig).

Der er ikke kælder i huset.

@bredker

Jeg havde tænkt mig at fastgøre strøerne i væggene og så ellers klodse dem op med knudsenkiler, men det må man ikke eller hvad? Hvordan vil du så fastgøre strøerne?

nixen størerne skal ikke fastgøres i væggen. Du retter gulvet af med dine knudsenkiler og strøer. Når det er som du vil have det kører du en skrue igennem strø og kiler og det er hvad du behøver. Det kan være en ide at sætte en lægte vinkelret på strøerne indtil man lige får et par planker skruet fast men så kører det også helt af sig selv. Hvis du ved at du skal have en tung kommode eller lign. stående ude ved væggen kan du evt. lægge nogle kortere strøer ind imellem de andre for at afstive gulvet yderligere her
du risikere simpelhen at gulvet vil givesig nogle steder hvis du laver større afstand end 60 cm , uanset hvad produksenten siger
skruer du dem fast til væggen får du samme problem som hvis de fastgøres til beton

der er flere størrelser knudsenkiler , så når du ved den ca højde du skal have opklodningen på, kan du nemt finde den størrelse kiler du har behov for , en god ide ( især hvis du ikke er rutineret ) er at få føder som den nederste kile , det gør det nemmere at styre og lidt mere stabilt mens du arbejder med dem
Annonce
nå sgu... vil det sige at strøerne i princippet bare bliver en "løs ramme" der ligger i rummet?
ja , det kan man godt sige
strøer på tværs af rummet og gulvplanker på langs
når først gulvbræderne bliver skruet fast til strøerne , komme de til at lægge fast og bliver helt stabile
Før du går igang vil jeg anbefale dig at låne eller købe en bog fra Træbranchens Oplysningsåd: Træ 41 "Trægulve - lægning og reparation". I den står der følgende:

Med 25 mm gulv: Maksimalt 720 mm mellem strøer/bjælker i boliger og 590 mm i mindre butikker. Opklodningsafstand for 50X50 laminerede strøer er maksimalt 720 mm. Jo tættere strøerne lægges des mere stabilt bliver gulvet, men der er vel også en nedre grænse?

Du kan istedet for kiler selv lave brikker i en passende tykkelse. Disse skal være 10x10 cm. Og du skal skrue strøer fast til opklodsningen. Er der betongulv/terrændæk skal der under klodserne lægges 20x20 cm asfaltpap til at suge fugt.

Langs vægge og 70 cm ind skal der ligeledes lægges ekstra strøer.

Du skal også tænke på, at du muligvis skal have en dampspærre i gulvet.
Så har jeg fået trukket gulvet af og står nu med råt beton der er noget jævnt.

jeg havde udfra ovenstående indlæg forestillet mig følgende.

-jeg indkøber noget træ i dimensionerne 50x80 og bruger som strøer. disse klodses op med knudsen kiler der fastgøres til strøerne med skruer. (Skal det være noget specielt træ eller er det kun dimensionerne der tæller?)

-jeg starter med at lave rammen hele vejen rundt og få den justeret i den rigtige højde hvorefter der placeres en strø for hver 600mm (pånær ude ved rammen hvor der kommer en ekstra ved 300mm)

-Nå rammen er lagt lægger jeg en dampspærre ud og SIKRER mig at jeg ikke træder det i stykker når jeg laver resten.

-Når alle strøer er lagt og fastgjort, genbruger jeg isoleringen jeg pillede op og smider den i.

-Herefter lægger jeg plankegulvet.

Er der nogen indvendinger? er det helt ude i hampen eller er det bare top-dollar?
Hej

Køb Kerto strøer og anskaf dig TRÆ 41
 Læs både den og anvisningerne fra Kerto grundigt igennem.

Hvis du vil lave et rigtigt godt gulv opklodser du på følgende måde:
Damp/fugtspærre lægges ovenpå beton og ført op bag fodlister (ved terrændæk og over fugtige kældre)
Færdsel foregår derefter i "tøjsko" :-)
11 x 11 cm asfaltpap
10 x 10 cm cellotexbrik/opklodsning
10 x 10 cm 12 mm krydsfinerbrik/opklodsning limes ovenpå som trykfordeler.
Knudsen kiler i korrekt størrelse.
Kerto strøer
Der skrues ned gennem opklodsningerne uden at nå ned til fugtspærren.
Derefter evt isolering mellem strøer (max 50 mm ved terrændæk dog 75 mm ved yderste meter langs ydervægge)
Derefter lægges og skrues gulvet.

Hvis du vælger at købe andre former for strøer skal de være ovntørrede.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis