Solfanger - Dækglas

Hej, jeg går og leger lidt med en solfanger, og har i den fobindelse set at alle bruger polycarbonat som dækplade, altså kanalplader, men de koster jo en halv raket, jeg har fundet disse, og tænkte man måske kunne lime 2 plader sammen og opnå de 8mm som er benyttet mange steder i andre fangere.. http://kortlink.dk/nordiskplast/6w8r Prisen ser ret fornuftig ud. Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej, jeg går og leger lidt med en solfanger, og... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af mkh på 23 sep 2009 22:46
patrol2 : Ja, han laver dem også med buet front, det er der åbenbart en del af de luftfangere der har.. Det er nu også pænt..
Jep.. Og følg så lige mit solprojekt her.
I løbet af vinteren skal jeg bygge en magen til din 2,2m høj og 1,4 m bred - med god hjælp fra naboerne har jeg alle dåserne....

http://www.fyrrum.dk/viewtopic.php?...0334421f08

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

patrol2 : Det ser godt ud, lidt smart med den dreje dims, og så er det til brugsvand, det tør jeg ikke helt gå i gang med, hvad er dine kasser lavet af?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ideen med at sætte et varme lægeme ind i solfangeren er da totalt YT, så går hele besparelsen da væk.
For en hel del år siden så jeg et hus i Tyskland der var bygget efter det princip at udelukkende solen skulle varme hele huset op. Men der var huset også bygget fra starten på den energi venlige måde. under gulvene var der varme lager, d.v.s. der var opstillet sandsten i et specielt mønste, således at når den varme luft fra de specielle solfanger facade vinduer blev blæst igennem lageret opvarmede den stenene så der også var varme om natten. Vinduerne var også specielle, de fyldte hele facaden mod syd, der var 30 cm imellem glassene. Det var herfra den opvarmede luft blev blæst ned i lageret. Når det så blev mørkt/ solen var væk fyldtes hele vindues hulrummet op med styropor kugler (krøyer kugler) som isolering om natten, de blev så suget ud igen når solen igen kom på glasset.

Jeg tænker også på hvorfor det skal være stenuld/glasuld i bruger i jeres solfangere, der kunne i da med held godt bruge styropor plader med pålimet staniol. Så var der ikke behov for så tykt et lag, en 20 mm. plade isolere bedre end 100 mm. sten/glas uld.
Begrundelsen for at bruge styropor er at i kan bygge solfanger kassen tyndere og spare vægt på den måde, så de eventuelt kunne monteres på taget.
Håndværkeren : Du har misforstået min idè, jeg vil så sanddelig ikke mont en varmeblæser INDE i min solfanger, men inde i huset/skuret, og en termostat i solfangerkassen, så der er 2, en til den varme luft, og en til når luften er hevet ud og dermed gjort fangeren kold igen, så slår min blæser til inde i huset, og når solfanger bliver varm nok er det blæseren der trækker luften ind?

Jeg bruger faktisk også kun 2cm isoleringsbats, sådan nogle hårde plader, ang tykkelse på fangeren der burde den kunne komme ned på ca 10-11cm når jeg også bruger den 6mm finerplade, en dåse er 65mm, og der skal være lidt plads på hver side af hullet den skal sidde i, + den isolering og så selve pladen, så lader den ca på de 11cm. Måske noget glasfiber ville være bedere, men det er nok ikke til at finde i de str..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Håndværkeren på 24 sep 2009 10:13
Ideen med at sætte et varme lægeme ind i solfangeren er da totalt YT, så går hele besparelsen da væk.
For en hel del år siden så jeg et hus i Tyskland der var bygget efter det princip at udelukkende solen skulle varme hele huset op. Men der var huset også bygget fra starten på den energi venlige måde. under gulvene var der varme lager, d.v.s. der var opstillet sandsten i et specielt mønste, således at når den varme luft fra de specielle solfanger facade vinduer blev blæst igennem lageret opvarmede den stenene så der også var varme om natten. Vinduerne var også specielle, de fyldte hele facaden mod syd, der var 30 cm imellem glassene. Det var herfra den opvarmede luft blev blæst ned i lageret. Når det så blev mørkt/ solen var væk fyldtes hele vindues hulrummet op med styropor kugler (krøyer kugler) som isolering om natten, de blev så suget ud igen når solen igen kom på glasset.

Jeg tænker også på hvorfor det skal være stenuld/glasuld i bruger i jeres solfangere, der kunne i da med held godt bruge styropor plader med pålimet staniol. Så var der ikke behov for så tykt et lag, en 20 mm. plade isolere bedre end 100 mm. sten/glas uld.
Begrundelsen for at bruge styropor er at i kan bygge solfanger kassen tyndere og spare vægt på den måde, så de eventuelt kunne monteres på taget.


Fordi når styroporen bliver opvarmet, afgiver de dampe som sætter sig på glasset....

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Annonce
Skrevet af mkh på 24 sep 2009 08:22
patrol2 : Det ser godt ud, lidt smart med den dreje dims, og så er det til brugsvand, det tør jeg ikke helt gå i gang med, hvad er dine kasser lavet af?

Mine kasser er lavet af pvc plade 10mm. fås gratis hos skiltemalere/fabrikanter.
Pladerne er fra brugte foretningsreklame skilte, er man lidt heldig kan man få dem i ca 1x 3m størrelse..Er at save og bore/skrue i næsten som træ...



Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

patrol2 : Tak, det lyder også som plader der kan bruges, det skal der kigges på, det luft halløj køre fint som det er nu, selv med den lille fanger, så nu skal der tænkes i vand.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lyder som en god ide.. Den vil jeg med stor interesse følge. Husk Massser af billeder som projektet skrider frem.......

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Smider du dine tanker op her inden du går igang patrol? Går med planer om det samme og er strandet ved styring og afledning af overskudsvarme.
Skrevet af Mathiasen på 30 sep 2009 09:42
Smider du dine tanker op her inden du går igang patrol? Går med planer om det samme og er strandet ved styring og afledning af overskudsvarme.
Hej Mathiasen ..
Det er jo et stort arbejde at have samme emne kørende på flere forums - alligevel vil man jo gerne følge med i det hele. Mit solvarme byg selv ligger på forumet her,     http://www.fyrrum.dk/viewtopic.php?...0558eda6ae     men jeg skriver også gerne her efter bedste evne og tid.. Styring jeg har købt den sidste nye (er nok ikke helt i handlen endnu) Sun comfort fra NBE, skulle være noget af det ypperste man kan få.....

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også