store problemer med atmos brændefyr

Hej
Jeg har store problemer med mit Atmos brændefyr. Vi har købt et hus hvor der er et Atmos DC50 med en laddomat 21 og akkumulering på 2500 l, og ekspansionsbeholderen er kun på ca. 100 l. Hele anlæget er fra 2001.
Mit fyrrum er ikke inde i huset men i en værkstedsbygning ved siden af huset hvor ekspansionsbeholderen ligger helt oppe i kip i den bygning.
Mit problem er luft i radiatorene på 1. salen.
Hvis jeg fylder anlægget helt op med vand inden jeg går igang med at fyre løber der selvfølgelig vand ud af overløbet fra ekspansionbeholderen i takt med fyret bliver varmere men selv om der løber vand ud fra overløbet, kommer der luft i radiatorene samtidig med at det løber ud. Hvordan kan det lade sig gøre???
Når jeg løsner luftskruen på radiatorene på 1. salen "suger" den luft ind i stedet for at puste ud??

Er der nogle gode ideer om hvad jeg kan gøre?
Hej Jeg har store problemer med mit Atmos... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
radiatorene på 1 salen sidder lige under akku tanken men så er hele ekspansionstanken jo over. jeg flytter pumpen over på fremløbet i morgen og hvis det ikke hjælper vil jeg prøve at lave en større ekspansion
Hej Har jeg forstået det ret når de radiatorer der kommer luft i sidder på 1 salen i den beboede del af husene og at eksp.beh. sidder i sidebygningen hvor fyret står. I bekræftende fald må du oplyse hvordan du har målt højden på de to ting. Har nærlæst det første indlæg og mener at du skrev at sådan var placeringen Mvh Anker

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Ja det er rigtigt forstået. Eksp. beh. sidder i den bygning hvor fyret er i, og den er over de radiatore der sidder i beboelsen i den anden bygning, ikke så meget men den sidder over.
Det er 2 bygninger der næsten når sammen på det ene hjørne også har jeg målt højden op til solbænken i beboelsen og højden i værkstedsbygningen får jeg ved at måle op til kippen og derefter trække højden af eksp. beh. fra.
Håber det er forståligt da det ikke er så nemt at forklarer
Ja men så sidder ekspansionen åbenbart i stueplanet og radiatorerne med problemerne sidder på 1.sal, altså betydeligt over ekspansionsbeholderen.
Det bliver i så fald noget kompliceret at udlufte, især med åben ekspansion, som der formentlig er tale om ifm. ét fastbrændselsfyr.
Skal det lykkes at udlufte, bliver man nødt til at afproppe afløbet fra ekspansionen medens man fylder vand på anlægget, og så håbe på at radiatorerne og anlægget er så tæt at det ikke kan suge luft ind. Vandet "hænger" så at sige oppe i radiatorerne, kun båret af at atmosfæriske lufttryk. Åbner man luftskruerne som vanligt, ja så fiser vandet lynhurtigt ud af radiatorerne.
Men atypisk vil jeg mener det er.

Med venlig hilsen
ktm

 

Så prøver jeg lige igen. Jeg skriver at "Eksp. beh. sidder i den bygning hvor fyret er i, og den er over de radiatore der sidder i beboelsen i den anden bygning, ikke så meget men den sidder over."
Så eksp. beh. er over de øverste radiatore, den sidder bare i den bygning hvor fyret er.
Annonce
Sorry, se bort fra mit vrøvl.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu fik jeg sat cir. pumpen over på fremløbet igår. Den gamle pumpe der sad på returen var en 25/60, også prøvede jeg at sætte en 25/40 på fremløbet i stedet for og det har indtil videre vist at virke!!
Hverken under opfyring eller i morges var der luft noget steder.. så indtil videre har det løst problemet Men jeg kan lige vende tilbage med om det er som det skal være når jeg kommer hjem
Hvorledes går det. Er der stadig luft i radiatorer?
Nope nu kører det bare som det skal
Skrevet af glennjensen på 05 okt 2009 16:45
Nope nu kører det bare som det skal


Det er helt sikkert fordi pumpen er kommet på fremløbet. Den gl. pumpe kunne jo godt trække varmen rundt.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis