Hvad skal vi dog beklæde vores hus med....?

Hejsa....
Vi er i fuld gang med at bygge vores hus.... Vi er halvt færdige og skal nu bestemme os for beklædningen.... Det var fra starten planen at det skulle beklædes med lodrette cedertræsplanker, men det er blevet lidt for dyrt for os.... Nu tænker vi måske at lave noget pudset op (man kan vist få nogle gipspladelignende moduler som kan pudses op) - samt felter med lodret træbeklædning.... Men vi kan overhovedet ikke finde ud af det...
Er der nogle der har nogle forslag til gode løsninger....

Vi vil gerne have det ser elegant og flot ud - er bange for at det kommer til at ligne et sommerhus... :-)

Det er et aflangt hus med etfaldstag - huset er altså lidt over dobbelt så langt som på billedet...

Håber nogle kan hjælpe os, da vi er gået helt blank... :-)
(gerne med henvisninger til billeder eller lign...)

Mange hilsener
nybyggerne

Hejsa.... Vi er i fuld gang med at bygge vores... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
blander mig lige lidt mht. om træ er egnet byggemateriale til udvendig brug... altså mener jeg at vi stadig har trækonstruktioner stående der er flere hundrede år gamle.. vi har vinduer og døre der er lige så gamle i træ og hvor at træet er lige så sundt som da man lavede det, jeg mener at det største problem vi har i dk. er vores overfladebehandlinger, vi er ikke lige så traditionsbundne som vores nordiske brødre har været, vi har stolet for meget på forhandlerne af f.eks. plastikmaling de har jo igennem i hvert fald 30 år påstået at de ku lave de bedste prudukter, diffutionsåbne og meget meget mere, det triste er at det er tiden der viser om de havde ret, resultatet når de ikke holder hvad de lover er råddet træ efter ganske få år. det er nok det største problem hvis man bygger facader i træ...

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Jamen Jokoor - du har langt hen ad vejen ret. Dog mener jeg stadig vores klima ift. f.x. midtsveriges eller norges er langt ringere for træ.

Pillede for nogle år siden nogle 60 år gamle kældervinduer ud af den nordlige side af mit hus. De havde med sikkerhed ikke fået maling i 15 år på det tidspunkt, måske endda mere. Ydermere var det enkeltglas, med masser af kondens til følge. Ikke desto mindre fejlede træet intet....

Jeg tror på, det har  ufatteligt meget med kvaliteten af træet at gøre - og behandlingen. Hvor mange savværker idag har tid til at lagre træet tilstrækkeligt længe - og skære det korrekt op ift. det påtænkte brug? Desuden kan en "god" maling måske holde sig kosmetisk pæn i 8 eller 10 år - men hvad sker der nedenunder? Vores oldefædre havde alle en kittekniv og linoliemaling stående, for de brugte det ret ofte....

Med andre ord - er man indstillet på at holde sit træ (og det evt. ovenikøbet er af god kvalitet), så kan træ holde længe. Men hvis man tror på, at man kan male med 10-12 års mellemrum (som visse producenter indikerer), såeh......


Mvh.

Jan R.
Hej Jokoor - Hvis rigtigt malet træ aldrig forgår, vil jeg gerne bestille min næste bil i et sådant materiale. :-) nej spøg til side, du har langt hen af vejen ret. Erfaringen herovre hvor vi er landfaste med Europa, viser at norske bjælkehytter importere til VestJylland, efterflg. behandlet med norsk trætjære holder 25-35 år.. jeg kan fremvise eksemplarer heraf(hvis det ikke var fordi de i dag er beklædt med brædder.)

Mit allerførste indlæg i denne tråd var en modpol til "rygklapperiet" FOR træ, da spørgeren i første omgang åbnede for alle forslag. Mit er så at facedapudse huset, det skal "farveopfriskes" med jævne mellemrum ja, MEN der er ingen tvang, puds rådner nemlig ikke HVIS man lige springer over et par år eller mange.

Kun perfekt er "godt nok"

Bjælkehytter i jylland (og da særligt vestjylland) er rigtig fine.... hvis de er overdækkede

Kombinationen af fugt, manglende ventilation og kulde/varme-påvirkning er ikke noget, de kan holde til. Efter relativt få år kan man se effekten ved samlingerne.

Mvh.

Jan R.
 var det ikke morris der lavede en bil med træoverbygning
hvad kan man sige..  synligt træ skal vedligeholdes og så er det jo i grunden lige meget hvor det er placeret, jeg har set et beregningsskema for byggeri der sagde at det kostede 5% af værdien pr. år i vedligeholdelse og det vil så sige at hvis du undlader at røre en finger i 20 år så har du rundt regnet sparret hvad det koster at renover  tingen..
så er der kvaliteten af træet..  jeg har haft fingre i 200 år gammelt tømmer der  nærmest dryppede med harpix når man skar i det det mener jeg kan have en stærk konserverende effekt, gamle vinduesrammer har osse et højt harpixindhold,,  det er nok der at trolden ligger begravet mht holdbarhed..  ..
jeg kan ikke huske hvor jeg så det skema, men jeg synes det gav mening

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Annonce
overvej ubehandlet rødgran i 1 på 2. de kan få det "kastet" i nakken, og det holder rigtig godt, så længe regler mht montering bliver overholdt til punkt og prikke.

http://www.lyrk.dk
Tak for alle de gode indlæg.
Til Cru: Har lidt svært ved at finde de facadebatts du omtaler... Vi har isoleret huset og lagt vindpap og dernæst imprægneret lister til at holde facadbeklædningen... så vidt jeg kan forstå er de batts incl. isolering?? Hvis jeg tager helt fejl må du meget gerne sende et link så jeg er helt sikker på hvad du snakker om....

Nu har jeg læst en del op på emnet omkring træ (bla. med de links her fra forummet) og kan næsten læse mig frem til at superimprægneret rødgran må være den mest holdbare løsning... måske ikke den kønneste med alle de knaster...

Lærk har jeg ikke læst så meget godt om, men alligevel har jeg fået en pris på 25.000 kr. incl. moms for dansk lærk med fer og not, som har ligget til tørre i et år. Det er et savværk med et godt ry. Ville så grunde det og male det med transparent Gori 88...
og lave et lille mellemrum på mellem et søm og en blyants tykkelse... (altså afstanden mellem brædderne set udefra... hvis I forstår hvad jeg mener.... :-) ) Hvad siger I mon til det? Vil lærken mon arbejde for meget og blive grim - netop når det er lodret beklædning??

Nybyggerfamilien fra fyn :-)

glemte lige at sige at bredden set udefra på lærketræet er ca. 8 cm.... Mon det vil være flot....?
der er selvfølgelig nogle svenskere der har testet træbeskyttelse:

http://fpn.dk/bolig/got_det_selv/article1721374.ece
Hej JeanCrepe

Jeg har rodet en del i Tyskland hvor det sælges på alle gadehjørner, har dog fundet dette i DK : http://www.hefa-facade.dk/index.php?page=17

Systemet er baseret på armeret mørtelpuds på isolering batts/styropor plader.
Du er faktisk rigtigt godt på vej, du har tilstrækkelig isolering, og kan derfor nøjes med en ganske tynd batt (godt økonomisk da alm. dansk uld er langt billigere end 300mm batts til pudsning)
Den 50mm tynde batts kan faktisk også erstattes af en tynd plade, kan ikke lige mindes hvad den hedder, men denne er noget dyrere pr. m2. i forhold til eks. en standard 50mm batt til pudsning. I mit tidligere indlæg kan du finde et link til et tysk byggemarked, hvor "byggemarkeds" priserne er listet.

Kun perfekt er "godt nok"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også