Solfanger - Dækglas

Hej, jeg går og leger lidt med en solfanger, og har i den fobindelse set at alle bruger polycarbonat som dækplade, altså kanalplader, men de koster jo en halv raket, jeg har fundet disse, og tænkte man måske kunne lime 2 plader sammen og opnå de 8mm som er benyttet mange steder i andre fangere.. http://kortlink.dk/nordiskplast/6w8r Prisen ser ret fornuftig ud. Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej, jeg går og leger lidt med en solfanger, og... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hele ide gik lidt på der både skulle være solcelle + vindmølle, jeg har ikke haft det solcelleanlæg i gang i ret lang tid, så har desværre ikke haft så stor mulighed for at teste forbrug..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jamen ideen er slet ikke så tosset endda, men der er bare lige et lille bitten MEN !
For du har sikkert også oplevet mange dage hvor det er totalt vindstille og solen bare brager ned over os, her vil et større El solpanel virkelig komme til sin ret. og en anden grund til sådan et panel er at du så spare diverse relæer, for du har jo ikke brug for at anlægget kører om natten når det er koldt/ingen sol.
Håndværkeren : Du har ganske ret i det ikke skal køre om natten, jeg bygger nok noget natstyring (lyssensor som bryder strøm fra solfanger termostat til rumtermostat), og der er nu bestilt et 30watt solcellepanel, men det handler vel også meget om hvor stor min batteribank den er, som pt kun er 1x60Ah 12 volt batteri, jeg har regnet lidt på selve forbrug, som kommer til at ligge på ca 10watt når det hele køre for fulde skrald, så de 60Ah kommer nok til sin ret på dage der overhovdet ikke bliver lavet strøm, men nægter at tro det sker tit.. Det blæser næsten altid en del i min have. Jeg ved ikke så meget om de solfangere, og håber jo lidt de vil blive varme selvom solen ikke bryder igennem, nogen der har lidt erfering med erfaring?, det ville være ret cool at udnytte den varme og bruge strømmen fra ens batteri hvis der ikke lades...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så vidt jeg ved skulle solvarme anlæg, her tænker jeg på den traditionelle type med vædske,  opvarmes selv på en overskyet dag. Det er noget med de ikke synlige stråler som afgiver varmen også trænger igennem et almindeligt skylag, dog med nedsat efekt.
Det er helt rigtigt, håndværkeren.

Det kaldes diffus indstråling. Afhængig af skydækket giver plane solfangere af væsketypen, nok mellem 35-50 grader. Rørsolfangere giver nok lidt mere.
mvh
777
Annonce
Håndværkeren & 777 : I skal have super meget tak for alt jeres hjælp, lækkert der er folk der vil dele lidt ud af sin viden, nu fik jeg hele det elektroniske system til at virke som forventet, nu er det solfangerkassen det gælder, jeg er endt op med at bruge glas, det firma jeg havde fundet ville ikke forhandle til private :/

Hvor tykt glas skal jeg gå efter?

Skal det være bestemt glas?

Må det være tonet glas, eller hindre det solen for meget.

Kan der benyttes flamingo som isolering istedet for mineraluldsplader
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Og tak

nej, det må endelig ikke være tonet glas. Det hindrer solindstrålin alt for meget.
Ved høje temp. afgiver flamingo nogle gasser der kan sætte sig som snavs på indersiden af dæklag. Sådan er det ved væskesolfangerer. Det er dem jeg ved mest om (-: .Jeg ville nok benytte mineraluld.

Du kan bruge alm. vinduesglas. 4 mm eller 3 mm . Det er ligemeget. Bare skild nogle gl. termoruder ad. Så kan du lave det gratis.

Har fundet noget glas- online på nettet. Det hedder www. interglas .dk mener jeg. Der kan man købe billigt glas. Både jernfrit og hærdet.
mvh
777
Okay, så må det blive mineraluld, jeg kan se de på interglas har polycarbonat til fornuftige priser... 565.- for 80x110cm 4mm, lyder fair nok Mange tak for det link.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du gidder køre efter det, har jeg nogle store thermo ruder du må få ganske gratis, i betragtning af hvad du skal give for det glas, kan det godt betale sig for dig at smutte en tur med Bøjden - Fynshav på en endags billet (er billigere)

V.h.  Håndværkeren
Håndværkeren : Det var ellers lidt af et tilbud, men jeg har i dag modtaget 12.8m2 polycarbonat 4mm kanalplade, så nu skal der bare bygges, det var den sidste del der manglede... jeg takker og bukker for alles hjælp, og vil self smide billeder op som projekt skrider frem...

Mvh Morten
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også