Hvad skal vi dog beklæde vores hus med....?

Hejsa....
Vi er i fuld gang med at bygge vores hus.... Vi er halvt færdige og skal nu bestemme os for beklædningen.... Det var fra starten planen at det skulle beklædes med lodrette cedertræsplanker, men det er blevet lidt for dyrt for os.... Nu tænker vi måske at lave noget pudset op (man kan vist få nogle gipspladelignende moduler som kan pudses op) - samt felter med lodret træbeklædning.... Men vi kan overhovedet ikke finde ud af det...
Er der nogle der har nogle forslag til gode løsninger....

Vi vil gerne have det ser elegant og flot ud - er bange for at det kommer til at ligne et sommerhus... :-)

Det er et aflangt hus med etfaldstag - huset er altså lidt over dobbelt så langt som på billedet...

Håber nogle kan hjælpe os, da vi er gået helt blank... :-)
(gerne med henvisninger til billeder eller lign...)

Mange hilsener
nybyggerne

Hejsa.... Vi er i fuld gang med at bygge vores... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at kigge indenfor hos Teknologisk Institut, f.eks
http://vot.teknologisk.dk/12060
Ivarplank og hardiplank skal ligne træ ja, men er langt fra vedligeholdsfrit , og har sikkert ikke lige så lang levetid om træ der gives den rette behandling.

Eternit har det med at sætte alger, og bliver hurtigt grimt at se på.
Derfor skal disse tit vaskes ned, og trafikfilm er mere eller mindre uundgåeligt, og da man ikke må male det, bliver det hurtigt grimt at se på.

Hellere en gang træ som kan friskes op med en gang maling, evt. farveændring, også have en beklædning som holder.

Så vidt jeg lige kan skønne mig til, snakker vi om ca. 200 m2 beklædning. Så vælger I en billig træbeklædning, snakkert vi fra 20.000 (+ maling). Jeg ville umiddelbart foreslå noget eternit-skifer (aht. design), men det er nærmere 100.000 (og det er, som det nævnes, ikke så vedligeholdelsesfrit, som man tror). Hvad er Jeres udgangspunkt - og hvor langt vil I gerne ned???

Forsøg at holde løsningen så stilren som mulig - mange forsøger at "pifte" træhuse op med indsatte effekter, og det er relativt sjældent, det lykkes godt. Hvad siger Jeres håndværkere/arkitekt?

 


Mvh.

Jan R.
Hej Jan (og jer andre)
Vores håndværker (som også er 'arkitekten') foreslår noget billigt træ. Det tror jeg også vi efterhånden med de svar vi har fået herinde er kommet frem til.
Spørgsmålet er så hvilken slags træ.... Vi vil jo gerne have forholdsvis smalle lodrette brædder der sidder tæt sammen. Vi har læst om de forskellige træsorter og er lidt på bar bund... også om det skal være imprægneret eller ikke (Vi ved ikke så meget om det og ville gerne være lidt forberedte inden vi skal snakke med håndværkeren og trælasten om det)..... Vi har hørt at Douglas gran skulle være godt, men kender ikke en pris på det - og om det er rigtigt...

Tak fordi I er så gode til at svare herinde på Lav-Det-Selv ... Det er altså dejligt at der findes så mange dygtige hjælpsomme mennesker.

Mange hilsener os
Annonce
Douglas gran er godt ja, men til prisen ville jeg selv have benytte trykket træ.

Gran skal også behandles, så uanset hvilken beklædning der vælges, så ville mit valg være trykket hvis det skal males heldækkende, vil man dog hellere have beklædning der fremstår med laserende, eller bare oliebehandlet, kunne gran være et godt alternativ.
Kan se der er masser af træfolk i denne tråd, så ved næsten ikke om jeg tør prøve... ?
Du kan også montere en tynd(50mm) facade batt, og pudse med facadepuds system til materiale pris ca.120 kr pr m2.., skal periodisk males pga. falmende farve MEEN hvis du nu lige glemmer det et år eller to... så rådner det ikke, nej...
Hvad er det for en type "pap" der sidder idag ? Hygrodiode typen eller blot vindpap ?

Kun perfekt er "godt nok"

Du skal endelig ikke holde dig tilbage cru, udover småreperation fremover, er den løsning mere eller mindre vedligeholdelsefrit, og klart en løsning vi vil se mere og mere i fremtiden.

Det er også en god løsning, men hvordan er du kommet frem til den lave pris pr. m2 ?
Umiddelbart er jeg helt på linie med "Koluda" - trykimprægneret træ, evt. superwood.
 - hvilket så giver et andet problem, nemlig at det ikke bør males, før det er tørt og salte er trukket ud (ved ikke, om det gælder superwood).

Og en træbeklædning er hverken ringe eller en dårlig løsning - behandlet korrekt er levetiden utrolig lang.

Nu er jeg lidt tosset hvad angår træ på facader - i min verden skal der forbores og skrues, ikke sømmes. Og helt optimalt er der rustfrie skruer, der bruges - så er du sikker på, der ikke kommer rust-afsætninger på træet.

Mvh.

Jan R.
Hej Koluda

I Nord/VestJylland har der i mange år været en del "afsmitning" af de tømrersvende der har været udstationer i fortrinsvis Bergen men også andre fortrinlige steder i Norge. De har hjemtaget "rigtige" norske bjælkehytter af kernetræ, men desværre (for jeg kan godt lide træ) så viser det sige at bjælke huse helt op til først i 80érne allerede er beklædt med danske brædder, bjælkerne rådner simpelthen i den danske fugtige vinter. I Norge derimod er det frost vejr det meste af vinteren, og dermed en tør luft.
Mine forældre købte sommerhus for 8-9 år siden, og de havde på forhånd det ultimative krav" bjælkehus" .. meen, meen du kan selv gætte resten. Nu er mit motto: Træ er godt - bare ikke udenfor i DK. (i Sjællændere har vel også erfaret at svenske biler ikke ruster som danske. ? )

Facadepuds systemer med batts kan fåes til de priser i ethvert tysk byggemarked, de danske grosssiter kan også presses hvor langt er jeg dog ikke klar over. Noget helt andet er underlaget. Der fåes specielle hårde plader til formålet med de er DYRE, så er en 50mm batts billigere.

Kun perfekt er "godt nok"

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også