Nyt Tag

Hej folkens, jeg er ved at købe nyt hus, men taget på huset trænger nok til en udskiftning.
Det er et eternit tag, jeg har talt det til at der på huset er 100plader.
Hvad tror i det vil koste at få det skiftet- tænker mest arbejds løn
Hej folkens, jeg er ved at købe nyt hus, men taget... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen nu har vi jo set huset, og må nok erkende at jeg ville have lagt tegl på huset frem for tagplader.

Det ville klæde huset at få et tegltag på huset, det har der måske også oprindeligt været.. ?
Uha nu lyder det dyrt....

hvad vil sådan en omgang koste? Efter hvad jeg ved har der altid kun været Eternit på, derfor er opbygningen nok heller ikke god nok til tegl....
Selve monterings prisen ryger vel også en del op når der skal tegl på istedet for eternit eller lign..
Hej

Allerførst skal du ved tagudskiftning have foretaget en beregning på rentabiliten ved at efterisolere op til nutidens isoleringskrav.

Hvis der isoleres indad eller det ikke er rentabelt at efterisolere kan efterfølgende bruges:

Det er helt uden tvivl den billigste løsning at lægge eternit på igen, da du sikkert kan nøjes med at bare skifte tagpladerne og mon ikke det kan gøres for 20.000,- kr. i arbejdsløn + stillads/liftudgifter.

Vejledende materialepris er ca. 25.000,- kr.

Der skal evt nye tillægges nye tagrender, stern Veluxvinduer o.l.

Jeg vill dog anbefale dig at kigge på eternittagplader fra Ivarsson, som efter min vurdering er bedre end dem fra Cembrit (Dansk Eternit).

Tagpap er efter min mening et af de bedste tagbelægninger i dag, især med denne taghældning, men der er så store krav til tæthed af dampspærre og ventilation af tagkonstruktionen generelt.

Annonce
Alt andet end eternitplader efter min mening, måske lige bortset fra Onduline!

Da jeg skulle skifte tag, var prisforskellen fra betontagsten til eternit så beskeden, at den var nærmest ikke eksisterende.
Siden er der kommet tegl frem til meget rimelige penge, at jeg helt klart ville vælge sådan noget.
Min nabo fik samtidig skiftet sit "skandaleeternittag" delvis på den dengang værende 50% erstatningssag. I dag begræder han hjerteskærende at han ikke valgte at lægge et tilsvarende tag som mit ikke særlig dyre betontagstenstag.
I realiteten er hans tag udskiftningsmodent pga afskalninger, algebegroninger og misfarvning, hvor mit, efter jeg er begyndt at få det algebehandlet, er ganske så fint, som da det blev lagt for 14 år siden.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu kommer jeg så med et af mine "sjove" spørgsmål, der reklameres meget for hele tagpladet i hele tagets længde, der til forveksling ligner tagsten. Og som jeg kan forstå kan de lægges direkte oven på det eksisterende eternit tag, som så bliver udertag.
Er det en lappeløsning eller kunne det tænkes at være en billigere løsning med noget lunde samme holdbarhed som andre tagbelægninger.

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af Sportsmanden på 06 sep 2009 13:54
Selve monterings prisen ryger vel også en del op når der skal tegl på istedet for eternit eller lign..

Ja, men sammenlignet med levetiden og gensalgsværdien er den prisforskel til at overse.

Med tegl får du op til 50 års garanti, mod 15 år for eternit.
Skrevet af Orla Nautrup på 06 sep 2009 14:34
Hej

Allerførst skal du ved tagudskiftning have foretaget en beregning på rentabiliten ved at efterisolere op til nutidens isoleringskrav.

Hvis der isoleres indad eller det ikke er rentabelt at efterisolere kan efterfølgende bruges:

Det er helt uden tvivl den billigste løsning at lægge eternit på igen, da du sikkert kan nøjes med at bare skifte tagpladerne og mon ikke det kan gøres for 20.000,- kr. i arbejdsløn + stillads/liftudgifter.

Vejledende materialepris er ca. 25.000,- kr.

Der skal evt nye tillægges nye tagrender, stern Veluxvinduer o.l.

Jeg vill dog anbefale dig at kigge på eternittagplader fra Ivarsson, som efter min vurdering er bedre end dem fra Cembrit (Dansk Eternit).

Tagpap er efter min mening et af de bedste tagbelægninger i dag, især med denne taghældning, men der er så store krav til tæthed af dampspærre og ventilation af tagkonstruktionen generelt.

Ja, som Orla pointere skal der hvis muligt laves en efterisolering, hvilket normalt betyder påforing af spærene, hvilket gør det muligt at montere tegl frem og tagplader, men bare fordi der kun har ligget plader på taget, betyder jo ikke at taget ikke allerede er dimensioneret til at bære tegl, er det ikke det er der altid den mulighed at man benytte letvægttegl / Ravensberger Light tagsten.

Er meget enig med Orla´s betragtning af Ivarsson vs. Eternit, men mener stadig at den prisforskel der ved at benytte tagpap eller tegl frem for eternit, sagtens kan betale sig i form at den væsentligt længere garanti / levetid, og evt. gensalgsværdien på huset.

Hvis man lægger tegl på huset er det måske kun en 30-50% større udskrivning, alt efter tegl valget, men så får man også som minimum dobbelt så langt tid garanti på ens tagdækning, + en gensalgs værdi der er væsentligt større.

Vælger man betontagsten frem for eternittagplader er prisforskellen forsvindende lille, og vælger men et tegl så er udskrivning måske lige større, men glæden ved at have et flot tag med undertag der holder det længere, og har den usikre levetid som tagpladerne, bør da komme med i betragtningen.

Som Orla også skriver, så er tagpap ikke altid den optimale løsning, da den kræver at visse forhold er til stede, tæt udført dampspærre + mulighed for rigeligt ventilation af taget.

Jeg er ikke i tvivl om at var det mit hus, så var der lagt et tegltag på huset.

Skrevet af ktm på 06 sep 2009 16:38
Alt andet end eternitplader efter min mening, måske lige bortset fra Onduline!

Da jeg skulle skifte tag, var prisforskellen fra betontagsten til eternit så beskeden, at den var nærmest ikke eksisterende.
Siden er der kommet tegl frem til meget rimelige penge, at jeg helt klart ville vælge sådan noget.
Min nabo fik samtidig skiftet sit "skandaleeternittag" delvis på den dengang værende 50% erstatningssag. I dag begræder han hjerteskærende at han ikke valgte at lægge et tilsvarende tag som mit ikke særlig dyre betontagstenstag.
I realiteten er hans tag udskiftningsmodent pga afskalninger, algebegroninger og misfarvning, hvor mit, efter jeg er begyndt at få det algebehandlet, er ganske så fint, som da det blev lagt for 14 år siden.
Ja, de fleste der står med en reklamation på tagplader i dag, har desværre intet valg, da de forlanger at udlevere tagplader bliver monteret, på den adressen hvor reklamationen kommer fra, så man kan ikke engang selv vælge anden tagbelægning i den forbindelse.

Jeg har selv en kammerat der har en godkendt reklamation på tagplader fra 2004, og han vil helst ikke have monteret tagplader på huset igen, da han jo lige har skiftet taget en gang, han vil med garanti ikke oplægge de erstatningsplader han nu får på huset, men gemmer den sikkert til garagen til senere brug, og håber at der ikke bliver fulgt op på det hos Cembrit.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis