store problemer med atmos brændefyr

Hej
Jeg har store problemer med mit Atmos brændefyr. Vi har købt et hus hvor der er et Atmos DC50 med en laddomat 21 og akkumulering på 2500 l, og ekspansionsbeholderen er kun på ca. 100 l. Hele anlæget er fra 2001.
Mit fyrrum er ikke inde i huset men i en værkstedsbygning ved siden af huset hvor ekspansionsbeholderen ligger helt oppe i kip i den bygning.
Mit problem er luft i radiatorene på 1. salen.
Hvis jeg fylder anlægget helt op med vand inden jeg går igang med at fyre løber der selvfølgelig vand ud af overløbet fra ekspansionbeholderen i takt med fyret bliver varmere men selv om der løber vand ud fra overløbet, kommer der luft i radiatorene samtidig med at det løber ud. Hvordan kan det lade sig gøre???
Når jeg løsner luftskruen på radiatorene på 1. salen "suger" den luft ind i stedet for at puste ud??

Er der nogle gode ideer om hvad jeg kan gøre?
Hej Jeg har store problemer med mit Atmos... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du gulvvarme?
ja der er gulvvarme i 2 badeværelser
På cirkulationspumpen ( og pumpen på ladomaten) sidder der en skrue som er beregnet til at udlufte..Prøv at linde den forsigtig med en skruetrækker.
Ps. Din ekspansionsbeholder er som tidligere beskrevet alt for lille.
Når der fyldes friskt vand på går der nogle dage med at udlufte idet ilten i vandet skal forsvinde p.g.a rørene m.v. ikke skal tære.
Denne ilt skal ud af systemet.
Vh
Anker

Med venlig hilsen

Anker

Efterskrift....Det kan IKKE passe at der siver luft IND i systemet... Vent til der kommer vand UD af radiatoren.
Hvordan skulle der kunne opstå undertryk i en radiator ?????
Vh
Anker

Med venlig hilsen

Anker

Hvis overløbsrøret ved top af expansionsbeholderen er stoppet af rust eller andet vil expansionabeholderen tømme sig selv og anlægget,da der dannes en hårnål, hævert,og du vil fåsug i dine radiatorer på første sal, da vandet vil af anlægget.
Kontroller find din afgang fra expansionsbeholderen til gulv,rens studsen der stikker op over expansionsbeholderens øvreste kant blæs igennem gerne med trykluft til du er sikker på at røret er rent. Hvis du har en spand under overløbet som overløbet går ned i og røret er lukket med et vandspejl,fjern spanden,den med virket til hævertvirkningen. Altså overløbet fra expansionen er som en hævet,hvis den ikke er afbrudt af en lufttilgang øverts hvor den starter med at gå nedad.

Hilsen Svend
Annonce
Nu er det vel ikke sådan at radiatorerne på 1.salen i huset ligger OVER ekspansionsbeh. i tilbygningen ??????
Mvh
Anker

Med venlig hilsen

Anker

Sidder pumpen til centralvarmen på fremløbet til huset. Det bør den gøre da pumpen skal suge fra den hvilende vandsøjle, hvilket vil sige din åbne eks. beholder.

Ang. vands udvidelse. Der er din åbne eks. beh. sådan set stor nok. fra vand der er 3,8 grader kold op til 99 grader varmt vil det udvide sig ca. 4 procent. Men i praksis vil de temp. du har med at gøre ligge mellem 40 og 85 grader, så der er vands udvidelse mindre. Nok snarere 2-3 procent. Men Ok. hellere for stor en beh end for lille.

mvh
777
jeg har prøvet at lufte ud på cir. pumperne uden held og jeg har også haft renset overløbsørret fra ekspansionsbeholder er der er heller ikke noget at komme efter.. men pumpen til over til huset sidder på returen og der er snart det eneste jeg kan se det kan være... Den tror jeg keg vil rykke over på fremløbet og håbe på det er det. Hvis det ikke hjælper er jeg ved at være på den...
Jeg har også fastbrændsel med åben eks. har også radiatorer på loftet. Men min pumpe er på fremløbet. jeg har aldrig haft problemer med luft. Det jeg hæftede mig ved var at du skrev dine radiatorer sugede luft ind. Pumpen suger jo fra radiatorene når den sidder på returen ,men skubber når den sidder på fremløbet. Jeg håber det hjælper.
Jeg vil tilslutte mig Anker Pedersens spørgsmål! Sidder radiatorerne på 1. sal højere end akkumuleringstanken?

Et sådant system kan godt fungere (men ved ikke om det er lovligt). Hvis radiatorkredsen ovenpå er tæt kan den godt hæves over akkumuleringstankens vandspejl... Undtagen ved udluftning af radiatorerne, hvor de forbundne kars princip træder i kraft.
Hvis systemet er lavet bevidst sådan med omtanke, må der være mulighed for at lukke af til ekspansionsbeholderen under påfyldning af vand og udluftning af højtsiddende radiatorer.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis