Solfanger - Dækglas

Hej, jeg går og leger lidt med en solfanger, og har i den fobindelse set at alle bruger polycarbonat som dækplade, altså kanalplader, men de koster jo en halv raket, jeg har fundet disse, og tænkte man måske kunne lime 2 plader sammen og opnå de 8mm som er benyttet mange steder i andre fangere.. http://kortlink.dk/nordiskplast/6w8r Prisen ser ret fornuftig ud. Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej, jeg går og leger lidt med en solfanger, og... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tror det er fordi det kulstøv blev omtalt under galleri, og ikke i direkt i denne tråd
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Joh. Jeg har jo også brugt kulstøv på mine solfangere. Men hvor stor en effekt det havde var jeg ikke helt klar over. Men her kan jeg så læse at det gør en stor forskel. Det er da allertiders. (-:
Hej
Får lige en tanke.... Er kulstøv basisk eller sur????? Hvis kulostøv er sur, kan det måske betyde et kort liv for dåserne.....Dåserne er jo indimellem fugtige (ved vejerskift) fugt og sur kulstøv vil virke som syre...
Som sagt blot en tanke...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hep, det gav lidt mere sikkerhed, tak for det,

Et par nye spørgsmål..

1. Ville jeg få mere varme ved at lave en buet front, og derved fange solen "før" den normalt ville slå ind.?
2. Kan en finerplade bruges istedet for MDF? MDF er dælme noget tungt skrammel
3. Hvor tyk isolering er mest optimal at bruge på bagpladen?
4. Ville staniol på bagpladen (ovenpå) isoleringen give mere varme? tænker at den reflektion der laves må give lidt?
5. Jo længere rør jo mere varme?

Er så overbevist med det første lille system der er lavet at nu er tiden inde til at lave til selve sommerhuset, som er på 100m2,
så overvejer at lave 4-6m2 fanger, som enten skal mont på tag eller væg..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Skrevet af mkh på 22 sep 2009 08:57
Hep, det gav lidt mere sikkerhed, tak for det,

Et par nye spørgsmål..

1. Ville jeg få mere varme ved at lave en buet front, og derved fange solen "før" den normalt ville slå ind.?
2. Kan en finerplade bruges istedet for MDF? MDF er dælme noget tungt skrammel
3. Hvor tyk isolering er mest optimal at bruge på bagpladen?
4. Ville staniol på bagpladen (ovenpå) isoleringen give mere varme? tænker at den reflektion der laves må give lidt?
5. Jo længere rør jo mere varme?

Er så overbevist med det første lille system der er lavet at nu er tiden inde til at lave til selve sommerhuset, som er på 100m2,
så overvejer at lave 4-6m2 fanger, som enten skal mont på tag eller væg..


1. Nej det tror jeg ikke, så var det forlængst lavet hos profferne der laver den slags.
2. MDF plade er faktisk uegnet til det formål da pladerne let suger fugt til sig i enderne hvis enderne ikke er grundigt forseglet med lim og hele pladen har fået en grundig gang lak/maling. Det kunne sagten laves i en vandfast 6 mm. østen krydsfiner med tynde lister som forstærkning i samlingerne.
3. Jeg forstår slet ikke hvorfor du har isoleret bagsiden, der skal da ikke isolering i selve solfangeren, med mindre den står helt frit så vinden kan afkøle den på bagsiden. Men det er da ikke aktuelt når du montere den op ad en væg eller lægger den op på taget.
4. Staniol på undersiden ind mod rørene vil da helt sikkert have en gavnlig virkning, både ved at den reflektere varmen tilbage til rørene og hindre varmen i at fordele sig til selve trækassen. Dog har staniol det med at blive mat i overfladen efter nogle år, så der ville et rigtigt spejl nok give en bedre virkning.
5. Jo til en hvis grænse vil længere rør give mere varme, dog ikke en højere temperatur. Men du vil kunne trække større mængder luft igennem uden at det vil nedkøle rørene for meget.
Hej

Du skal isolere bagsiden af kassen, ellers køles kassen unødigt fra bagsiden, også selvom den er monteret på væg eller tag.. 50 mm mineraluld er fint og gerne med staniol mellem dåser og isolering.
Håndværkeren

1, Du kan have ret i at man nok ikke opnår megen varmeforskel med en buet front, men jeg har andre grunde også, den ene mere praktisk end den anden, for det første så syntes jeg det ser pænere ud med en buet front, for det andet, så burde det afhjælpe en del når der kommer sne, der burde ikke så meget varme til for at "smelte" den sne af der ikke selv er gledet ned af buen.. (Det er i alt fald det jeg håber der vil ske)

2. Ja 6mm er jo en del mindre end de 19mm jeg fedter rundt med nu, og lettere.

3. Grunden til jeg har brugt isolering var et håb om at holde længere tid på den varme der kommer i kassen, og derved få mere varme ind i huset, dog er mange af de luftsolfangere jeg har kigget på ikke haft isolering..

4. Et spejl lyder som en god idè, men tror faktisk det vil blive ret tungt da mine fangere bliver 210cm høj og 90cm bred, jeg bygger en aluramme hvor min dækplade bliver mont i, den skal skrues på kassen, så jeg senere hen kan pille det hele fra hinanden hvis et rør eller andet skulle gå i koks, så det gør ikke noget at den staniol skal udskiftes, man kunne evt lave det som en plade man bare kan trække ud..

Jeg sad og kiggede på denne fanger, den er ret lækkert lavet, dog tror jeg ikke den er helt så tæt, det burde en limet finerplade som man smadre til med noget varmefast fugehalløj kunne rette op på..

http://www.flickr.com/photos/my2cents0/sets/72157609496730358/with/3077869725/

Jeg har tænkt som bare faaen, hvad gør man om natten? der er ingen sol, det er koldt, kunne man ikke smide en termostat mere ind i sin solfanger, og så tilkoble en lille 12V 170w rørvarmeblæser, når solfangerkassen ikke blæser varm nok luft ind (gør den jo ikke når det er aften, der ikke står sol på den, eller det er nat) så slår den til, og slukker igen når kassen bliver varm igen? hvis ens batteri man benytter til sin solcelle bank er stort nok burde den varmeblæser ikke tømme det helt.. Bare en tanke.


777 : Jeg ved ikke hvor stor forskel der er på en solfanger som kun skal give varm luft, og så en der er virker med brugsvand, så den med isolering må nok forblive på testplan lidt endnu, men det lader da til den giver godt med varme..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
patrol2 : Ja, han laver dem også med buet front, det er der åbenbart en del af de luftfangere der har.. Det er nu også pænt..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også