Ubehagelige klamper i måsen!!

Nå, men nu er jeg så ved at være træt af at sidde på klamperne under sejlads

Har brug for en eller anden slags sæde, til at montere over klamperne, der sidder på cockpitkarmene. Skal kunne fjernes let igen, når der skal fortøjes, efter sejlads.

Gerne noget jeg kan lave i træ, og så lakere. Men hvilket træ?

Gode råd, ideer og anvisninger modtages gerne

På billedet kan man se, hvor klampen er monteret.

Min sejlermakker, har også en Solus 24, men den har klamperne siddende på siden af cockpitkarmene... smart, men jeg får jo nogle grimme huller, hvis jeg flytter mine derud.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kunne købe nogle nedfælbare klamper

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs du lyder som et geni...fortæl mere, dem kender jeg ikke....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jeg har bare set dem, søg på pullerter, måske

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Har selv overvejet at lave nogle i stil med disse. Jeg har selv en Albin Vega, og karmene er ikke videre brede (eller bløde). Det skal nok være lidt hårdere træ end fyr, og lidt mere "vandfast". Terassebrædder (Ipé) fra den lokale tømmerhandel er billige og minder lidt om teak.
Jeg har også set nogle universal puder i noget skumagtigt med sugekopper på bagsiden, men jeg kan ikke huske hvor. Det løser godt nok ikke problemet med klamperne, men de ser behagelige ud.

/Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Har fundet nogle af de nedfældbare klamper... men... men... men... det nærmer sig røveri ved højlys dag. 500-600 Kr. pr. stk. og så dækker de ikke de huller der er fra de gamle. På e-bay.de kan de dog fås til en mere fornuftig pris, men som sagt kan de ikke dække de gamle huller, og de bliver ikke helt plane med cockpitkarmen alligevel.
Så den løsning har jeg droppet igen. Selvom de er rigtig pæne.

Jeg hælder nok mere til løsningen med cockpit-side-sæderne fra Vega. Man sidder lidt højere, hvilket giver et bedre udsyn hen over sprayhooden, hvis den er oppe, altså. Samtidig får man en mere behagelig siddeflade, end hvis man bare sidder på karmen, og sidst men ikke mindst, så kan jeg lave dem selv til en fornuftig pris....hvordan jeg så lige får dem lavet, så de kan sidde i rundingen på karmen, det må jeg jo prøve at finde ud af...

Tak for hjælpen til jer begge.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vega løsningen ser fin ud, men en anden mulighed var at flytte klamperne ned på siden og så fylde hullerne med noget epoxy filler.
Så vil du ikke have et par grimme huller, men et par pæne prikker, på din karm :-)
Hej hasseltoft,
Ja, den løsning har jeg tænkt over, men så kom jeg til at tænke på dengang jeg gik og kiggede efter en sejlbåd, jeg ville købe. Et af mine krav var, at jeg ikke gad en gammel båd med mærker og ar efter div. fittings.
Så pga. det var der flere både der blev fravalgt.
Så den løsning er jeg ikke vild med. En evt. fremtidig køber kunne jo også have de samme holdninger til det problem.
Men det ville da være det smarteste, hvis de sad på yderkarmen, men nogen har i starten af bådens liv ikke brugt pæren

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg har engang haft en Solus 24, og som jeg husker sad fortøjningsklamperne ikke der hvor man sidder, men på siden nedenfor i stedet. Med lidt omhu og køb af gelcoat i den rigtige farve kan det godt lade sig gøre at proppe hullerne!

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

netbaad.com har nedfældbareklamper til 399; Hvis du stadig overvejer nogle sådanne.

Per

Med venlig hilsen Per.
Dem på netbåd har jeg set. De er pæne, men ikke helt nedfældbare, så der vil stadig være "buler" at sidde på. Samtidig kan de ikke dække de huller de gamle efterlader...desværre...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også